Takhle to vypadá ve slavné továrně na tanky, ze které vyjížděly T34 na Hitlera

Město Čeljabinsk bylo v minulosti známé též jako „Tankograd“. Není divu, za druhé světové války se stalo nejvýznamnějším výrobcem tanků dodávaných na západní frontu. Hutní a strojírenská tradice ale na jihu Uralu pokračuje i novém tisíciletí. Místo tanků se zde vyrábějí traktory.

Za ozdobou první sovětské pětiletky, továrnou na výrobu traktorů v Čeljabinsku (Čeljabinskij traktornyj zavod), stál americký architekt Albert Kahn. Ten narýsoval v roce 1930 první plány. S výstavbou se začalo o tři roky později a již roku 1935 vyjel z montážní haly první traktor C-60 a v roce 1937 i první naftou poháněné vozidlo C-65. Do roku 1940 bylo v čeljabinské továrně vyrobeno přes sto tisíc traktorů.

S postupem německých vojsk do nitra SSSR se za Ural přesunula řada strojírenských podniků a Čeljabinsk získal neoficiální označení „Tankograd“. V roce 1944 zde pracovalo 60 tisíc dělníků. Díky tomu se z čeljabinského závodu stal nejvýznamnější dodavatel tanků na válečnou frontu. Běžela tu výroba několika typů tanků, v největším počtu pak slavného modelu T34, kterých se během let 1940-1945 vyrobilo přes 50 tisíc (souhrnný součet výroby i v jiných továrnách).

Po druhé světové válce se výroba postupně vrátila k zemědělským strojům. Miliontý traktor byl vyroben v roce 1984.



O třicet let později navštívil čeljabinský podnik, který v současnosti nese název UralTrak, fotograf průmyslových celků Viktor Mácha.

„Na hlavní bráně UralTraku nás čekal průvodce a bodře halekal: "Soudruzi z Čech, vítejte! Pojďte dál!" Vrátnicí jsme prošli na Rusko jen zběžnou kontrolou pasů a vyrazili do první z řady kováren. Fotit umožnili všechno a program záležel jen na nás,“ říká fotograf Mácha.

Během návštěvy viděl i starobylou halu s parou poháněnými buchary, slévárnu, změť potrubí či jeřábnice s tradičními šátky na hlavách. „Bylo to neuvěřitelné. Ředitel slévárny v saku například v provozu osobně předváděl dělníkovi, jak správně nahazovat vápno do pece. Návštěvu jsme uzavřeli bohatým obědem na účet podniku a srdečným loučením u auta. Bylo to vůbec ještě v Rusku?“ vzpomíná Mácha.

Více fotografií Viktora Máchy najdete na Facebooku, článek připravila redakce E15.cz.

Diskuze (11) Další článek: Reddit přestal akceptovat platby v bitcoinech. Kvůli Coinbase

Témata článku: Technika, Facebook, Vojenství, Armáda, Rusko, Zbraně, Sovětský svaz, Strojírenský podnik, Slavný model, SLA, Nejvýznamnější dodavatel, Čechy, Traktor, Čeljabinsk, Největší počet, Továrna, První plán, Nejvýznamnější výrobce, Neoficiální označení, Výroba, Montážní hala, Nové tisíciletí, Tank, Ural, Nový tank

Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji