Město Čeljabinsk bylo v minulosti známé též jako „Tankograd“. Za druhé světové války se stalo nejvýznamnějším výrobcem tanků dodávaných na západní frontu. Hutní a strojírenská tradice na jihu Uralu pokračuje. Místo tanků se zde vyrábějí traktory.  Foto: Viktor Mácha

Město Čeljabinsk bylo v minulosti známé též jako „Tankograd“. Za druhé světové války se stalo nejvýznamnějším výrobcem tanků dodávaných na západní frontu. Hutní a strojírenská tradice na jihu Uralu pokračuje. Místo tanků se zde vyrábějí traktory. | Foto: Viktor Mácha

Za ozdobou první sovětské pětiletky, továrnou na výrobu traktorů v Čeljabinsku, stál americký architekt Albert Kahn. Ten narýsoval v roce 1930 první plány. Poté v továrně začala výroba traktorů C-60 a C-65.  Foto: UralTrak

Za ozdobou první sovětské pětiletky, továrnou na výrobu traktorů v Čeljabinsku, stál americký architekt Albert Kahn. Ten narýsoval v roce 1930 první plány. Poté v továrně začala výroba traktorů C-60 a C-65. | Foto: UralTrak

Během druhé světové války se z Čeljabinsku stal „Tankograd“. Místo traktorů z linek sjížděly tanky a výroba se rozšiřovala. V roce 1944 v tamních továrnách pracovalo 60 tisíc dělníků. Toto už je ale aktuální fotografie ze slévárny.  Foto: Viktor Mácha

Během druhé světové války se z Čeljabinsku stal „Tankograd“. Místo traktorů z linek sjížděly tanky a výroba se rozšiřovala. V roce 1944 v tamních továrnách pracovalo 60 tisíc dělníků. Toto už je ale aktuální fotografie ze slévárny. | Foto: Viktor Mácha

Dnes má továrna název UralTrak a vedle montovny obsahuje i hutní části. Takto dnes vypadá slévárna oceli. Foto: Viktor Mácha

Dnes má továrna název UralTrak a vedle montovny obsahuje i hutní části. Takto dnes vypadá slévárna oceli. | Foto: Viktor Mácha

Kovárna v UralTraku Foto: Viktor Mácha

Kovárna v UralTraku | Foto: Viktor Mácha

Před továrnou je tank IS-2 model 1944 jako památník Foto: alf Roletschek via Wikimedia Commons (GFDL)

Před továrnou je tank IS-2 model 1944 jako památník | Foto: alf Roletschek via Wikimedia Commons (GFDL)

Továrna UralTrak na soudobé fotografii. Od těch historických se až tak moc neliší... Foto: Viktor Mácha

Továrna UralTrak na soudobé fotografii. Od těch historických se až tak moc neliší... | Foto: Viktor Mácha

Z Čeljabinsku vyjížděly i hojně rozšířené tanky T-34 Foto: Antonov14 via Wikimedia Commons

Z Čeljabinsku vyjížděly i hojně rozšířené tanky T-34 | Foto: Antonov14 via Wikimedia Commons

Těžký tank KV-85 používaný během druhé světové války. Chlouba čeljabinského závodu byla vyrobena jen ve 148 kusech. Foto: volné dílo

Těžký tank KV-85 používaný během druhé světové války. Chlouba čeljabinského závodu byla vyrobena jen ve 148 kusech. | Foto: volné dílo

Obloukové pece Foto: Viktor Mácha

Obloukové pece | Foto: Viktor Mácha

Kovárna Foto: Viktor Mácha

Kovárna | Foto: Viktor Mácha

Kovárna Foto: Viktor Mácha

Kovárna | Foto: Viktor Mácha

Licí linka Foto: Viktor Mácha

Licí linka | Foto: Viktor Mácha

Podavač  Foto: Viktor Mácha

Podavač | Foto: Viktor Mácha

Torzo budoucího tahače v montovně Foto: Viktor Mácha

Torzo budoucího tahače v montovně | Foto: Viktor Mácha

Historický buldozer Stalinec C-80 Foto: GuentgerZ via Wikimedia Commons

Historický buldozer Stalinec C-80 | Foto: GuentgerZ via Wikimedia Commons

Současná moderní výroba v Čeljabinsku Foto: UralTrak

Současná moderní výroba v Čeljabinsku | Foto: UralTrak

Současná moderní výroba v Čeljabinsku Foto: UralTrak

Současná moderní výroba v Čeljabinsku | Foto: UralTrak

Současná moderní výroba v Čeljabinsku Foto: UralTrak

Současná moderní výroba v Čeljabinsku | Foto: UralTrak

Za ozdobou první sovětské pětiletky, továrnou na výrobu traktorů v Čeljabinsku, stál americký architekt Albert Kahn. Ten narýsoval v roce 1930 první plány. Poté v továrně začala výroba traktorů C-60 a C-65.  Foto: UralTrak
Během druhé světové války se z Čeljabinsku stal „Tankograd“. Místo traktorů z linek sjížděly tanky a výroba se rozšiřovala. V roce 1944 v tamních továrnách pracovalo 60 tisíc dělníků. Toto už je ale aktuální fotografie ze slévárny.  Foto: Viktor Mácha
Dnes má továrna název UralTrak a vedle montovny obsahuje i hutní části. Takto dnes vypadá slévárna oceli. Foto: Viktor Mácha
Kovárna v UralTraku Foto: Viktor Mácha
19
Fotogalerie

Takhle to vypadá ve slavné továrně na tanky, ze které vyjížděly T34 na Hitlera

Město Čeljabinsk bylo v minulosti známé též jako „Tankograd“. Není divu, za druhé světové války se stalo nejvýznamnějším výrobcem tanků dodávaných na západní frontu. Hutní a strojírenská tradice ale na jihu Uralu pokračuje i novém tisíciletí. Místo tanků se zde vyrábějí traktory.

Za ozdobou první sovětské pětiletky, továrnou na výrobu traktorů v Čeljabinsku (Čeljabinskij traktornyj zavod), stál americký architekt Albert Kahn. Ten narýsoval v roce 1930 první plány. S výstavbou se začalo o tři roky později a již roku 1935 vyjel z montážní haly první traktor C-60 a v roce 1937 i první naftou poháněné vozidlo C-65. Do roku 1940 bylo v čeljabinské továrně vyrobeno přes sto tisíc traktorů.

S postupem německých vojsk do nitra SSSR se za Ural přesunula řada strojírenských podniků a Čeljabinsk získal neoficiální označení „Tankograd“. V roce 1944 zde pracovalo 60 tisíc dělníků. Díky tomu se z čeljabinského závodu stal nejvýznamnější dodavatel tanků na válečnou frontu. Běžela tu výroba několika typů tanků, v největším počtu pak slavného modelu T34, kterých se během let 1940-1945 vyrobilo přes 50 tisíc (souhrnný součet výroby i v jiných továrnách).

Po druhé světové válce se výroba postupně vrátila k zemědělským strojům. Miliontý traktor byl vyroben v roce 1984.



O třicet let později navštívil čeljabinský podnik, který v současnosti nese název UralTrak, fotograf průmyslových celků Viktor Mácha.

„Na hlavní bráně UralTraku nás čekal průvodce a bodře halekal: "Soudruzi z Čech, vítejte! Pojďte dál!" Vrátnicí jsme prošli na Rusko jen zběžnou kontrolou pasů a vyrazili do první z řady kováren. Fotit umožnili všechno a program záležel jen na nás,“ říká fotograf Mácha.

Během návštěvy viděl i starobylou halu s parou poháněnými buchary, slévárnu, změť potrubí či jeřábnice s tradičními šátky na hlavách. „Bylo to neuvěřitelné. Ředitel slévárny v saku například v provozu osobně předváděl dělníkovi, jak správně nahazovat vápno do pece. Návštěvu jsme uzavřeli bohatým obědem na účet podniku a srdečným loučením u auta. Bylo to vůbec ještě v Rusku?“ vzpomíná Mácha.

Více fotografií Viktora Máchy najdete na Facebooku, článek připravila redakce E15.cz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud