Vesmír | Astronomie

Teče kosmický plyn v kupách galaxií jako med? Podle nového výzkumu nikoliv

• Astronomové asi 2 týdny pozorovali Kupu ve Vlasech Bereniky
  • Během těchto pozorování analyzovali vlastnosti horkého plynu v kupě
  • Nakonec dospěli k závěru, že tento plyn určitě neteče jako med

S vlastnostmi vody, mléka nebo třeba medu máme každodenní zkušenost. Jak se ale chovají látky, které vyplňují nezměrné prostory v hlubokém vesmíru? Irina Zhuravleva ze Stanfordu a její spolupracovníci si posvítili na vlastnosti horkého plynu, který v enormních množstvích vyplňuje prostor v kupách galaxií.

Kupy galaxií jsou největšími strukturami ve vesmíru, které drží pohromadě vlastní gravitací. Skládají se ze tří hlavních ingrediencí. Tvoří je běžná hmota, soustředěná především v galaxiích, pak také stále tajemná temná hmota a nakonec kosmický plyn, jehož teplota podle našich měření dosahuje mnoha milionů stupňů.

Co ukázalo pozorování hvězdokupy Coma Cluster?

Zhuravleva s kolegy využili americkou vesmírnou rentgenovou observatoř Chandra a s její pomocí po celkovou dobu asi 2 týdnů pozorovali Kupu ve Vlasech Bereniky (Coma Cluster). Během těchto pozorování analyzovali vlastnosti horkého plynu v kupě, které mohli odvodit na vzdálenost asi 336 milionů světelných let, co nás dělí od této kupy galaxií.

Výzkum dovedl badatele k závěru, že kosmický plyn v Kupě galaxií ve Vlasech Bereniky rozhodně neteče jako med. Viskozita tohoto plynu je mnohem nižší, než se očekávalo. V takovém plynu může například snadno docházet k turbulencím menších měřítek.

Horký plyn Kupy ve Vlasech Bereniky září v rentgenové oblasti spektra. Je ho tam opravdu nezměrné množství. Pokud víme, tak hmota tohoto plynu odpovídá asi šestinásobku hmoty všech galaxií této kupy, kterých známe více než tisícovku.

Navzdory ohromnému množství je ale tento plyn vlastně velice řídký. Jeho částice se spolu nijak zvlášť často nesetkávají. Hustota tohoto kosmického plynu je tak malá, že podobné látky není možné studovat v pozemských laboratořích. Vědci se proto musejí spolehnout na přírodní „laboratoře“ ve vesmíru, jako třeba právě Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky.

Pozorování vlastností kosmického plynu, jako je jeho viskozita nebo sklon ke vzniku turbulencí nám pomáhá pochopit, jak probíhají velkolepé vesmírné jevy typu srážek a splývání galaxií nebo celých kup galaxií. Například turbulence plynu mohou fungovat jako zdroje tepla, které zamezují tomu, aby se kosmický plyn ochladil a mohly se v něm rodit nové hvězdy.

Titulní foto: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona, CC BY-SA 3.0

Diskuze (2) Další článek: Apple chystá větší MacBook Pro s 16" displejem. S micro-LED a rozlišením 4K ale raději nepočítejte

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Plyn, Horký plyn, Chandra, Pozorování, Jak, Visible, Med, Galaxie, Stanford, Hmota, Nový výzkum, Vlastnost

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb