Dánští dráhoví cyklisté v pondělní olympijské stíhačce proti Británii zaujali nejen výkonem, ale také kineziologickou páskou. Lidově se jí říká tejp, ve sportu se běžně používá k podpoře unavených či zraněných svalů, úlevě od bolesti, snížení otoků a v neposlední řadě může zlepšit výkon pohybové soustavy.
Jenže Dánové pásku použili jinak. Vycházela z ponožky a po čelní straně holeně pokračovala až pod koleno. Stejně na obou nohou u všech čtyř členů týmu. Dá se tedy předpokládat, že páska neměla řešit svalový problém, ale vylepšit aerodynamiku.
Tohle je fotka, kterou se Dánové pochlubili na Twitteru. Po zvětšení je dobře patrná i tolik diskutovaná páska.
Stejně to pochopily i konkurenční týmy a na postup upozornily komisaře mezinárodní cyklistické autority UCI. Ta po prošetření potvrdila porušení regulí, ale dánskému týmu pouze udělila varování a do další jízdy už cyklisté nastoupili bez pásky. Jenže ředitel britského týmu Stephen Park požadoval tvrdší trest: „Pravidla mluví jasně. Jakýkoliv prvek nebo přípravek aplikovaný na kůži, který není oblečení nebo ochrana, je zakázán,“ vysvětluje s tím, že mělo jít o jasnou diskvalifikaci.
Technologická pointa? Napadlo by vás, že aplikace pásky na (už tak dokonale oholenou) kůži může natolik zlepšit aerodynamiku, aby to špičkovému týmu stálo za pokoušení pravidel a dráždění soupeřů? Komentátoři z CyclingNews.com takové kousky přisuzují aerodynamickému mágovi dánského týmu. Jmenuje se Dan Bigham a kineziologická páska není jediným jeho kontroverzním nápadem pro letošní olympiádu...
Rychlé spodní prádlo
Pozornost poutá také spodní vrstva oblečení dánských závodníků. Jde o nový model značky Huub a jeho použití v olympijském závodě má dvě podmínky: Musí být dostupný na trhu nejpozději 1. ledna 2021 a musí být použit na některém z předchozích mezinárodních závodů.
Právě první bod je sporný – webová stránka sice uvádí dostupnost od začátku roku, ale pohled do zdrojového kódu prozrazuje, že produktový profil byl zveřejněn až v květnu. „Informace o dostupnosti 1. ledna byla přidána teprve v posledních 24 hodinách. Spodní prádlo může z pohledu aerodynamického odporu znamenat až 3 %, což je docela signifikantní rozdíl,“ opět ostře útočí šéf britského týmu Park.