Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

• Vědci odhadli přibližné množství struktur vytvořených člověkem, které jsou na Zemi
  • Přibližný odhad je, že tyto struktury mají dohromady hmotnost kolem 30 bilionů tun
  • Jak to ovliní biosféru?
Technosféra naší Země má už hmotnost 30 bilionů tun

Planeta Země byla před první tvorbou nástrojů člověkem tvořená biomasou a jednoduchými strukturami. S rozmachem a vývojem lidské populace se ale začala vytvářet takzvaná technosféra.

První struktury tohoto druhy nalézáme ve formě klasických fosílií, ale od té doby velmi rychle rostlo nejen množství, ale také komplexnost struktur, které člověk tvoří a zanechává v rámci Země. Díky mezinárodního projektu pod vedením geologů z univerzity v Leicesteru se vědci zaměřili na aktuální stav naší technosféry a jaký to bude mít vliv na budoucnost.

30 bilionů tun technofosílií

Nejdříve je nutné specifikovat, co všechno zahrnuje pojem „technosféra“. Jde jednoduše o veškeré struktury, které kdy byly vytvořené člověkem – domy, auta, CD, silnice, plastové pytle nebo třeba i váš notebook a židle.

Pochopitelně některá objekty a struktury jsou komplexnější než jiné, podle odhadů ale v současné době tvoří celkovou hmotnost kolem 30 bilionů tun (30 000 miliard tun). Průměrně to tak vychází na přibližně 50 kilogramů na metr čtvereční povrchu naší planety. Technosféra se ale týká i vzdušného prostoru nebo oběžné dráhy, která se rovněž postupně plní technologickými objekty.

Porovnání hlavních částí technosféry (Zdroj: University of Leicester)

Jedná se tak o významný zásah našeho druhu na planetu, který jde na úkor původní biosféry, na které staví a která postupně mizí na úkor technosféry..

Recyklace technosféry je stále primitivní

Zatímco biosféra efektivně využívá recyklace, v případě technosféry je to stále velký problém. Především ve srovnání s biosférou je recyklace technosféry primitivní a neefektivní, což znamená ještě větší nárůst „technobordelu“, který se neupravuje nebo nepřepracovává znovu na jiné struktury.

Pokud jde o počet „druhů“ technologických struktur, ty už dle výzkumu překonaly počet živých druhů na naší planetě. Jde o technologickou evoluci a nelze se tak těmto milníkům divit.

Jak vědci uvádí, bez technosféry by také nebylo možné, aby na naší planetě žilo sedm miliard lidí, bez technologických objektů by to byly maximálně stovky milionů lidí.

Technosféra vs. biosféra

Zásadní otázkou je pochopitelně budoucí vývoj, už vzhledem k tomu, jak extrémně rychle se technosféra rozšiřuje i na úkor biosféry. Z pohledu evoluce naší planety totiž může dojít k budoucnosti, která je sice zatím ve vědeckofantastických představách, ale rozhodně možná.

Biosféra by tak postupně zmizela z naší planety, která by byla pokrytá z velké části právě technosférou. Může sice potenciálně dojít i k vyvážení biosféry a technosféry, ale zatím čísla hovoří poměrně jasně a nic nenaznačuje tomu, že by se rozmach technosféry měl nějak zpomalovat. Jedno je tak jisté – planeta Země nebude v budoucnu tím, čím je dnes.

Zdroj obrázku: University of Leicester