Dalekohledy

Teleskop Jamese Webba je konečně smontovaný. Fungovat by mohl za dva roky

Teleskop Jamese Webba bude největším vesmírným dalekohledem všech dob, který násobně předčí dosavadní největší zařízení tohoto druhu  –  dnes už legendární Hubbleův vesmírný dalekohled.

Loni jsme vás informovali, že se práce na teleskopu Jamese Webba protahují a celý projekt se dostal do velkého časového skluzu. Nyní CNET upozornil na to, že dotyčné zařízení je „v jednom kusu“.

V současnosti probíhající dokončovací práce a nenastanou-li žádné další komplikace, dalekohled by mohl být uveden do provozu v roce 2021 (původně se hovořilo o roce 2014, následně 2018 a ještě později 2020).

Není žádným tajemstvím, že odborníci z NASA, ESA a CSA vyvíjejí teleskop Jamese Webba už od roku 1996.  Série zpoždění může být skličující, avšak manažer programu JWST Scott Willoughby již dříve uvedl, že hlavní je „udělat to správně“.

Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že náklady se vyšplhaly už na téměř 10 miliard dolarů. Pokud by tedy vědci něco zbytečně uspěchali a dalekohled v důsledku toho nakonec nefungoval, kromě pořádné ostudy by to znamenalo i obrovskou finanční ztrátu.

Varovným připomenutím je v tomto směru chyba hlavního zrcadla na jeho předchůdci, tedy již zmíněném Hubbleovu teleskopu. Kvůli spěchu se do dalekohledu dostalo zrcadlo s optickou chybou, kterou bylo nutné řešit vysláním servisní posádky na oběžnou dráhu.

Diskuze (15) Další článek: Vrcholné ThinkPady X1 Carbon a X1 Yoga dostaly nové procesory Intel Comet Lake

Témata článku: Vesmír, ESA, Dalekohledy, Teleskop Jamese Webba, Vyslání, Dalekohled, James Webb, Hubbleův teleskop, Skluz, Hubble, Vesmírný dalekohled, CSA, IMG, Zrcadlo

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

** Karanténní opatření nás drží doma a mnozí mají více času navíc ** Připomeneme proto často odkládané činnosti uživatelů počítačů ** Právě teď je ten správný okamžik, kdy se do nich pustit

49" monitor Philips 499P9H: Ať je vám doma lépe než v kanceláři

** Nezvykle protáhlý rozměr odpovídá dvěma monitorům vedle sebe ** Barevné podání a podpora G-Sync míří nad kancelářské nasazení ** Vestavěná kamera umí přihlašování ve Windows

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28