Teleskopy spojily síly, aby mohly studovat blízkou a velikou rádiovou galaxii Centaurus A

Centaurus A je obří eliptická galaxie ze souhvězdí Kentaura. Je od nás vzdálená asi 12 milionů světelných let, což z ní dělá jednu z nejbližších galaxií svého druhu. Mimo jiné je to i rádiová galaxie se zběsile aktivním galaktickým jádrem, které pohání supermasivní černá díra o hmotnosti asi 55 milionů Sluncí.

Pro astronomy je tato podivuhodná galaxie prakticky za rohem. Je to populární a velice atraktivní objekt pozorování na jižní obloze, jak pro amatérské astronomy, tak i pro profesionály se špičkovými přístroji.

Jak říká Ben McKinley z výzkumného centra International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR) a Curtin University v australském Perthu, jako nejbližší rádiová galaxie je Centaurus A perfektní kosmickou laboratoří. Můžeme tam ve velkém detailu studovat fyzikální procesy, které jsou zodpovědné za tryskání hmoty a energie z horečnatě aktivního galaktického jádra.

Příznivá vzdálenost galaxie Centaurus A má ale i svou stinnou stránku. Je tak blízko a Zemi a tak veliká, že ji ve skutečnosti není snadné pozorovat těmi nejvýkonnějšími přístroji. Pokud totiž tuhle galaxii zaměří teleskop s detailním rozlišením, jaké vědci potřebují k výzkumu výtrysků hmoty a podobných věcí, tak se mu do zorného pole galaxie nevejde celá. A to je problém.

McKinley proto s mezinárodním týmem badatelů zorganizoval pozorování výtrysků hmoty veliké galaxie více teleskopy najednou. Použili k tomu australské radioteleskopy Murchison Widefield Array (MWA) a radioteleskop observatoře Parkes.

Radioteleskop MWA pracuje na nízkých rádiových frekvencích a nachází se v Západní Austrálii. 64metrový talíř radioteleskopu Parkes zase sleduje oblohu u města Parkes v Novém Jižní Walesu.

Kromě radioteleskopů se do projektu zapojily i optické teleskopy – Magellanův teleskop v Chile, teleskop observatoře Terroux v australské Canberře a teleskop observatoře High View v novozélandském Aucklandu.

Pozorování přinesla pozoruhodné výsledky. Vědci například v galaxii Centaurus A poprvé zaznamenali přítomnost galaktického větru, tedy proudu částic, které s velkou rychlostí letí směrem od centra galaxie a ovlivňují okolní prostředí.

Zdroj: ICRAR, Foto: ESO/WFI (Optical); MPIfR/ESO/APEX/A.Weiss et al. (Submillimetre); NASA/CXC/CfA/R.Kraft et al. (X-ray), CC BY 4.0

Diskuze (1) Další článek: Archos SK8: Nejlevnější elektrický skateboard je překvapivě použitelný

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Austrálie, Výtrysk, MWA, Magellan, Velká rychlost, Zorné pole, Pozorování, Výzkumné centrum, Stinná stránka, Galaxie, Jižní Wales, Mezinárodní tým, Okolní prostředí, Parkes, Perth, Stud, Badatel, ICRA, Světelný rok, Chile

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

** Apple aktualizoval notebooky MacBook Pro, dostaly nový hardware ** Těšit se můžete na nové procesory a větší paměť ** Cena nejvybavenějšího modelu překročí 200 tisíc korun

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde