Tesla to takhle dělá už dlouhé roky. Důvod je prostý. Tesla nemá prodejce jako ostatní automobilky, kteří by za zakoupená auta zaplatili hned a pak je postupně prodávali. Tesla za každé vyrobené auto dostane peníze, až když ho předá zákazníkovi. Tesla se proto potřebuje vyhnout tomu, aby po skončení kvartálu měla mnoho aut teprve na cestě k zákazníkům, jelikož by to opticky zhoršovalo kvartální finanční výsledky, což je u akciové společnosti problém. Jde o to, že firma v daném kvartálu už vynaložila peníze na výrobu těch aut, ale zisk z jejich prodeje by mohla vykázat až v kvartálu příštím, takže by to finančně vypadalo, že v tom prvním kvartálu byla ztrátová.Tesla proto vyrábí na začátku kvartálu vždy jen auta pro export, jelikož jejich dodání k zákazníkovi ve vzdálenějších regionech trvá řadu týdnů. A zatímco jsou tyto vozy na cestě, Tesla přejde na výrobu pro bližší regiony. Ve výsledku tak firma v posledním měsíci každého kvartálu má nejvyšší počty prodaných aut, protože se v závěru kvartálu sejdou jak dodávky exportovaných vozů (např. Evropa), tak dodávky do oblastí blízko továren (západ USA, Čína). Jen tímto způsobem je možné doručit většinu vozů vyrobených v rámci jednoho kvartálu.Tyto velké skokové rozdíly však skončí, až se rozjedou dodávky z nových továren Tesly. Nejdelší možná doba mezi výrobou vozu a jeho dodáním zákazníkovi se totiž hodně zkrátí, takže se prodeje více rozloží v čase. Je tedy určitě lepší porovnávat celé kvartály než jednotlivé měsíce. Každopádně třeba v Evropě letos Tesla zatím prodala zhruba stejně aut jako Mazda nebo Jaguar/Land Rover a výrazně více než Honda nebo Subaru.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 10. 2021 15:14