Doprava | Tesla Motors | Elektromobily

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

  • Tesla představila elektrický kamion
  • Má obdivuhodný výkon i dojezd
  • Prodávat by se měl už za dva roky

Aktualizováno 23. listopadu: Tesla zveřejnila ceny, a tak už víme, na kolik nový elektrický kamion přijde. Základní verze s dojezdem až 300 mil (asi 480 km) stojí nejméně 150.000 dolarů (asi 3,2 milionu korun), varianta s dojezdem až 500 mil (asi 800 km) stojí o 30.000 dolarů více, tedy v přepočtu asi 3,9 milionu korun. V obou případech je potřeba složit rezervační poplatek 20.000 dolarů (asi 430.000 Kč).

Pro srovnání – běžné tahače stojí cca 2 miliony a více podle výbavy, výkonu motoru atp. Počáteční náklady jsou tedy cca o třetinu nižší než v případě Tesly Semi.

O nový kamion je docela zájem. Například americký řetězec Wallmart potvrdil, že si objednal hned 15 kamionů Tesla Semi. Mezi jeho šesti tisíci náklaďáky je to sice jen zlomek, ale pokud se skutečně vyplatí, bude postupně nakupovat další.

Wallmart není jediný, například kanadský řetězec Loblaws s pochlubil předobjednávkou na 25 kusů. Objednávku potvrdila i dopravní společnost J. B Hunt.


Elektrický pohon patří nejen osobním autům, ale také náklaďákům. To nám právě dokázala Tesla odhalením nového kamionu Tesla Semi. Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry jsou obdivuhodné.

Kamionem z nuly na sto za pět sekund

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma. Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů.

To má výhodu nejen v jednoduchosti, ale také ve spolehlivosti. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36.

Dojezd tak akorát na povinnou pauzu

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Vzhledem k tomu, že většina vzdáleností pro kamionovou přepravu je kratších a řidiči mají navíc povinné zastávky v řízení, je to dosah dostačující. Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily.

Futuristický je pochopitelně i design, interiér a další schopnosti auta. Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky. Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu. Funkční a provozní parametry kamionu lze kontrolovat skrze mobilní aplikaci.

Na silnicích už za dva roky

U kamionu je samozřejmě nejsledovanějším parametrem ekonomická výhodnost. Tu má Tesla pochopitelně dobře spočítanou, protože v tomto segmentu jen designem a výkonem zaujmout prostě nemůže. Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku.

Vypadá to velice nadějně, ale známe Teslu. Když slibuje prodej již v roce 2019, budeme počítač spíš s rokem 2020. Ale i tak je to obdivuhodná vize budoucnosti.

Tesla odhalení nového kamionu odsunula z původně zamýšleného termínu 26. října, čehož využil Daimler a představil svůj nový elektrický náklaďák Fuso. Ten má klasickou koncepci bez návěsu, dojezd pouze 350 km, uveze jen 11 tun a prodávat by se mohl v roce 2021. Tesla je zjevně dál...

Diskuze (238) Další článek: Čínská kopie Facebooku má už větší hodnotu než originální Facebook

Témata článku: Doprava, Tesla Motors, Mobilní aplikace, Elon Musk, Elektromobily, Parametr, Elektrický sporťák, Rekuperační brzdění, Fuso, Investiční náklad, Klíčová otázka, Náprava, Klasická koncepce, Plný náklad, Klasický kamión, Osobní auto, Ohromující parametr, Dojezd, Nula, Elektrický kamión, Návěs, Ekonomická výhodnost, Jízdní pruh, Započtení, Provozní náklad


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 1

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 149

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 16

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

Testy procesorů Intel Comet Lake pro desktopy jsou venku. Teď už je jasné, jakého dostaly Ryzeny soupeře

** Embargo pro testy nových desktopových procesorů Comet Lake od Intelu skončilo ** Spousta recenzí a testů ukazuje výhody a nevýhody nových modelů ** Dokáží nové procesory konkurovat modelům od AMD?

Karel Javůrek | 47

Na měsíc jsem opustil Google a potupně se zase vrátil zpět (komentář)

Na měsíc jsem opustil Google a potupně se zase vrátil zpět (komentář)

** Zkusil jsem se zbavit závislosti na vyhledávači od Googlu ** Jako alternativy posloužily Bing, Seznam a DuckDuckGo ** Mají své silné stránky, ale i nepřekonatelná negativa

Lukáš Václavík | 54