Tesla musí u více než 2 milionů aut upravit Autopilota. Problémem je nedostatečné sledování řidiče | Ilustrace: AI DALL-E

Ilustrace: AI DALL-E

Tesla musí u více než 2 milionů aut upravit Autopilota. Problémem je nedostatečné sledování řidiče

Tesla vyhlásila svolávací akci týkající se více než dvou milionů vozidel. Důvodem je nedostatečný dohled nad řidiči při používání systému Autopilot. Akce je výsledkem vyšetřování amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), které odhalilo problémy s funkcí Autosteer v rámci systému pokročilé asistence řidiče označovaného jako Autopilot.

Autopilot je sada pokročilých asistenčních systémů řidiče, ve kterých hrají hlavní roli „traffic-aware cruise control“ (adaptivní tempomat vnímající provoz) a Autosteer (systém udržující vozidlo v jízdním pruhu). Původně byl systém založen na technologii od společnosti Mobileye, ale tato spolupráce skončila kvůli obavám Mobileye o bezpečnostní hranice, které měla Tesla tendence překračovat.

Více než dva miliony Tesel

Tesla poté vyvinula vlastní systém, ze kterého kvůli úspoře nákladů odstranila některé senzory. Tento krok se však neukázal jako příliš šťastný, neboť v konečném důsledku vedl ke stovkám stížností adresovaných NHTSA týkajících se falešně pozitivních detekcí kamer během jízdy a následného automatického brzdění.

Tesla v reakci na vytýkané problémy rozesílá softwarovou aktualizaci, která má zajistit, že řidiči budou při používání funkce Autosteer věnovat pozornost dění na vozovce a budou mít ruce na volantu. Akce se týká vozidel Model S vyrobených v letech 2012 až 2023, Model X vyrobených v období od roku 2016 do roku 2023, Model 3 z let 2017 až 2023 a Model Y vyrobených v letech 2020 až 2023.

Pokud se řidič pokusí zapnout systém udržující vozidlo v jízdním pruhu za podmínek, které neumožňují jeho aktivaci, bude následovat upozornění, že funkce není dostupná, prostřednictvím vizuálních a zvukových signálů. Řidiči nebudou moci funkci používat, pokud nebudou opakovaně prokazovat nepřetržitou zodpovědnost za řízení.

Svolávací akce bez nutnosti jet do servisu

Ačkoli postižené Tesly nemusí do servisu, neboť oprava probíhá formou softwarové aktualizace, jedná se o oficiální svolávací akci. Proces NHTSA se zaměřuje na informování veřejnosti a majitelů o bezpečnostní závadě a jejím řešení. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu uvedl, že jeho vyšetřování zůstane otevřené, aby mohl sledovat, zda použitá řešení skutečně problém vyřeší.

Tesla v minulosti tvrdila, že funkce Autosteer snižuje počet nehod o 40 %, nicméně tento údaj byl po analýze třetí stranou vyvrácen. Probíhající technická analýza Úřadu pro vyšetřování závad Národní správy bezpečnosti silničního provozu zjistila, že Tesla nedostatečně monitoruje řidiče a že systém může vést k „předvídatelnému zneužití“. Automobilka následně reagovala svolávací akcí.

Tesla má s Autopilotem dlouhodobé problémy související s rozporuplnými informacemi ohledně schopností tohoto systému. Zatímco na svých webových stránkách uvádí, že „aktuální funkce Autopilota vyžadují aktivní dohled řidiče a nečiní vozidlo autonomním“, generální ředitel Elon Musk opakovaně vytváří dojem, že systém autonomní je. Na webových stránkách Tesly je také video, které tvrdí, že systém může řídit sám.

Tesla dříve používala k monitorování řidiče pouze senzor ve sloupku řízení, který bylo možné jednoduše obejít – například zavěšením těžkého předmětu, jako je láhev s vodou, na volant. Firma sice nedávno tvrdila, že kamera zabudovaná do zpětného zrcátka je schopná monitorovat řidiče, ale zřejmě ani to není dostatečné.

Rozporuplné reakce

Od uvedení Autopilota představily pokročilé částečně automatizované řídící systémy i další automobilky. Zmínit můžeme Super Cruise od General Motors, BlueCruise od Fordu a Driving Assistance Professional od BMW.

Na rozdíl od Autopilota mají pevněji definované provozní parametry: aktivují se pouze na dálnicích, které byly zmapovány pomocí GPS, a všechny tři zahrnují dedikovanou infračervenou kameru, která sleduje pohled řidiče a hlídá, zda se dívá na silnici před vozidlem.

Profesor elektrotechniky a počítačového inženýrství na Carnegie Mellon University Phil Koopman, který studuje bezpečnost autonomních vozidel, uvedl, že svolávací akce byla výsledkem dvouletého vyjednávání mezi NHTSA a Teslou.

Automobilka sice nesouhlasila se zjištěními agentury, ale nakonec přistoupila na svolávací akci, což naznačuje, že  některé důležité prvky mohly být vypuštěny. Koopman naznačuje, že opatření pravděpodobně nebudou tak robustní, jak by NHTSA chtěla.

Někteří bezpečnostní experti považují tuto svolávací akci za promarněnou příležitost, protože se zaměřuje pouze na softwarovou aktualizaci a ignoruje strukturální nedostatky systému Autopilot. Podle hlavního analytika v Guidehouse Insights Sama Abuelsamida je systém monitorování řidiče Tesly nedostatečný a snadno oklamatelný.

Určitě si přečtěte

Články odjinud