Tesla otevírá beta verzi autonomního řízení všem. Ovšem jen v Severní Americe a za peníze

Generální ředitel Tesly Elon Musk ve čtvrtek 24. listopadu informoval na sociální síti Twitter o otevření beta verze funkce Full Self-Driving všem zájemcům o testování. „Beta verze Tesla Full Self-Driving Beta je nyní dostupná všem v Severní Americe, kteří o ni zažádají na obrazovce svého vozu, pokud si tuto možnost zakoupili. Gratuluji týmu Tesla Autopilot/AI k dosažení významného milníku!“ napsal.

Funkce bude k dispozici pouze v Teslách s nezbytným hardwarem, a to jen pro řidiče, jež si zakoupili volitelný balíček FSD, který v současné době stojí 15 000 dolarů (v přepočtu asi 351 tisíc korun). Jedná se o soubor funkcí, který v ideálním případě přiblíží vozy této značky autonomnímu řízení, nicméně řidič musí být neustále připraven převzít kontrolu nad vozidlem.

Jak funguje autonomní řízení

Full Self-Driving je spolu s Autopilotem a Rozšířeným autopilotem (Enhanced Autopilot) součástí sady pokročilých asistenčních systémů řidiče, jejichž společným cílem je zvýšení bezpečnosti a pohodlí za volantem. Pro majitele, kteří si pořídili auto bez systému Autopilot, je k dispozici několik balíčků, které lze zakoupit v závislosti na tom, kdy byl vůz vyroben.

Základní Autopilot nabízí funkci adaptivního tempomatu, který udržuje rychlost a je schopen reagovat na vozidlo před sebou, tedy přizpůsobuje rychlost vozu rychlosti okolního provozu. Obsahuje také funkci Autosteer, jež pomáhá při vedení vozidla v jasně vyznačeném jízdním pruhu.

Rozšířený Autopilot přidává několik funkcí navíc. V první řadě je to schopnost vést vozidlo od nájezdu na dálnici až po výjezd z ní, včetně navrhování změny jízdního pruhu, navigace na křižovatkách či automatického zapnutí směrovky. Součástí balíku je také automatická změna jízdního pruhu, automatické parkování a funkce Summon či Smart Summon.

Plně samostatné řízení

Balíček Full Self-Driving, který je zatím stále ve stádiu beta verze, přidává k výše uvedeným schopnostem další funkce. Jedná se například o rozpoznávání dopravních značek i semaforů a automatické zpomalování vozidla při příjezdu k nim. Automobil vybavený těmito funkcemi se také zvládne autonomně pohybovat v městském provozu.

Tato funkce byla původně spuštěna v roce 2020 ve velmi omezené verzi a až později byla rozšířena na řidiče, kteří splňovali požadavky Tesly na „skóre bezpečnosti“ (Tesla Safety Score). K říjnu tohoto roku byla k dispozici ve zhruba 160 000 vozech. Nejnovější verze softwaru přichází bez jakýchkoli dalších podmínek a požadavků.

Autonomní funkce Tesly však nemají ustláno na růžích. Kromě amerického ministerstva spravedlnosti se systémem Autopilot zabývá také americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Agentura zahájila v roce 2021 vyšetřování na základě zprávy o 11 kolizích se zaparkovanými vozidly záchranných složek. Tyto nehody měly za následek 17 zranění a jedno úmrtí. V červnu letošního roku NHTSA rozšířila své zkoumání na téměř všechna vozidla Tesla prodaná od roku 2014.

Diskuze (28) Další článek: Šest desktopových klientů pro Mastodon. Některé připomínají TweetDeck, jeden běží ve Windows 95

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,