Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) má problém se systém autonomního řízení vozů Tesla. V dopise sesterskému úřadu NHTSA (Národní správa bezpečnosti silničního provozu) píše, že autopilot není dostatečně pokročilý, jeho masové rozšíření na veřejných silnicích povede ke zvýšenému riziku a požaduje přísnější pravidla pro testování autonomních technologií.
„Tesla nedávno vydala beta verzi autopilota úrovně 2 a přitom systém prezentuje jako plně autonomní. Testuje ho na veřejných silnicích, a přitom o něm máme jen velmi strohé informace,“ cituje CNBC šéfa NTSB Roberta Sumwala. „Přístup NHTSA, která před touto skutečností strká hlavu do písku, může ohrozit motoristy,“ doplnil.
Právě NHTSA má pravomoc k tomu, aby vozy s potenciálně nebezpečným systémem či vadnými díly nevpustila na vozovku. Stejně tak může stanovit dohledové standardy anebo například uložit povinnost pravidelného reportování. NHTSA však s přísnější regulací váhá a zastává stanovisko, že nechce bránit inovacím a regulaci přenechává jednotlivým státům.
Tesla nyní prodává softwarový balíček „plné autonomní řízení“ (Full Self-Driving, FSD) za deset tisíc dolarů a plánuje i předplatné. Zároveň dala Tesla části své flotily vozů přístup k nové beta verzi FSD, která má mít podle Elona Muska schopnosti autonomního řízení úrovně 5.
Tesla loni prodala půl milionu aut, je šestou nejhodnotnější firmou světa:
Navzdory pojmenování systému, ale vozy zatím zcela samy řídit nedokážou. Tesla navíc v tichosti připustila, že svou technologii vnímá mnohem střízlivěji. V oficiálních dokumentech ji regulátorům popisuje pouze jako autonomní řízení druhé úrovně, což je formálně pouze pokročilý asistenční systém, jenž vyžaduje neustálý dohled řidiče.
Článek připravila redakce E15.cz