Tesla přeceňuje svého autopilota. Američané hledají rovnováhu mezi bezpečností a inovacemi

Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) má problém se systém autonomního řízení vozů Tesla. V dopise sesterskému úřadu NHTSA (Národní správa bezpečnosti silničního provozu) píše, že autopilot není dostatečně pokročilý, jeho masové rozšíření na veřejných silnicích povede ke zvýšenému riziku a požaduje přísnější pravidla pro testování autonomních technologií.

„Tesla nedávno vydala beta verzi autopilota úrovně 2 a přitom systém prezentuje jako plně autonomní. Testuje ho na veřejných silnicích, a přitom o něm máme jen velmi strohé informace,“ cituje CNBC šéfa NTSB Roberta Sumwala. „Přístup NHTSA, která před touto skutečností strká hlavu do písku, může ohrozit motoristy,“ doplnil. 

Právě NHTSA má pravomoc k tomu, aby vozy s potenciálně nebezpečným systémem či vadnými díly nevpustila na vozovku. Stejně tak může stanovit dohledové standardy anebo například uložit povinnost pravidelného reportování. NHTSA však s přísnější regulací váhá a zastává stanovisko, že nechce bránit inovacím a regulaci přenechává jednotlivým státům.

Tesla nyní prodává softwarový balíček „plné autonomní řízení“ (Full Self-Driving, FSD) za deset tisíc dolarů a plánuje i předplatné. Zároveň dala Tesla části své flotily vozů přístup k nové beta verzi FSD, která má mít podle Elona Muska schopnosti autonomního řízení úrovně 5.

Tesla loni prodala půl milionu aut, je šestou nejhodnotnější firmou světa:

Navzdory pojmenování systému, ale vozy zatím zcela samy řídit nedokážou. Tesla navíc v tichosti připustila, že svou technologii vnímá mnohem střízlivěji. V oficiálních dokumentech ji regulátorům popisuje pouze jako autonomní řízení druhé úrovně, což je formálně pouze pokročilý asistenční systém, jenž vyžaduje neustálý dohled řidiče.

Článek připravila redakce E15.cz

Diskuze (29) Další článek: Jak časoprostor ohýbá beruška? Unikátní experiment změřil gravitační pole odpovídající její přitažlivosti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,