Nehledě na Muska, jsou autonomní taxi a autonomní sdílená vozidla za mě dobrou cestou. Poslední roky, kdy si bazarovku může pořídit každá socka, jsou silnice čím dál tím přecpanější. Už nevím kde, jsem narazil na myšlenku: s příchodem plnohodnotného autonomního řízení a nástupem taxi/sdílených vozů se bude postupně navyšovat pojištění u vozů řízených lidmi do té míry, že si je lidé nižší/nižší střední třídy nebudou moci dovolit vlastnit. Za mě ideál, silnice budou volnější, parkoviště poloprázná.. Navíc se tím vyřeší dnes stále opakovaný problém s nabíjením elektromobilů sockama z paneláků: jejich nabíjení nebude u paneláků potřeba, auta se prostě odjedou sama dobít někam na odstavný parkoviště. 🤗😝
Pod grafem je uvedeno: "Majitelé Tesel s autopilotem FSD doteď kumulativně najezdili přes miliardu mil bez jediného zaznamenaného úmrtí ...". Mohl by být čistě statistický problém v tom, pokud by se autopilot FSD těsně před každou nehodou sám vypnul, a předal řízení osobě za volantem, pak by se případná nehoda způsobená FSD (ať už s úmrtím či bez něj) do toho grafu asi nezapočítala? 😉
Neměla zrovna teď Tesla nějaké mimosoudní vyrovnání za havárku s autopilotem? 😉
A měla?
No, asi určitě jo.https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-tesla-se... ... Docela by mě zajímalo, od kdy se ta miliarda kilometrů začala počítat. Je to pravda už pár let... 😉
No jo. 2018. To bych asi moc nebral jako bernou minci.
K tomu vyrovnání došlo ovšem až teď. Já bych to rozhodně za bernou minci bral, když se budete chtít s Teslou soudit. 😉
Kdy došlo k vyrovnání je irelevantní. Pokud posuzujeme schopnosti autopilota, tak posuzujeme aktuální verzi a ne 6 let starou.
Ano během těch 6 let se např. autopilot naučil těsně před havárií předat řízení řidiči, tak aby se havárie nepočítala do statistik FSD, že?
Kolik vážných nehod měla FSD za poslední 3 roky? Já nevím o jediné.
Neměla a to se do toho počítala ještě ta stará před verzí 12. Věřím tomu, že po nasazení klesne nehodovost o desítky procent a za nehody budou moci lidé. Každý den jezdím autem a posledních pár let si neumím představit bez pojištění. Je totiž jen otázkou času, než to do mě někdo foukne. Člověk si myslí, že to bude v noci lepší, ale schválně si zkuste projet večer Prahu mezi feťáky v Boltu... nevím co berou, ale rozhodně tak řídí.
Jo když tam řidič není, tak i v případě nehody fakt nemůže zemřít. Já myslím že v tom má Musk pravdu. O zbytku osazenstva toho vozu raději budeme mlčet, nemusíme odhalovat vše.
Ze neumrie vodic znie dobre, ale co posadka ? :)
Chápu to dobře tak, že Musk sice nic neprohlásil ani neohlásil, ale Reuters o tom přinesl zprávu? Samozřejmě to vyvolalo očekávanou vlnu nenávisti a skepse vůči Muskovi.To je asi vizitka dnešní doby. Reálně nic neřeknete, ale stejně za to sklidíte posměch a kritiku. To je smutné.Mimochodem robotické taxíky prostě jednou přijdou, není nic špatného na tom, být připravený. Plány na levný elektromobil? Tesla je zcela určitě neopustila, může přijít doba, kdy je začne plánovat konkurence a Tesla tou dobou bude třeba i mít výrobní kapacitu, ale v době, kdy máte u některých modelů předobjednávky na 10 let, fakt nechápu, proč by měli nasazovat levné elektromobily. Ale jednou ta doba, kdy si bude trh žádat tento typ aut přijde. Zatím by to ale byla blbost. Není na to připravená ani el. produkce, ani infrastruktura a ani technologie.
Takové taxíky hned tak nepřijdou. Alespoň přinejmenším ne do doby, dokud se neuzákoní, kdo bude ZODPOVĚDNÝ ZA HAVÁRIE. Kdopak si to asi vezme na triko? Výrobce vozidla? Výrobce elektroniky řízení? Programátor? Nějaká pojišťovna? Přítomní ve voze? Samé otázky! 😉 😁
A je ti jasné, že Waymo už takhle jezdí ve 4 městech, že?
No a? A kdo je teda zodpovědný? 😀
Waymo
Jinak myslíte tyhle taxíky?https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/autono... ... https://www.novinky.cz/clanek/auto-roboticke-tax... ... To je naprostá paráda. 😀
Ano, tyhle. Provozuje je ve 4 městech.
Vždy je odpovědnost na provozovateli a řidiči. Pokud nebude řidič, odpovednost bude? Správně! Na provozovateli...Já bych v to mneviděl žádně komplikace.
Ano, proto také mnozí provozovatelé po pár nehodách SKONČILI. A i s vývojem. Uvidíme, jak dlouho vydrží tohle. 😀
Žádný provozovatel, který si nebude svou věcí jist, to dělat nebude. Už jen z tebou uvedeného důvodu. To je ovšem to, co tyto technologie může hnát vpřed. Vše je jen otázka důvěry pojišťoven v technologie. Ta důvěra se bude s počtem ujetých kolometrů a s klesajícímy výplatami plnění zvyšovat. Nevidím v tom problém. Naopak.
Zapomínáte na tom, kdo všechno na tom vydělá.(mrk mrk, Živě)
Myslím, že jsem Muska trochu podcenil. Nejde o jeho velkohubost a tradiční nedodržení termínů. Jde o ten širší rámec, synergii a vizi. Nejprve si vymyslel nosiče. S těma vytahal do luftu tisíce satelitů. Najednou je globálním a dostupným poskytovatelem internetu. A jak se ukazuje, tak textové zprávy popř. hovory by také nebylz nepřekonatelný problém. Nedosti na tom, hromada z těch satelitů může mít a má kamery. Najednou je také globálním šmírákem. Podobně auta. Má flotilu aut (která mu pravděpodobně, jako vedlejšák, snímkuje po celém světe kde co, takže možné že bude mít jednou i nejlepší nejaktuálnější street view, jen tak na okraj) a patrně statisíce až miliony betatesterů jeho aut a software. Pak vyrobíš robotaxík. To není jako prodat auto a pak maximálně cálovat za maintenance. To je celoplanetární dročkařská firma, kdy mu každé jedno auto vygeneruje denně kolik, cca 100-300-500 dolarů? Pokud jich máš sto tisíc, nebo taky milion...No a pak tu ještě má věci jako Optimus a Neuralink. Už bych ho dál vůbec nepodceňoval. Ani na vteřinu.
Názor byl 3× upraven, naposled 15. 4. 2024 20:13
A to, "blbec", ještě vycouval z Open AI než celosvětově prorazila.
To bylo kvůli střetu zájmů. Tesla začala vyvíjet svoje vlastní AI pro autopilota. Ale chyba to byla.
FSD autopilot v poslední verzi 12 funguje opravdu velice dobře. Tak dobře že věřím že do roka tady bude verze na úrovni L3. Tedy že auto bude schopno řídit samostatně bez dohledu a pouze v některých situacích vyzve řidiče k převzetí řízení či dohledu.A Level 4 dostatečný pro robotaxi na vymezeném území tady bude krátce po té.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 08:47
Jsi hloupý lhář.
Myslím si, že by bylo skvělé, kdybychom se více soustředili na obsah komentářů a ne na osoby, které je píší. Tímto způsobem můžeme vést smysluplnější a konstruktivní debaty, které nám oběma přinesou více užitku. Když odpovídáme přímo na argumenty, můžeme se vyhnout zbytečným emocím a nedorozuměním, což vede k lepšímu porozumění obou stran.Tedy:Je to hloupá lež.To by byl pěkný začátek. A pak přidat i nějaké ty argumenty a tak. Ale to zvládnete, nejste hlupák.
Vidím to podobně. Tesla teď stojí před rozhodnutím co dál, protože jednak jen v Americe jsou dva milióny aut potenciálně schopných dělat taxíky s FSD a druhak, začít prodávat levná auta, když půjde Robotaxi de facto proti nim... Každopádně spuštění FSD vyvolá takovou lavinu změn v autoprůmyslu a dopravě, že je těžké dohlédnout. Od nesmyslnosti vlastnit auto s nájezdem pod deset tisíc kilometrů za rok, přes změny v hromadné dopravě, až po třeba zásadního rozšíření dovozu nákupů do domu.
My teď najedeme za rok cca 25 tisíc km. Mít FSD bez toho, aby v něm někdo seděl, tak se nebojím tvrdit, že dám tak 35-40 a nejspíš ještě víc. Ne snad, že bych já jezdil víc, ale auto bude využíváno méně efektivně a bude se přemisťovat, i když v něm nikdo nebude. Elektřina stojí pár korun a už aby to bylo 😝
Elektřina stojí PÁR KORUN? Ve které zemi to žijete? Aha - ale za vás tu elektřinu nejspíš platí rodiče, co? 😀
Elektrina z domacich solaru je daleko levnejsi nez paliva zatizena spotrebni dani 🙂
Doufám, že je to myšlené ironicky. Chtěl bych vidět, jak se u nás v zimě přes noc nabíjí elektromobil na další cestu do práce čistě ekologicky a levně ze solárních článků. 😉
Je to mysleno naprosto vazne.To, co popisujete, je zjevny nesmys, coz je jasne i vam. Udaval jsem na pravou miru to, ze pokud ujedete kilometr na slunicko z vlastni strechy, sam o sobe je levnejsi nez kilometr ujety na palivo zatizene spotrebni dani.Muzete namitat, ze v zime slunicko moc nesviti, ze v noci nemuzete nabijet, a to je vsechno pravda. Nicmene na mem tvrzeni to nic nemeni.
"Mám doma kus dřeva, má hodnotu 50 milonů." "A kdo ti za ty peníze koupí?""Kupce teprve sháním".Aneb - ano, sice je přes den v létě elektřina ze soláru levná, ale:- nabíjet auto potřebuješ zpravidla večer / v noci- nabíjet auto potřebuješ celoročně.Takže tvůj "levný kilometr ze soláru" je pouhý myšlenkový konstrukt.Baterie jsou drahé, bez dotací úplně ekonomicky nesmyslné. A dotace jsou omezené, nemůžeš si za ně pořídit libovolnou bateriovou kapacitu. Nechal jsem si počítat, jestli bych aspoň v létě mohl použít solár na večerní saunování. Výsledek byl ekonomicky úplně zdrcující - a počítal mi to potenciální dodavatel! Baterie v dostatečné kapacitě na rozehřátí sauny by se mi za celou jejich dobu životnosti vůbec nikdy nesplatily.Jednou, možná, opravdu bude pravda, že budeš moct ekonomicky výhodně použít soláry doma. Ale zatím, pokud neumíš energii výhodně použít (= zpeněžit) v téže době a na tomtéž místě, kdy ji umíš vyrobit, tak tvrzení "elektřina ze soláru je levná" je asi tak stejně validní jako to tvrzení o kusu dřeva za 50 miliónů".
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 14:41
Jo, no, znovu, do téhle debaty jsem zapadnout nechtěl.Ten hlavní problém vidím v té spotřební dani. Peníze, které stát někde vybrat musí, a když to holt nepůjde prostřednictvím paliv, vybere ty samé peníze na elektřině.Mrzí mě, že vás tohle trápí, a máte naprostou pravdu, ale nechápu, proč tím na mě reagujete. To můžete úplně stejně vykládat kolemjdoucímu na ulici, bude ho to zajímat asi tak nějak podobně. I lidé kolem vás mají svůj zdravý rozum, a opakovat pořád dokola zjevné, to nechápu, k čemu je. Jedině se vypovídat.
No napsal jsi "Elektrina z domacich solaru je daleko levnejsi nez ..." - reagoval jsem na tohle. Bez ohledu na spotřební daň.Protože byť možná "nominálně" je to tvé tvrzení "pravdivé", tak pro většiny normálních use casů normálního člověka to pravdivé není. Spotřební daň v tom hraje až druhořadou roli.
Já bych byl s náklady na provoz elektroauta opatrný. Je samozřejmě zásadní rozdíl nabíjet z vlastní fotovoltaiky, notabene dotované a naopak z druhé strany jsou a budou zcela jiné náklady na rychlonabíječkách. Navíc se dá předpokládat, že i provoz elektroaut bude v budoucnu zatížený nějakou formou daní. Takže provoz bude levný jen v uvozovkách, oproti ropným autům zatíženým emisními povolenkami ano, ale ne o mnoho.
Ještě někdo vytáhne FVE jako něco levnýho, tak si ho najdu a narvu mu lejstro na dotaci tam kam slunce nesvítí.Snad každý tele z paneláku se o tom musí vyjádřit a viděli jste to maximálně tak na letáku v metru. Provoz elektro auta z pohledu elektřiny stojí pár korun i bez fotovoltaiky. Roční průměr na spotu je se vším na hranici čtyřech korun a běžný tarif stojí s poplatky pět korun za kWh (pokud nebydlíš v jižních čechách). Na nabíječkách Lidl stojí kWh 6 Kč za AC a 7 za DC. Na naší nejlevnější benzínce dnes stál benzín 40,10 Kč za 1l. Roční průměr spotřeby elektrického auta včetně ztrát při nabíjení a při předehřevu je na hranici 18kWh (v zimě vyhřívám 3x za den - moje vlastní měření). Spalovací auto s motorem 1.5TSI má průměr za rok 7.5l (moje vlastní měření).Obyčejnou matematikou se dostáváme k tomu, že při mém nájezdu ročně zaplatím za elektřinu asi 23 tisíc a za benzín přes 70 tisíc. Za tři roky jízdy dělá rozdíl kolem 150k jenom na palivu. A jestli mi tu někdo napíše, že bydlí v bytě bez možnosti nabíjení, nemůže nabíjet v práci a nechodí nakupovat do lidlu nebo do kauflandu, tak je to jeho boj. Souhlas je, že se tohle musí jednou zdanit, ale to se fosilní auta zdaní taky (přitvrdí se) a kdo to dnes nevyužívá a může, tak je fakt trouba.Že hloupí novináři (kdo jinej by dělal novináře - až na lidi jako Vaculík a podobné) přestanou počítat nabíjení za 21Kč za kWh na Ionity, tak se to možná změní i u ostatních lidech.Nebo se snad průměr benzínu počítá na Shellce u Humpolce s dnešní cenou 44.4 Kč za litr?
Problém je, že Tesla se řídí a učí pouze pomocí kamer. Profesor Koopman má IMHO pravdu, bez dalších senzorových vstupů, jako je LiDAR, radar, IR senzory prostě nebude systém fungovat dostatečně spolehlivě ani za dalších deset let. Bavíme se tady o potenciálních mrtvých a žalobách, které mohou Teslu prostě finančně zruinovat. Tady jde veškerá legrace stranou. Stačí několik úmrtí vinou FSD a Tesla se může položit kvůli výši odškodného za (potenciálně hromadné) žaloby. A protože ani Musk není takový idiot (snad), aby šel do takového rizika, tak nepřepokládám robotaxi od Tesly dříve než v příštím desetiletí, pokud vůbec. Osobně si myslím, že plnou autonomii 3 a 4 budou mít jiné automobilky dříve (BMW, Mercedes, Neo?). Jedna věc je nadšené hýkání fandů Tesly nad tím jak svěle FSD číslo X,Y,Z funguje, ale to je pořád autonomie stupně 2.5, nic víc. To mají i další značky, nic unikátního na tom není. Na autonomii stupně 3 se bude lámat chleba. U BMW si můžete AFAIK už od letošního roku ve vybraných modelech objednat BMW Personal Pilot L3, který umožní autonomii st. 3 na vybraných úsecích němecných silnic. Mercedes už má certifikovaný L3 v Kalifornii, Nevadě a Německu. Tesla zaostává a bude čím dál více, protože prostě nemá senzory. A to nejde změnit, jak jednou auto koupí zákazník bez nich, je v háji, žádný sw update to nezmění.
To je blbost. Lidé nemají Lidar ani radar a přesto řídí.Závislost na Lidaru je naopak důvod proč z finančního hlediska s jeho použitím systém nemůže být dlouhodobě udržitelný.Právě systémy od BMW a Mercedesu dokazují jak nesmyslné je definování stupňů. BMW a Mercedes dokáže jezdit bez dohledu na vybraných úsecích dálnic do rychlosti 60kmph, což je v praxi nepoužitelné. Zatímco Tesly dnes a denně jezdí se stovkami tisíc lidí po ulicích měst.
Lidé mají dvě oči a vytváří si 3D model okolí. LIdé s jedním okem sice řídit mohou, ale mají problém s odhadem vzdálenosti atd. Navíc mozek je násobně výkonnější než jakýkoliv počítač. Tesla snímá ve 2D a pomocí AI se snaží rozpoznat objekty a vytvořit 3D mapu. To je ale mnohem složitější a náchylnější na chybu, než data z LiDARU apod. Navíc, zatímco za sněžení a husté mlhy vidí kamery často čistou nulu, radar a IR senzory dokáží "vidět" za jakéhokoliv počasí. A asi tak milion dalších důvodů. Zkuste se podívat na fDrive.cz na video, jak "funguje" parkování s Teslou 3 Highland a Tesla Vision. Naprostá hrůza, absolutně nepoužitelné, konkurence je někde úplně jinde. Tohle je za mně neprodejné.Rozdíl mezi BMW, Mercedes a Teslou je ten, že Tesla jako jediná není ochotna se zavázat k tomu, že její systém spolehlivě funguje nikde na světě, a to ani při rychlosti 60km/h (mimochodem BMW to omezení AFAIK uplatňuje jen za určitých podmínek počasí). Takže suma sumárum, zatímco konkurence to už nabízí, Tesla ne. Tesla zaostává a bude zaostávat čím dál víc. Musk slibuje autonomii č. 4, 5 už asi osm let a zatím je pořád na úrovni 2.5. Konkurence ho už dávno dohnala a někteří i předehnali. Smiřte se s tím.
Lidé mají 2 oči. Auto má 8 kamer, z toho několik mířících dopředu. Nad více než pár desítek metrů už je jedno jestli máš 1 nebo 2 oči protože úhel je už tak malý, že nepoznáš rozdíl mezi jednotlivýma očima a vzdálenost si určuješ na základě naučených poznatků o prostředí. Stejně jako to dělá autopilot, který dokáže na základě obrazu generovat 3D prostor. A dělá to velmi spolehlivě.Lidar vidí mnohem hůře za špatného počasí než kamery. Radar je nespolehlivý, protože má problém s rozpoznáváním nehybných překážek a lze ho snadno zmást mosty a podchody. To byl taky důvod několika tragických nehod v minulosti. Kamera hlásila stojící auto v silnici, ale radar ho neviděl. Taky byl zodpovědný za pověstné Phantom breaking kdy radar neustále vykazoval neexistující překážky. Výsledky z radarů byly tak špatné že se Tesla rozhodla zcela jej odstranit, protože kamerový systém byl výrazně spolehlivější. A od té doby neměla FSD žádnou velkou autonehodu.Co se týče parkování, tak je k dispozici řada videí, kde to funguje dobře už nyní u podélného i příčného parkování. Viz https://www.youtube.com/watchahttps://www.youtube.com/watchJinak přímo na parkování, parkoviště a parkovací domy bude zaměřený příští update FSD.BMW a Mercedes formálně splnily podmínky pro Level 3, byť za cenu že ty jejich systémy jsou v praxi nepoužitelné. Zato Tesly jezdí všude a za všech povětrnostních podmínek, byť za cenu že je zapotřebí je mít pod dohledem. Jinak Tesly už dávno jezdí spolehlivě na dálnicích a to při plné rychlosti.
Názor byl 4× upraven, naposled 15. 4. 2024 16:06
Elon Blábola zase slibuje:) ten taxík má už pět let zpoždění, ale to nevadí.
Nevadí. Ukázalo se to jako mnohem větší problém. Spousta týmů které pracovali na takovém systému, to rovnou vzdali. Třeba Apple nebo Uber.
A dobře věděli proč. Protože TO NEFUNGUJE! 😀
Tak jakto že to používají statisíce američanů každý den? 😀
To jim řekněte, až nabourají. 😀
Kolik vážných nehod měla FSD za poslední 3 roky? Já nevím o jediné. FSD už používá přes 360.000 lidí. Ty máš ty Teslí autonehody zjevně nastudované, takže budeš vědět kolik lidí už FSD zabilo. Nebo jenom kecáš?
Stejně jako NEFUNGUJE návratové přistávání prvních stupňů raket.... To dá přece rozum...
No, váš rozum evidentně ne. 😉
Můj rozum opravdu nestačí na to, abych navrhl nosič, který se dokáže vrátit po oddělení druhého stupně a být znovu opakovaně použit. K tomu se klidně přiznám. Jen nechápu, jak se ty s tvým rozumem dokážes byť jen najíst...
Jestli to dokaze clovek, dokaze to i AI
Falcony 1 měly zpoždění. Falcony 9 měly zpoždění, přistávání a opakované použití trvalo déle než Musk předpokládal. Stejně jako Starlinky měly zpoždění. A dnes díky nic Musk téměř monopolizoval orbitální lety a satelitní komunikaci. Predikce termínů u věcí, které nikdo nedělal v takovém měřítku se dělají špatně a zpoždění je běžné a netýká se jenom Muska a jeho firem. Podívej se na zpoždění Vulcánů nebo Starlineru nebo Artemis.Zpoždění je irelevantní, když nemáš prakticky žádnou reálnou konkurenci. Jakmile Tesla dokončí robotaxi, tak to bude mít podobný dopad na automobilovou přepravu, jako měly Falcony na orbitální dopravu.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 08:43
Jasně a hyperloop taky bude;) nebo alespoň loop…
Musk nikdy hyperloop nesliboval a ani na něm nikdy nepracoval. Jenom představil koncept jako vysokorychlostní alternativu k zastaralé americké železniční síti, ale řekl, že to přenechá jiným, protože na to nemá čas. Taky financoval univerzitní projekty zaměřené na hyperloop.Celoměstký Loop v Las Vegas je ve výstavbě. Loni město schválilo další rozšíření plánované podzemní sítě.
Názor byl 3× upraven, naposled 15. 4. 2024 09:07
Autonomní řízení bude fungovat leda až eliminujou všechny běžné řidiče. Jinak se vždy najde jouda co se bude chovat zcela nepředvídatelně a pojede na pražáka.
A vsechny chodce s cyklisty a vubec vsechny, co nejezdi autem.
Autonomní řízení není tramvaj co jede na kolejnici. Autopilot dokáže reagovat na nepředvídatelné chování rychleji a přesněji než člověk. Nezpanikaří a nestrhne volant.
V plné rychlosti to napere do překážky, alespoň brzdit by se mohl naučit.
Více než 360.000 lidí v severní americe používá FSD. Kolik z nich umřelo v posledních několika letech? Ani jeden.
To není žádná rozhodující statistika. Mimochodem, kolik z nich se s Teslou kvůli nehodě soudí? 😉
Když kvůli FSD nikdo neumřel ani se nezranil, tak proč by se soudil?
Protože může. V USA jde o národní sport.
FSD je cesta k nesmrtelnosti! Farmaceuticke spolecnosti ho nenavidi!
NEDOKÁŽE. 😝
Reagovat snad, ale nedokáže řešit složité situace. Tak vyspělé systémy jsou vzdálenou budoucností, pokud vůbec. Mnoho mladších řidičů nedokáže ovládat vůz bez všech možných asistentů a spoléhá na ně za všech situací, což je mj. špatně, respektive cestou do pekel. Nouzové brždění se propaguje a vynuceně zavádí, přitom jde o nepředvídatelný systém, který dokáže způsobit nehodu. Mluvím z vlastní zkušenosti (Hyundai Santa Fe 2022) – stačil odtržený pytel (obalový) a ten kamion za mnou neměl sebemenší šanci zastavit. Podotýkám v Rakousku, kde si potrpí na rozestupech, v dešti obzvláště. Vypnout nejde, respektive znovu se sám opětovně aktivuje po nastartování. Kdyby ten „dokonalý šmejd“ sám sebe neaktivoval, pytel by prostě přeletěl auto, kamion by do to mě nenapasoval a já bych neležel skoro tři týdny v nemocnici a hezkých pár měsíců neměl problémy s krkem. Přesně to je problém všech těch „moderních“ pilotů, když geniální asistent neví, co dělat, tak piloti už vůbec ne a stává se to při náledí, prostě netuší, jak má řídit, jak se zachovat v krizové situaci, protože za toho moderního lempla všechno řeší nějaký asistent. Platí to i u parkování, stačí mi zrcátka a odhad, kdybych to nechal na asistentovi (Mazda CX-5 2023), tak do garáže ani nezajedu. Pak to nemá na těch silnicích tak vypadat a když se k tomu přimotají pumpičky, koloběžkáři a pěší sebevrazi, tak nějaký autopilot nemá šanci řešit situaci.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 21:33
Slibem neurazis…
Evropské verzi autopilota nevěřím. Používám tu základní a měl jsem půjčenou auto s tím příplatkem a až na více funkci se jedna o pořad špatně odladěnou nespolehlivosti asistenci. Ne ze by na tom jiné automobilky byly jinak... Ale videa s FSD12 jsou úplně jiný lvl a věřím, ze by to mohlo jezdit za rok samo. V takovém případě je logické, ze dávají přednost automatizaci než před levným autem. To sice v Evropě strašně chybí, ale Tesla je se samoriditelnosti na mile daleko od ostatních. Tak uvidíme. Víme jen to, ze leaky v případě Tesly jen málo kdy vyšly.
poblem neni v technice, ale1. kdo je zodpovedny za skody u autopilota? respektive co na to pojistovna?2. jake jsou pravidla reseni krizove situace? Muj pan/vlastnik musi prezit i kdyby vsich kolem meli umrit? Nebo 50/50? To bude peknej cernej trh s modifikacema😀3. bude to ohromnej trh - vsichni(pojistovny, zakonodarci...) maji strach slapnout vedle protoze jak to bude venku a lidi si zvyknou a nepujde to vzit zpatky.
Jedinčka i dvojka jsou dávno vyřešený. Nechápu, proč se na to lidi ptají stále dokola.Zdar Max
jak? mas nekde odkaz?
Když ti někdo skočí do cesty, zabiješ sebe, nebo dotyčného? Jak se rozhodneš? Tato otázka sama o sobě je hodně hloupá. Snaží se vsugerovat nějaké rozhodovací právo, které reálně není, nebo na něj není čas apod.Když ti někdo skočí před auto, je to prvně jen jeho chyba. Pokud k této situaci dojde, tak se auto bude snažit zabránit kolizi, nebo minimalizovat kolizi podobně jako u jakékoli jiné nehody / jízdy apod.Pokud jde o odpovědnost, tak je dost pravděpodobné, že chyba ze strany autonomního řízení nenastane. Nicméně některé automobilky na to vsázejí i svůj krk (tj. berou za to odpovědnost). Bavíme se ale o zákonech, které zatím nejsou na autonomní řízení připravené.Zdar Max
😀 no comment
Aha, sám nevíš, co by jsi udělal, kdyby ti skočila osmdesátiletá babka do cesty, zda by jsi zabil jí, nebo sebe a chceš od AI, aby o tom nějak rozhodovala? Není důvod. Auto se snaží zabránit kolizi, nic víc. Chyba je na straně té babky, prostě smůla.Rozdíl je v tom, že některý člověk se lekne (třeba i zvěře) a místo, aby to do té srnky napálil, tak strhne volant a sejme sebe a případně spolucestujcí.Zdar Max
nikdo neni zvedavej na tvoje ani moje vymysly😀ja chtel odkaz na relevantni info jak to teda je vyreseny, kdyz jsi tvrdil ze je...
To je neprůstřelná argumentace jako s bílým práškem na slony 😃Já říkám, že tu nědo vytvořil nějaký problém, který neexistuje. Máš předpisy máš dáno, jak má řidič řídit, máš dáno, jak se chovat v konkrétních krizových situacích atd., takže fakt nechápu otázku na to, kdo má podle AI zemřít.Zdar Max
aaaha tady je problem, ty pokladas ridice za AI a obracene😀ano reflexy 70lete ridicky budou podobny tem co ma AI, babka bude taky tak vyrovnana a kalkulativni jak AI to ma logiku....uz jsem to pochopil, vyresil jsi ten problem, okamzite kontaktuj muska a pojistovny ze jsi zazehnal krizi a ze to muzou rozjet 😀
Tak znovu, ten problém tvoříš jen ty a tobě podobní a vydáváš ho za nějaký argument. To, co jsem ti řekl, je pro tvůrce autonomních systémů jasné už dávno. Není to nic převratného, že má auto jezdit podle předpisů a krizové situace řešit podle dávno definovaných notiček, kterými by se měli řídit i běžní řidiči.Zdar Max
https://www.forbes.com/sites/columbiabusinesssch... ... do Level 4 je vina na ridici, od Level 5 se neviDriver liability will most likely turn into product liability with AI at the wheel. The vehicle OEM or whoever supplied the automation system and/or its components may be liable. We are already starting to see this as Tesla has faced several product liability lawsuits over fatalities involving autopilot.https://www.zurich.co.uk/news-and-insight/driverle... ... pojistitel auta je vzdy odpovedny(vuci okoli nebo spolujezdcum) jestli autopilot nebo ne, on sam se pak muze hojit na vyrobci AI😀 do neceho takovyho zadnej rozumnej vyrobce aute nepujde...
Jo? A kdo je teda za nehodu autopilota zodpovědný? Řidič? V taxíku BEZ řidiče? Aha, no to bude u soudu paráda! 😀
ja jsem taky ridic, ale pokud by se opravdu neco vaznyho stalo tak nejsem schopen nest odpovednost, ja proste treba 50mega na odskodneni nemam, takze pojistovna... tam to konci.celkem rad bych slysel vyjadreni pojistoven jak se k tomu stavi😀
On někdo odebral odpovědnost provozovatele vozidla?? Kdy?
😀 si precti podminky v auto pujcovne
A copak tam je, co popírá odpovědnost provozovatele před zákonem??Vždy je odpovědnost na provozovateli a řidiči. No a když není řidič...?
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 14:37
snazi se tam zbavit odpovednosti za skodu jako vlastnik auta 😀i v pripade kdy auto nebylo provozovano (neni ridic) a presto vznikla skoda😀to pravnicky lingo je vyzsi divci, jinak souhlasim, spousta veci kolem toho mi neni jasna proto bych rad nejakej odkaz kde se to vysvetluje...Zvlast kdyz se tady porad argumentuje ze je to jasny a vyreseny😀
Tady ale opravdu není nad čím bádat. Odpovědnost je daná a žádné speciální zákony pro autonomní vozy nejsou zapotřebí. To že se někdo snaží zbavit odpovědnosti, kterou mu ukládá zákon, nic neznamená. Jedině v případě, že by se při tom odvolával na znění zákona, které to umožňuje. majitel firmy na robotické taxi je provozovatelem vozidel a tudíž za ně nese PLNOU odpovědnost. Od řešení škod jsou tu pojišťovny a jejich ochota takovou firmu a její vozy pojistit. Pokud by se stala havárie prokazatelně vinou SW vozu, bude na vyšetřovatelích zjistit proč se tak stalo. Pokud bude vůz v záruce, tak v tom případě je odpovědný výrobce. Já v tom opravdu nevidím nic nového, co tu dávno není. Jak říkáš všechno bude věcí právníku, jako v případě každé jiné dopravní nehody, kde není vše zcela jasné, nebo kde bude někdo na někom vymáhat škodu.
souhlas, ale jak je to s provozovatelem a majitelem? Majitel nemuze byt odpovedej kdyz ridic nekam vleti?Ja jsem "majitelem" i "provozovatelem" mobilu ale v podstate android/google si v pozadi dela co chce a ja toho vetsinu nemam pod kontrolou. U dnesnich aut je to podobny a bude hur. Majitel robo-taxi jen nakoupil robo-taxi, odpovednost hodi na vyrobce/dodavatele...a ten se neni schopen pojistit protoze ho pojistovna nepojisti...ja nerikam ze jsou potreba nejaky zakony, ja jen rikam ze nikdo nevi co s tim. Protoze pojistovny to zatim odmitaji pojistit. A v soucasne dobe to funguje jen tak ze provozovatele berou riziko na sebe a mimosoudne vyrovnavaji.
Mobilem težko způsobíš škodu, kterou by po tobě mohl někdo vymáhat. A i kdyby, tak se přesně odvoláš na to, co jsi napsal. Android/Google si v pozadí nedělají co chtějí, pouze provádějí zadokumentované funkce. Pokud by se někomu podařilo prokázat opak, Google by už neexistoval. Používáním mobilu ovšem souhlasíš se vším, co jsi napsal, takže odpovědnost je na tobě, pokud nedokážeš opak. Pokud ovšem vezmeš svůj mobil a někomu s ním rozbiješ hlavu, nebude to Google, kdo ponese odpovědnost. Použil jsi mobil jinak, než je jeho určení. Pokud mobilem odpálíš bombu v davu, taky Google neponese odpovědnost. Majitel firmy na robotaxi nemůže "hodit odpovědnost" na nikoho, kdo dodržuje jeho podmínky. Pokud by někdo prokazatelně zasahoval do řízení automatu a došlo k nehodě, pak je z obliga. Je jen a jen na provozovateli služby (majiteli vozů), jestli je ochoten riziko podstoupit. Pojišťovna mé podnikání a vozy nepojistí? Tak budu péct rohlíky. Nepřijde mi, ža by nikdo nevěděl, co s tím. Pokud ovšem existuje institut "mimosoudní vyrovnání" a obě strany se dohodnou, tak opět nevidím problém.
jen pro zajimavost, rekneme ze ti blafne mobil v letadle a letecka spolecnost ti to nauctuje (jen ty spaleny sedacky a nouzovy pristani takze jen par mil) jak bys to resil? jak jsem tady dal linky nahore, oni si s tim opravdu nevi rady😀mimosoudni vyrovnani je pruser, protoze na to malo kdo ma, ja kdybych zpusobil nehodu tak proste 50mil na odskodneni nemam a pokud me pojistovna nepojisti tak mam smulu. a vo tom to je
Abych ti pravdu řekl, s tím mobilem a požárem v letadle jsi mě dostal. To je asi jednoznačně na pojišťovnu a cestovní pojištění, nebo něco takového. Opravdu nevím. V dopravě se ovšem nic takového stát nemůže. Tam je to dané. Řidič, nebo provozovatel. Podle situace. Pokud jde taxi bez řidiče, jde škoda za provozovatelem služby (vozu). S pojišťovnou je to jak píšeš. Buďto jsi pojištený, nebo přijmeš riziko, nebo se do toho nepouštěj.Jinak pročítal jsem si ty tvé odkazy, Jsou to jen teoretické úvahy, které nemají s realitou nic společného. To že se někdo na akademické úrovni bude zamýšlet nad následky a důsledky technologií neznamená, že tím přestanou platit zákony, které mají tyto situace přeneseně podchycené. Na to stačí jeden judikát, nebo jinde precedens.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 22:26
I v automobilove doprave existuji nezavinene nehody. Neni jich prilis, ale existuji. Tam si pak skodu hradi kazdy sam, pripadne muze zkusit vymahat skodu obcanskopravni cestou.Typicky to byvaji prave technicke zavady, kde se to policii nepodari uhrat na zanedbani udrzby. To je dost podobne jako s tim mobilem.Vetsina lidi to ale netusi, a dokonce je schopna existenci takovych nehod popirat 😀
Jistě, máš pravdu. To ale v žádném případě neznamená, že by vina mohla být po uplynutí záruční doby delegována na někoho jiného, než provozovatele vozidla. To je riziko celého podniku s robotaxi. Samozřejmě s vyjímkou vysloveně nebezpečné závady, která se projeví jako selhání výrobce (procesu) a ne důsledek běžného opotřebení, nebo zanedbané údržby.
problem bude ze to AI je opravdu rychly a bez skrupuli, chova se jinak nez je pojistovna zvykla (rozumej ma nastaveny rizika).I kdyz nehodu nezavini je schopna situaci zvazit a zareagovat tak ze udela vyrazne vetsi skodu, ale jeho ridic nebude mit ani skrabanec. Teoreticky muze vedome ohrozit ostatni ale chrani sveho ridice. AI to pocita, clovek vetsinou (alspon ja) jen nejak tupe zareaguje.Zase opakuju nevim jestli je to tak dobre nebo ne, ale jiste je ze je to jinak nez jsou pojistovny zvykly a maji sve modely rizik...ps dneska jsou ty proces/algortimy tak slozity a rychly ze nekdy i pri simulaci v labine nejsou schopni vysvetlit proc se stalo co se stalo a jak to ze uplne stejny model bezici o par cm vedle se zachoval jinak. Tim chci rict ze si nejsem jist jestli je tesla vubec schopna plne analyzovat/vysvetlit nehodu, a tesla nemusi chtit a kdo to bude delat?
AI řídící vozidlo nebude rozhodně nastavená k maximální ochraně pasažérů, za každou cenu. V první řadě algoritmus vyhodnotí řešení s co nejméně škodami. A to jak na zdraví, tak na majetku. Času na to na rozdíl od člověka bude mít dostatek. Pak pojede algoritmus priorit. Toto všechno zcela jistě bude uzavřené průmyslové tajemství, které ani bruselské nařízení neumožní zveřejnit. Pokud se tento systém nebude vyvíjet jako open source. Můžeme se tu o tom bavit do zblbnutí, ale nic nevyřešíme. Jak říkám, zákon existuje, je velice dobře použitelný tak, jak je. Pokud se budou dělat nějaké úpravy, asi nebudou nijak veliké. Nehody s velikými škodami, nebo zraněními jsou vždy vyšetřovány policií. \není důvod, aby tomu bylo jinak i v tomto případě. Ovšem vzhledem k tomu, že autonomní vozidlo je nacpané senzory a kamerami, by takové vyšetřování nemělo trvat dlouho. Pokud se při vyšetřování objeví nějaké nesrovnalosti ve funkci FSD, bude se vyšetřovat dále. Opravdu v tom mnoho problémů nevidím. Legislativa je podle mě téměř připravená tak, jak je v současnosti.
Jsem si prakticky jistý, že takový systém nebude legální provozovat, pokud nebude pojištěný.A pojišťovna odmítne krýt systémy, které nebudou v řádném technickém stavu. Jsem si poměrně jistý, že budou existovat nějaké garanční prohlídky. Respektive prostě to bude FSD jako služba.Určitě to nebude o tom, že to koupíte, a bude to vaše. To je teď v rámci marketingu Tesly, než se to rozšíří. Ale jsem si dost jistý, že jakmile začnete s takovým vozem jezdit mimo autorizovaný servis, velmi rychle přijdete buď o tu službu, nebo garanci jejího fungování. A nejen, že za to pak ponesete odpovědnost vy, ale ještě za využití dostanete pořádnou pokutu.Na offline auta opravovaná v garáži s autopilotem zapomeňte.
souhlas, ale podle me prave v tom je ten problem.Je to komplikovany, je v tom bordel, nikdo, nekdy ani vyrobce nevi co se stalo a spoleha na vypnout/zapnout reseni. Pustit STK do neceho takovyho?😀Jak chcete urcit radny technicky stav?? To je jak dneska urcit jestli fotka je fotka nebo to neco namalovalo... taky nikdo nevi co s tim😀cely to lezi na pojistovne a pojistovna nevi😀
Není to komplikované a není v tom žádný bordel. Než se těmto vozům umožní jezdit ve velkém, vše bude dávno sesouladěné. Moc práce na tom nebude. Pokud si samozřejmě nebudou přihřívat polívčičku různí aktivisté a neziskovky. Proč by měl být problém určit technický stav? Jde o vozidlo jako každé jiné. Na STK také řidiče nelustrují psychologové. A ano. Samozřejmě to vše záleží na ochotě pojišťoven.
Přesně. Jedná se v první řadě o PRÁVNÍ PROBLÉM, nikoliv technický. KDO bude zodpovědný ZA NEHODU. A jestli si někdo myslí, že ta auta nebudou bourat, tak je pěkný HLUPÁK. 😉
FSD12 v Evropě prý až někdy v 2025 :-/.Zdar Max
Je to tak. Ale pořad to bude omezené… to je skoda.
Nj., jiná infrastruktura a jiné zákony. Nenaděláš nic :-/.Zdar Max
FSD 12 je pořád autonomie 2.5. Tesla zaostává, rozhodně už není lídrem. Něco si o tom přečtěte. BMW a Mercedes narozdíl od Tesly už prodává auta s autonomii L3 ve vybraných státech. A Tesla? Nikde.
😃DDD. Zřejmě nějaký pokus o trolling, ne? :)S meďákem: jen vybrané úseky, jen za dne, jen omezenou rychlostí, nesmí být v cestě kruháč, tunel, stavba ani nic dalšího, řidič ve střehu, aby kdyžtak převzal řízení atd. atd. atd.A pak se podívej na videa s FSD12.3 , kde týpek zadá cílovku přes celý město a Tesla projede i úzkými cestami, v noci, za deště a ještě zaparkuje bez toho, aniž by musel řidič udělat zásah. A celá jízda naprosto plynulá, žádné zběsilé bržení apod., pěkně dojezdy do křižovatek atd.Zdar Max
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 15:22
Ale já mluvím o L3, kde výrobce RUČÍ svým majetkem za to, že auto nenabourá a pokud ano, tak škodu zaplatí výrobce a ne majitel auta. Tesla nikde na světě nikomu neplatí za škodu způsobenou FSD. Nikde, nikdy. Takže zatímco Tesla nabízí autonomii L2.5, Mercedes a BMW ve vybraných státech a úsecích nabízí L3. Takže, kde že je to ta Tesla míle napřed? Tesla je pozadu, protože nikde na světě nenabízí L3. NIKDE.To že Tesla umí jet z místa A do místa B nezpochybňuji, ale není neomylná, havaruje, včetně úmrtí (zrovna minulý týden se mimosoudně vyrovnala s rodinou Apple inženýra, který se zabil při používání FSD). V pravidlech FSD je, že za řízení je zodpovědný řidič a musí věnovat plnou pozornost řízení. Takže klasické L2(.5), které umí BMW i Mercedes (i u spalováků) už roky. Chápu, jste fanda, ale fakta a realita jaksi hovoří proti Vám. Tesla fandové by si do něj taky měli někdy zkusit sednout a třeba zaparkovat. Parkovací kamery + Tesla Vision, to není podprůměr, ale naprostá katastrofa. Prakticky jakákoliv konkurence ve stejném segmentu má plnohodnotný 3D pohled, detekci nárazu, kdy nemůžete nacouvat do nějaké zdi, nebo jiného auta. Na druhou stranu ani Model 3 Highland nic takového nemá a klidně přehlédne kufr položený před autem, nedetekuje auto přijíždějící při vyparkovávání z boku atd atd atd. Jestli Elon spustí robotaxi, tak Tesla půjde do kytek, protože tolik peněz na zaplacení soudních žalob prostě nemá.
Ano. Mercedes ručí, ale nic neumí a praktické využití nulové.Tesla neručí ale dokáže jezdit hodiny po městě bez zásahu. A vy ještě stále tvrdíte že Tesla nevede.Možná přijde automobilka s Levelem 5. Sice bude umět jezdit jenom na jednom prázdném parkovišti, za jasného dne, každou druhou středu, ale bude Level 5.Ten inženýr se nezabil kvůli FSD. Tohle byl 6 let starý případ. FSD systém je tady 3 roky a neměla za celou dobu jedinou vážnou nehodu.A jak jsem vám výše poslal videa, tak FSD parkuje velmi dobře.
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 4. 2024 06:30
Ve kterém zákoně máš prosímtě napsáno, že při L3 "výrobce ručí svým majetkem za..." Větší blbost jsem ještě neslyšel. Prosím stát, zákon, paragraf a odstavec. Děkuji.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 4. 2024 14:01
Tak doteď nezvládl autonomní taxíky ve svém slavném Vegas Loopu, což je o několik řádů jednodušší prostředí, ale taxíky v ulicích zvládne?
Tak ono toho nedává víc, viz stěrače, matrix světla apod. Ale to asi jen ukazuje na to, že priority jsou jinde. Neznamená to např., že když nejdou stěrače, tak nepůjde ani řízení.Zdar Max
Robotaxi by snad ani světla ani střerače nemuselo potřebovat? Pokud tam nebude řidič, tak snad by pasažérům nemuselo vadit, že by v dešti anebo v noci neviděli přes přední sklo, kam vlastně jedou ... 😉
Možná by tam nemuseli mít ani okna, aby zbytečně netrpěli hrůzou před tím, jak se budou řítit přímo proti kamionu. 😀
Ve vlaku také cestující nevidí dopředu, jestli se proti nim neřítí další vlak. Možná by mohl mít i robotaxík otočené některé sedačky proti směru jízdy, podobně jako ve vagonech? 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 11:33
Nikdo netrdí, že ho potřebuje. Chtěl jsem jen nastínit příklady, které základní věci nejsou dořešené, přitom zase některé pokročilé jsou o stovky levelů jinde.Tj. že řešit problém Vegas Loopu sólo není asi priorita, nebo se řeší navzdájem s FSD, či nějak jinak. Ono to FSD asi nebude úplně universální, když není zatím ani zprovozněno na Cybertrucku a teprve ho pro něj dodělávají.Zdar Max
Vzhledem k tomu že Vegas Loop má zatím 5 zastávek, tak to pro Teslu opravdu není priorita.
No jo, třeba FSD ignorace omezení rychlosti anebo značky STOP by měly mít určitě vyšší prioritu, viz např.: https://www.reddit.com/r/ModelX/comments/1c1rfpk... ...
FSD na legacy vozech, to je zase příklad...Zdar MaxPS: někdo tam navíc zpochybňuje věrohodnost popisu průběhu videa, tj. že řidič má sešlápnutý pedál a drží auto v akceleraci
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 4. 2024 12:53
Dotační genius, který by i ze Somálska dokázal vytřískat dotaci na některou svou firmu.Připomeňte si jen pár jeho perel, které pokaždé povzbudily růst akcí o stovky procent:„Můj odhad, kdy budeme mít plnou autonomii, jsou přibližně tři roky,” řekl Musk v roce 2015.„Příští rok budeme mít na cestách určitě přes 1 milion robo-taxi,” řekl generální ředitel Tesly Elon Musk v roce 2019.
Předpovídání budoucnosti je problém. Mě nepřekvapí když to netrefí. Na víc si myslím že ty optimistické předpovědi jsou pro něj nějaká psychologie, která mu pomáhá budovat věci aktivně a rychle i když ne tak rychle jako je ta optimistická předpověď.
Ten druhý citát je lež a myslím že to dobře víš. Řekl že budou mít na ulici milion aut HW kompatibilních pro robotaxi a budou muset dokončit SW.
Lžeš:“I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won’t have regulatory approval everywhere,” Musk said. “From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we’ll have over a million robotaxis on the road.”
"There will be 1 million robotaxi Teslas in 2020 making their owners a fortune"Elon Musk, 2019.
To je lež a myslím že to dobře víš. Řekl že budou mít na ulici milion aut HW kompatibilních pro robotaxi a budou muset dokončit SW.
Ano, lež. Jako většina toho, co ten feťák plácá a jeho uctívači bez mozku žerou i s navijákem.A samozřejmě ty lžeš také. To, co řekl je snadno dohledatelné.“I feel very confident predicting that there will be autonomous robotaxis from Tesla next year — not in all jurisdictions because we won’t have regulatory approval everywhere,” Musk said. “From our standpoint, if you fast forward a year, maybe a year and three months, but next year for sure, we’ll have over a million robotaxis on the road.”
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2024 08:50
Mate nejake dukazy, ze Musk uziva metamfetamin?To by asi spoustu lidi zajimalo. Treba americkou vladu.Nebo jste to slovo pouzil, aniz byste vedel, co znamena?
Drobný časový skluz, nic zajímavého. Co tam máš dál? :)Zdar Max
Asi jako u jaderné fúze, co? 😀
Už se těším, až nám zastaví před barákem.
Taky by se mě to líbilo, ale kdyby mě nechal řídit když prokážu že mám platný řidičák.
To nejde, nemáte licenci na taxík. 😀
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.