A o kolik se sníží dojezd pouhým stářím baterie?
A kolko v lokalitach, v ktorych je bezne teplota mimo rozsah prevadzkovej teploty ako napr. Skandinavske kraniny, Kanada, sezonne ked su mrazy, alebo vysoke teploty ako napriklad SAU a pod.... Zavadzajuce cislo, ktore nic nehovori realne podmienky
kludne mozes spomenut aj nase teplotne pasmo. kiez by to realne otestovali v roznych oblastiach a potom spravili tabulku a informovali verejnost, chceme tak vela? ked uz su tak uspesni, mohli by sa podelit aj o tieto cisla.
Chemická baterie/akumulátor se opotřebovává nabíjecími/vybíjecími cykly, ale degraduje i s časem, to je nevyhnutelné. Akorát že ukazatel na palubní desce Tesly tohle nezahrnuje. Ukazuje jen kolik článků je úplně nepoužitelných.
https://evclinic.eu/2022/10/03/tesla-battery-... ...
Ale že těch 322tisíc musíte najet do pár let což je nereálné tak na to každý skočí 😃Už vidím tu baterii po 10 letech 😃Koupí si ji dědeček na stáří která za 10 let najede tak 10.000 km pak mu ve stodole shoří 😃
Tady máte 8 let starou a baterie v pohodě. Nezapomínejte že za těch 8-10 let šel vývoj dál, takže i životnost bude lepší...https://www.youtube.com/watch...
A kolik pak je garantovaná životnost a jaké pak jsou záruky?..... Určitě kolik si kupce v Evropě představuje že?
Kolik máte garantovanou životnost a záruku, u spalovacího motoru, převodovky apod...?
U spalovacího motoru na 5 nebo 9 let starém autě (tj. těsně po záruce) se vám nestane, že by oprava závady stála téměř 400 tisíc 🙂 A i kdybyste motor zadřel, můžete si levně koupit jiný (z bouračky), zatímco koupit použitý baterii/akumulátor (nedejbože po bouračce) je velmi nerozumné.
Elon ukradl Československu značku Tesla a měl by Česku a Slovensku zaplatit odškodnení: https://youtu.be/W_eD5Ma87h8...
Obě firmy se jmenují podle Nikoly Tesly, chorvatsko-srbského vynálezce.Hlavní rozdíl je, že Americká Tesla má licenci od dědiců Tesly na používání toho jména. Česká Tesla ho nikdy neměla, tak aby se vyhnuli želobám ze strany dědíců, začala uvádět, že nemá s Nikolou Teslou nic společného, ale že jde o zkratu TEchnika SLAboproudá.
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 4. 2023 20:48
Že Americká Tesla má licenci od dědiců Tesly na používání toho jména.Fakt jo? Má to od nich..
To je dobře, 322tisíc je dost a kapacita slušná.
Toto nechápu, Tesla má tvrdá data, komunitní portály, co si sdílejí data, mají podobná data. Všechny udávají, že medián poklesu kapacity je hodně slušný a odpovídá těm cca 15%. Ale i tak se tu najdou lidi teoretici, co to zpochybňují. Když nevěříte datům Tesly, nevěříte datům uživatelů a nevěříte ani Čechům, co tu mají Tesly s podobným nájezdem, tak už fakt ta Země asi bude placatá.Zdar MaxPS: Tesly nižších kapacit používají LFP baterie, které mají ještě větší životnost a mohou se nabíjet bez problémů na 100%.
Dobre je zamyslet se nad tim, kde a jak se ta data berou. Az to udelate, treba to zacnete chapat. ;o)
PS: Zacnete oklikou. Zjistete si treba, v jakem vztahu k realite je teplota chladici kapaliny, kterou Vam zobrazuje Vas vuz.Pokud nemate auto, pripadne mate jen EV, zkuste misto toho treba "stav baterie" Vaseho mobilu nebo laptopu. Taky poucne.
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 4. 2023 17:42
Tak u Tesly je to jasné (ti mají asi metrik nejvíce), u lidí z ČR vám to ukážou na displeji se svým vlastním svědectvím, že to tak skutečně je. Komunity na netu sbírají data nejen o stavu baterie, ale je tam zaznamenán nájezd, druh dobíjení a milion dalších věcí.Nechápu tedy, co přesně dalšího by mě mělo zajímat?Zdar Max
Vlastný sw na vlastnom aute s vlastnými batériami ktoré majú ich vlastný firmare. Dáta posielané na ich vlastné servery.Takže si realitu ohnú aby im to dobre vyzeralo. To by ťa malo zaujímať ale zrejme máš problém chápať v súvislostiach. Neber si to tak, u rádoby eko pubertiakov je to bežné
Jak může Tesla falšovat data? To bude uživatelům ukazovat falešný dojezd?Nebo si i komunita vymýšlí data, nebo nepozná, že místo 350km ujedou jen 250km?Tyhle konspirační teorie, o které se snažíte, jsou na mě moc.Zdar Max
nie, dojazd nie, len to ze ta baterka po case chcipne kompletne…a ten dojazd je hodne variabilny, zima a je to v pr.li, zapnes kurenie (u klasickych aut je to odpadne teplo) a si v pr.li, nechas auto stat v zime tyzden na chate a si v pr.li
To platilo možná před 10lety. Teď když mají termomanagement a tepelné čerpadlo tak zas zima není až takový problém. NA YT se dají najít videa kdy lidé v mraze kempují v autě a ráno normálně odjedou. A to včetně extrémních teplot v Norsku.
Takze tyzden na chate znamena, ze ak mi to nevybije zima, tak mi to vybije termomanagement, uzasna buducnost.
Proboha, nepište kraviny.... Něco se zjistěte o té problematice...
Tesla do zobrazeného "opotřebení" baterie zahrnuje jen úplně nefunkční články, nikoliv reálný pokles kapacity (tj. dojezdu) nebo zvýšení vnitřního odporu (tj. "sudden battery drop", neboli náhlý pokles deklarované aktuální kapacity na nulu plus ztrátu akcelerace a schopnosti dosáhnout vyšší rychlosti). Když tuhle oblbovačku zavedli, byl to podle mne jejich největší PR majstrštyk.
Nojo, ale to jsou všechno základní otázky, zda ukazatel v PC koleruje s reálným dojezdem apod. To je snad součástí každého rozhovoru s Teslákem, obzvláště, pokud mají větší nájezd.Takže na co se reálně poukazuje? Že Tesla udává nepravdivá data? Nebo to, že všichni lžou a není to tak super růžové, jak tvrdí?Zdar Max
Vysvětlil jsem, co ta "procenta" znamenají. Pokud rozumíte technice, závěr si uděláte sám.Já bych se třeba na skále neuvázal na lano, které sice má 98% funkčních vláken, ale má za sebou 20 pádů. Stejně tak je pochybné si koupit EV po záruce, protože kdykoliv může baterie skončit. Stejně tak stačí drobná nehoda a opět KO.
Jen na okraj - zadejte do Google "Tesla sudden battery drop" nebo "Tesla excessive battery draining" či podobné věci a budete se divit, jak ta vysoká kvalita a nekonečná životnost může být problémová 🙂Jinak je to stejné jako u majitelů iPhonů - žádný z nich neřekne, že má šunku, která už nevydrží ani půl dne bez nabíječky. Je to takový životní styl/postoj 🙂
To je ale nevypovídající. Pokud zadáte něco negativního v souvislosti s něčím, tak vám pokaždé vypadne spousta výsledků. Nelze dělat závěry nad konkrétními případy. Je třeba hodně dat. Takže buď se spoléhat na sběr, co dělá Tesla, nebo se spoléhat na sběr, co dělá komunita.Pokud oba sběry dat odsoudím a budu dělat závěry nad konkrétními negativními případy, tak to nikdy nebude mít vypovídající hodnotu.To, že si pohejtíte lidi kolem iPhonu, na tom nic nemění. Android i iPhone jsou hodně dobrá řešení a každé cílí na jinou skupinu lidí. Já měl Android, pak iPhone, pak Android a teď zase přemýšlím o iPhone. Ani v jednom řešení nevidím problém a nevidím ani důvod nějakou skupinu hejtit kvůli tomu, že jim vyhovuje něco jiného než vám.Zdar Max
Naopak je to velmi vypovídající. Hlavně v kontextu toho, že Tesla má ve smlouvě, že o ní nesmíte zveřejňovat negativní informace (stejně tak Apple).
V jednom komentáři se skoro posměšně vyjadřujete o počtech, abyste v dalším zplodil toto a ta výmluva k tomu, to nemůže myslet nikdo vážně. Toto je čirý fanatismus.Zdar Max
V jake smlouve?
EULA, kterou potvrzujete, když chcete to zařízení používat. Nikdo ji nečte, ale to neznamená, že vám nezazvoní u dveří právník.
Daj odkaz.Podľa mna si to mýliš s tou FSD betou.
Troufám si tvrdit, že lžete. Teď jsem si schválně vytáhl jeden iPhone ze skladu a přečetl si aktuální EULA a nic takového jsem tam neviděl.Pokud si takto vymýšlíte v případě Apple, předpokládám, že podobně i v případě Tesly.Zdar Max
Nevím jak u Tesly, ale u Apple bych se tomu úplně nedivil. Vezměte si například, že pokud se jako opravář přístrojů od Apple přihlásíte do jejich programu pro autorizované servisy. Tak musíte podepsat NDA, která vám zakazuje nejenom říct cokoliv o tom jak ten program funguje, ale nesmíte dokonce ani říct, že jste do toho programu vstoupil a podepsal NDA, která zakazuje o tom mluvit. A je platná po dobu 7mi let od podpisu. To přímo křičí, že realita bude úplně jiná než to co napovrch prezentují.https://www.youtube.com/watch...
Nejde jenom o opravny, ale o jakékoliv zájmové či technické weby nebo tzv. "influencery" (často placení beskurpulózní reklamní agenti tvářící se jako nezávislí). Kdo se neřídí požadavky Apple (vydává příručku s doporučenými formulacemi pro každý nový model), ten už nikdy nic nedostane. Tzv. "úniky" jsou řízené PR oddělením Apple, takže kdo nemá informace, nemá o čem psát a tím pádem přijde o velké peníze (ty "úniky" generují vysokou návštěvnost). A pokud dojde na negativní informace, nastupuje jejich právní oddělení. Stejně to dělá Microsoft, Tesla atd., tedy všechny korporace, které stojí a padají s PR.
A voze a o koze? Bavíme se o podmínkách pro používání a končíme u odborného servisu s odborným sw? Jako vážně?Tady někdo tvrdil, že jsou ve smluvních podmínkách kauzule o zákazu negativních recenzích a další věci okolo. Dotyčný upozornil na Teslu a Apple. Apple jsem četl, nic podobného jsem tam nenašel. U obou byl požádán autor, aby svá tvrzení nějak doložil, což by pro něj nemělo být těžké, jelikož se autor oháněl tím, jak to nikdo nečte a jaká je skutečnost. To vypovídá o dvou věcech. Buď autor neumí číst a pokrytecky poučuje v diskusích o tom, co sám nedělá, nebo záměrně lže.Zdar Max
Zadaj si do googlu: havária autobusu. Tiež to neznamená, že každý druhý autobus havaruje.
Mám v práci asi 20 stejných notebooků (firemní HP), přičemž většině z nich odešla baterie poměrně brzy (3 až 5 let). Mám však asi 3 kusy, kde baterie/akumulátor stále funguje. Hlásí to 45 minut, ale jakmile spotřeba stoupne (stačí aktualizační proces Windows, který "roztočí větráky"), spadne to reálně na 15 až 25 minut, spíš méně.Snadno poznáte, zda je to výjimečné (zkuste hledat: havárie letadla) nebo běžné (havárie automobilu).
Proto existuje nějaký větší sběr dat, ze kterého se dělají závěry. Což vesele ignorujete a poukazujete na konkrétní případy, které berete jako těžce bernou minci. Člověk by řekl, že po upozornění od několika lidí přijde nějaká sebereflexe, ale bohužel. Doteď nevím, zda je to jen trolling, nebo to opravdu myslíte vážně, každopádně už mě to nezajímá, své jsem řekl.Zdar Max
Ono, veľa ľudí si neuvedomuje jednu základnú vec. Firma, ktorá predáva auta s baterkami, ktoré vydržia maximálne záruku, v podstate o pár rokov zkrachuje. Pretože jednoducho ľudia jej produkty prestanú kupovať. A to by bol veľmi drahý špás. Či už pre firmu alebo zákazníkov.
Já to přiznám, řeším to nabíječkou či powerbankou. Ale jen, pokud telefon intenzivně používám.
Ukazatel stavu baterie v Tesle ukazuje jen kolik článků je úplně nefunkčních, nikoliv opotřebení nebo degradaci baterie (to je majstrštyk PR oddělení Tesly už od počátku jejich působení na trhu). Takže i ukazatel dojezdu pak ukazuje nesmyslně vysoké hodnoty, které se během jízdy pak snižují, případně máte mít ještě půlku dojezdu a máte najedou nulu (sudden battery drop). Další problém je výrazně samovybíjení u starších baterií atd.
Samozřejmě, všichni lžou, Tesla, komunitní portály, co sbírají data, uživatelé Tesel a jak už bylo řečeno, Země je placatá.Zdar Max
Čísla, která Tesla prezentuje v kabině, to jsou ta "tvrdá data"? Doufám že tušíte, že ten ukazatel má horší vypovídající hodnotu než ten v mobilu [protože ukazuje jen úplně vadné články]?
Už ani nemáte přehled, v které části diskuse si vymýšlíte víc a na co reagujete.Každopádně to, že jste se do těch dat ani nepodíval, jasně poukazuje na to, jak "objektivně" k dané problematice přistupujete. Tohle nemá cenu, už je mi to jedno. Trollte si ty svý bludy klidně dál.Zdar Max
Tohle tvrzeni je za par let bude stat docela dost penez. Ale ve finale se to muze vyplatit.
Toto tvrdili ale od začátku (viz testy na 800kkm), teď jen z nasbíraných metrik potvrdili, že předpoklad byl správný. Kde je tedy podle vás chyba?Zdar Max
Problém je, že to neodpovídá realitě - spousta majitelů si stěžuje na náhlý pokles kapacity baterie (tj. vysoký vnitřní odpor, tj. baterie po životnosti), případně na samovolné vybíjení při stání na parkovišti (také souvisí s chemickou degradací). Kdykoliv jim může palubní počítač napsat, že akumulátor už nejde nabíjet a čeká je výměna (pěkně drahá).
S čísly se dá bojovat pouze čísly. "Spousta majitelů" není argument. Z dat, které poskytla Tesla, nebo jsou k dispozici od komunity, nic takového neplyne.Abych jenom nepoučoval, odkaz na tabulku s daty dobrovolníků:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c3m9wqlxP... ... Další odkazy zde, speciálně pro vás kapitola AKUMULÁTORY V EV PO PÁR LETECH UMŘOUhttps://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku... ...
Zásadní problém je, že ukazatel procent v Tesle je nedůvěryhodný, takže z něj nelze nic usuzovat ani na jeho základě něco tvrdit. Baterie skutečně neumře, jen systém v autě zobrazí oznámení, že ji už nebude nabíjet (nebo omezeně) a vás čeká vysoká investice.Obecně jako zákazník nemůžete předpokládat, že baterie vydrží po záruční době a ta je max. 8 let a 180 tisíc km. Pokud by baterie byla nesmrtelná, jak píšete, nebyl by důvod neposkytovat záruku delší. Jenže ten důvod zde je - prostě by se to nevyplatilo. A stejně se to nevyplatí majitelům.Cena amortizace tak vychází u Tesly na 2 Kč/km, což je cena za kterou jezdí spalovací auta, ale ta stojí třetinu ceny. Pokud nenajedete těch 180 tisíc kilometrů, je amortizace na kilometr samozřejmě vyšší.A to nepočítám problém s havárií - i malá kolize znamená pro baterii totální škodu a automobilka nemá nejmenší důvod vám nabízet opravu (a taky to žádná nedělá).Potíže s odstavenou baterií, velkým vnitřním odporem (tj. náhle vybití), samovybíjením atd. si můžete najít sám. A pochybuji, že na fandovském fóru 🙂 Tam se takové negativní věci nepřipouštějí. Stejně tak nenajdete na fóru Apple negativní zkušenosti s iPhony 🙂
Nechápu, kde berete tu drzost si tu takto vymýšlet, obzvláště ještě v případě, kdy vám byly předloženy tvrdá data od uživatelů. Jo aha, uživatel sice ujel 250km, ale vlastně neujel, protože počítač lhal. A mapy a další údaje také o délce trasy lžou.Malá kolize a totální škoda? To byste měl říci těm lidem s nabouranými Teslami, že jim to vlastně nemůže fungovat. Jen je tedy divné, že pořád jezdí, ale to je asi detail.Také byste měl říci lidem, co mají nájezd přes 250kkm za 7 let, že to není možný a jejich baterie je mrtvá.Buď je to nějaké trolení, nebo fakt diagnóza.Zdar Max
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 5. 2023 23:21
Jo, já to také chápu. Tesla má zázračné baterie a výrobci mobilů naschvál používají ty vadné, co nic nevydrží. A pojišťovny si stěžují na dvoj až trojnásobné náklady na plnění u EV neoprávněně. A ti, kterým Tesla odmítne dále nabíjet baterii jsou looseři a lháři. A těm co se potýkají s náhlým vybitím baterie za jízdy, byste doporučil návštěvu psychiatrie? 🙂 🙂 🙂
Chemie akumulátorů je pro EV jiná než do mobilů. V neposlední řadě je také o akumulátory pečováno podstatně lépe než v mobilech. Detailně se tomu věnuje Limiting Factor, v češtině třeba Tesláček:https://youtu.be/aLbuI8SFVUUhttps://youtu.be/2eiKLMzz69QNepíšu to zde kvůli vám, vypadáte zabedněně, ale kvůli těm, kteří to budou číst a chtějí se dozvědět víc o tom, jak věci fungují. 😎
Chápu. Zázračné baterie 🙂 O těch se píše všude a pořád. A pak Tesla oznámí nové lepší, které jsou ve skutečnosti horší 🙂 Jenže vždycky se najde dost tleskačů.Rozdíly samozřejmě jsou, ale ne příliš vysoké a vždy je to něco za něco. Nakonec je to ale stejně lithiová baterie a maximálně trochu upravená elektroda. Větší či menší riziko požáru, vyšší energetická hustota vyměněná za rychlejší opotřebení (přebíjet a podbíjet článek je snadné). Plus samozřejmě evoluční zlepšování, ale to platí pro všechny, protože nikdo není takový trotl aby vylepšení uplatnil jen a výhradně pro EV (samozřejmě, pokud se to konstrukčně nevylučuje).A pak samozřejmě PR 🙂
Takže já o datech, vy o dojmech. To se určitě neshodneme. B-]
On bude problém spíš s tím stářím než nájezdem. Všechny auta vyrobený Teslou jsou mladší než průměr strojů na našich silnicích...
Je to přes 10 let a graf poklesu kapacity neukazuje žádné zlomy v závislosti na čase...https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c3m9wqlxP... ...
240.000 životnost Tesly v Evropě? To v českém vozovém parku teprve sundaváme cedulku "v záběhu" 🤷♂️
Auta s velkým nájezdem jsou většinou ty, co ten nájezd nahodí fakt rychle (třeba za prvních 5 let). Spousta starších aut (10+) mají roční nájezd hodně malý, jen pár tisíc km. Lidi, co hodně jezdí, najedou 20-25kkm/rok. To je za 8-10 let nějakých 200kkm.Ten, kdo zanedbává servis (není jich málo), to auto dokáže odpravit do 120kkm.Myslím si, že počty s bateriemi jsou tedy plně ok. Už před několika lety se mluvilo, že životnost baterie 20 let není problém. Dle dostupných dat si myslím, že tomu tak skutečně je. Jinak Tesla Model S z roku 2014 se blíží životnosti 10 let, nájezd přes 250kkm a prodávají se po bazarech a kapacita akumulátoru je na nějakých 82%.Já bych do toho nešel, protože nabíjení je pomalé, vše zastaralé atd. Každopádně jsou lidi, kterým bude sloužit dalších 5 let i více.Zdar Max
Lidi, co hodne jezdi, najezdi klidne 80kkm rocne. Jsou i mnohem vyssi najezdy. 25kkm je tak pro me, ktery ma auto jen pro soukrome ucely 🙂Jinak souhlas.
80kkm ročně musí být business. Když jsem psal lidi, nemyslel jsem firmy.Kolega jezdí každý víkend domu do SK a nedá víc jak 25kkm/rok.Já jezdil každý víkend na otočku přes ČR a o víkendech výlety a nedostal jsem se přes 22kkm/rok.Jeden známý jezdí každý den do práce 35km, tj. 70km/den a pak lítá všude možně a je na nějakých 33kkm/rok.Další známý dal 400kkm/4 roky, ale to tahal auta ze zahraničí a byl vesměs jen v autě.Je možný, že třeba Němci najezdí více, protože ti jsou zvyklí dojíždět do práce delší dobu / delší vzdálenosti, ale u nás si to moc nemyslím. Ono se nezdá, ale nad 25kkm/rok je to fakt hodně času na cestách.Zdar Max
Aha, no zatim v tech autech jezdi lidi. Teoreticky se asi da nacpat firma do auta, ta moje by se vesla, ale bez lidi daleko nedojede.Jako student jsem jezdil 40k rocne, protoze me to bavilo, a tatinek platil benzin (abych se naucil ridit, coz ho vyslo dost draho, ale zafungovalo, snad). Jinak si myslim, ze 80% nekomercniho jezdeni se skutecne vejde mezi 8k a 25k rocne.Kdyz jsem delal pak kratce osobniho ridice, 800 km denne nebyl problem. Ale to uz jsem byl "firma", a tu z nejakeho duvodu nepocitate.
Tak běžně se rozlišují nějaké skupiny lidí, aut a dalších věcí. Nebudete u aut argumentovat počty motorek, nebudete v případě osobní dopravy argumentovat počtem nákladní dopravy atd. Je myslím zcela regulérní brát v potaz skupiny lidí a nestrkat všechny do stejného pytle. Nebo vám třeba přijde v pohodě říci, že řidič z povolání najede 80kkm/rok, takže EV s dojezdem 500km nedávají pro nikoho smysl? Asi ne, že? Realita bude spíše úplně opačná.Zdar Max
Zásadní však též je, co se stane když budete jezdit málo. Vesnická kára, které je 25 let a má najeto 70 tisíc je běžný úkaz. A ti lidé mimo velká města to auto nutně potřebují na běžné fungování. Jenže co s EV, že?Je hezké, že západní Evropa má průměrný věk aut 8 nebo 9 let a průměrně jezdí 15 až 30 km/den do zaměstnání. A tím pádem "víc není potřeba", ale ty auta se pak posunují na východ, kde si odkroutí dalších 15 let jako nic. Jenže s tím se "jaksi" nepočítá. EV jsou tudíž naprosto neekologické mrchy.
Záleží na typu auta. Teslu si asi nekoupím, abych s ní nejezdil, už jen kvůli tomu, že se stáním trochu vytlouká, nicméně co jsem zjišťoval, tak asi za 3 týdny jde dolu o 20%? Už nevím. Takže odstavená Tesla na měsíc může být tak za 400,-Kč?Pokud jde o baterie, záleží na typu a podnebí.Osobně asi budu kupovat něco v nastíněném duchu. Asi nějakého starého Leafa, se kterým budu skákat po vesnicích, tak uvidíme, jak dlouho vydrží.Každopádně nejde jen o výdrž, ale i o servis. Pokud by mi EV vydrželo méně, ale zase bych neřešil servis, tak to může být ve finále plus. Těch faktorů je hodně a EV začaly nastupovat ve větším až někdy kolem 2012 a doteď jezdí. A to tam byly problémy s bateriemi a současná produkce baterií je zase úplně někde jinde.Zdar Max
kkm je Mm;)
Co tím chtěl básník říci? Že mám udávat hodnoty ohledně nájezdu automobilu v metrech a né kilometrech? Nechápu...Zdar Max
Tesla už toho tvrdila…
Tesla taky tvrdi ze ma autopilota…
Nějaký autopilot tam tuším je. Jeho použití závisí na předpisech a odvaze řidiče
Není tam žádný autopilot. Je tam mírně vylepšený adaptivní tempomat se systémem pro jízdu v pruzích, který je zkombinován s navigací, který má obchodní název "Autopilot." V žádném případě neexistuje situace, kdy lze tento systém nechat řídit samostatně.
Jako uklidnění zákazníka asi dobrý, ale kilometry jsou jen jedna věc. Další je fyzické stáří. Zase na druhou stranu tu mám notebook se stářím 12let, kde má původní baterka pořád 80% kapacity. A 400plných cyklů. Powermanagement byl nastaven podobně jak v těch autech - tzn nikdy nenabíjet na 100% (nebo jen velmi vyjímečně), ale jen na 75%
To je zvlastni, protoze casova zivotnost NMC byva do 10 let. Ona jim ale neklesa kapacita tolik jako vnitrni odpor, tj. jakmile od nich chcete vyssi vykon, rychle je vycerpate. Poznat je to hodne na telefonech, ale tyka se to i tech notebooku. Aut prekvapive tolik ne, protoze tam jsou ty baterie zatizene obvykle mene.
Ntb má 6 článků, 18650 Sanyo 2800mAh s nabíjecím napětím 4.3V. Moje doměnka je taková, že díky tomu zvýšenýmu napětí je ten článek odolnější, aby ho přežil. No a díky nabíjení na nižší procenta se mu výrazně zvedne životnost. Plus jak píšeš těch 10let - to je nejspíš hodnota při "běžném použití" a nabíjení na 100%. Ohledně toho vnitřního odporu - ten notebook je 12,5" a má slabej CPU, takže ani v zátěži nežere nějak moc, takže ten odpor není zase tak významný problém
Stalo by za to podivat se do datasheetu. To napeti je prinejmensim podezrele 🙂 i ta kapacita je na tu dobu slusna.Tech 10 let se udava v datasheetu jako cistych 10 let, tedy nabiti na 50%, jednou za rok dobit na 50% a nic jineho, pricemz po 10 letech si maji zachocat alespon 80% kapacity. To je jen priklad, pro kazdy typ clanku se udava neco jineho jinak.Zda se, ze u vasich clanku jeste neumeli katovat tak dobre kosty na zivotnost. Pecka.
Co je na tom napětí podezřelého? Však se normálně používají liion s vyšším napětím než běžných 4,2V....v datasheetu těchto sanyo to píšou taky (dokonce 4,35V).
ja mam cca 8 rocny thinkpad a z povodnych 7 hodin ide uz len tak 2 hodiny. Cyklov neviem kolko ma, ale ked klesne pod 20% tak sa rovno vypne. Ta baterka je total v kybli. V Tesle to bude take iste, alebo teda ak maju baterie, co po 600 cykloch maju 90%, tak nech sa vyprdnu na auta a zacnu ich dodavat do mobilov a notebookov, zarobia viac.edit: 246 cyklov... kapacitu ukazuje 80% ale to je kravina, lebo ako vravim, vydrzi tak 2 hodiny = cca 30%. Takze sorry, ze som skepticky k 600 cylom a 90%
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 5. 2023 18:32
Percenta nie sú dokezite ale reálny dojazd. Koľko dáva Tesla záruku na batérie?
80k km, cize zhruba 160 cyklov
To máš zle info. Je to minimálne 160tis až 240tis kmhttps://www.tesla.com/cs_cz/support/vehicle-war... ...
mas pravdu, verim googlu a niekedy nedava presne info"How long is the battery warranty on a Tesla?Drive Unit*: 4 years or 50,000 miles, whichever comes first. Vehicle High Voltage Battery*: 4 years or 50,000 miles, whichever comes first."to je zrejme opravena bateria, nie nova.
Mám tu Thinkpad X200 s 6 článkami a vydrží mi full time asi 3-4h. Ntb jsem zdědil asi před 7 lety už s tou baterií. Nabíjím do 100%, nijak to neřeším, protože ho vesměs používám bez adaptéru. Jediný problém je zima, ale to je spíše chyba nějakého čipu, protože když nechám ntb venku na mrazu, tak mi zahlásí, že není připojena žádná baterie. Když ho trochu zahřeju, tak naběhne, nevypne se a mohu fungovat dlouho i na mrazu.Pak mám svůj telefon Huawei Mate 10 Pro, v červnu to bude 5 let. Baterie původní, vydrží dva dny, nabíjím výhradně rychlonabíječkou, vždy do 100%.Pokud má člověk kvalitní baterii s dobrým power managementem, tak si myslím, že v dnešní době nemá problém. Jakmile člověk vezme nějaký lowcost, nastávají trable.Zdar Max
Nízká teplota způsobí zpomalení chemické reakce (nárůst vnitřního odporu). Ta baterie/akumulátor je KO. Při pokusu o odběr vyššího proudu (i za normální teploty) klesne napětí a notebook se vypne (resp. zahlásí, že baterie není připojena). Majitelé iPhonů tomu říkají, že jim telefon "zamrzá".
Jde jen o zapnutí ntb, diag post biosu v mrazech. Jakmile se přes to dostanu, mohu fungovat x hodin (i v burnu) v mrazu a vše ok. A děje se to jen když mám ntb venku, teplot 7+ je vše ok. Zdar Max
Ano, stará baterie má větší vnitřní odpor. A když se tomu přidá i dočasné zvětšení odporu kvůli nízké teplotě, tak to překročí limit a elektronika hlásí chybějící/nefunkční baterii. To je ale normální vlastnost Li-Ion a ve větším mrazu by se tak chovala i zcela nová baterie. Proto maj automobily EV (alespoň ty prodávané mimo teplé krajiny jako Kalifornie) vyhřívání baterie (i blbej Leaf gen1 v zeměpisných šířkách jako Česko). Baterie se tedy dostane do teploty, kdy i stará s nějakým vnitřním odporem bude fungovat (však kolega tady výše, že po zahřátí funguje i ve velké zátěži).Jak tu někdo jinde psal, u starých EV ani není tak problém dojezd, jako to, že kvůli vnitřnímu odporu má menší akceleraci a méně rekuperuje (z/do baterie nemůže už jít takový proud jako dřív). U Tesly to problém není, je tam velká rezerva (i nejpomalejší Tesla, Model 3 Long Range, má větší akceleraci a maximální rychlost než Enyaq RS). Ostatní EV jsou "prdítka", kde vás to netankuje (dynamika se sníží přinejhorším na úroveň spalováků - spíš už od výroby největší stres je dojezd).Jinak u těch iPhonů tomu OS předchází - omezuje maximální odběr omezením maximálního výkonu SoC (nemůže boostovat). Kauza tehdy byla v tom, že o tom uživatele neinformoval a nedal jim volbu "jet nadoraz". Ty telefony Android, které tuto funkci nemají (dnes ji mají už asi všechny telefony), se prostě vypnou, což je pro uživatele horší (přijde o rozdělanou práci). Po výměně baterie ale problém zmizí a cena baterie v telefonu není problém, narozdíl od EV.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.