Tesla v noci na čtvrtek oznámila výsledky hospodaření za první čtvrtletí roku 2023, shrnu pouze to nejdůležitější:
- čistý zisk meziročně klesl o 24 % na 2,5 miliardy dolarů (53 miliard korun)
- tržby stouply o 24 % na 23,3 miliardy dolarů
- firma dodala 422 875 vozů, čímž prakticky vyrovnala dosavadní rekord, ale očekávání byla vyšší
To vše znamená pokles provozní ziskové marže – za čtvrt roku klesla z 16 na 11,4 %, ještě před rokem byla 19,2 %. Ve srovnání s konkurencí Tesla v této hodnotě stále vede, ale akcionáři nadšení nebudou – hodnota akcií reagovala poklesem o 4 % (nicméně od začátku roku vyrostla o 50 %).
Hlavním tématem kvartálu byl opakované snižování cen. Elon Musk při konferenčním hovoru s akcionáři potvrdil, že slevy jsou trvalé a vysvětlil je snahou dostat elektromobilitu k co nejvíce lidem. Takové vysvětlení je spíše z říše PR nebo filozofie, byznysové důvody jsou i nadále s otazníkem. Upřednostnění růstu před ziskem? Útok na konkurenci? Nebo naopak reakce na posilující čínské výrobce?
Tradiční součástí earnings call byl také výhled do budoucna. Musk oznámil, že na konci třetího kvartálu uspořádá Cybertruck delivery event. To evidentně souvisí se začátkem sériové výroby, na akci předá první vozy zákazníkům. Teprve v průběhu roku bude Tesla upřesňovat ceny a výbavu vozu.
Zatím jsme viděli aspoň pár fotek z pilotní linky Cybertrucku
Ve stínu aut zůstává bateriový byznys. Je výrazně menší, ale zaznamenal meziroční růst o 360 % na 3,9 GWh a obrat 1,5 miliardy dolarů. Umožnila to zejména nová kalifornská Megafactory s cílovou kapacitou 40 GHh. Ještě letos má začít stavba druhé Megafactory u Šanghaje.
Nová Megafactory v kalifornském Lathrop.
To je vše. Nepadla ani zmínka o Roadsteru nebo nejmenším a nejlevnějším modelu, který Tesla dlouhodobě slibuje.