Pohání ho čtveřice elektromotorů, z nichž má každý na starost jedno kolo – u automobilky BYD a této její nové značky YangWang jde o prvenství. Systém umožňuje jemnou regulaci točivého momentu a má reagovat stokrát rychleji, než tradiční pohony všech kol. Zdroj: BYD

Pohání ho čtveřice elektromotorů, z nichž má každý na starost jedno kolo – u automobilky BYD a této její nové značky YangWang jde o prvenství. Systém umožňuje jemnou regulaci točivého momentu a má reagovat stokrát rychleji, než tradiční pohony všech kol. | Zdroj: BYD

Umí také trik s otočkou na místě, při němž se kola na jedné straně točí dopředu a na opačné dozadu. Výkon se má pohybovat okolo 820 kW, což je lehce přes 1100 koní, a zrychlení na 100 km/h by mělo nastat za zhruba tři sekundy. Zdroj: BYD

Umí také trik s otočkou na místě, při němž se kola na jedné straně točí dopředu a na opačné dozadu. Výkon se má pohybovat okolo 820 kW, což je lehce přes 1100 koní, a zrychlení na 100 km/h by mělo nastat za zhruba tři sekundy. | Zdroj: BYD

YangWang U8 Zdroj: BYD

YangWang U8 | Zdroj: BYD

Jde o vůz s délkou 5,3 metru a více než třímetrovým rozvorem, stojí na žebřinovém rámu, ale má jít o velmi sofistikovaný stroj. Zdroj: BYD

Jde o vůz s délkou 5,3 metru a více než třímetrovým rozvorem, stojí na žebřinovém rámu, ale má jít o velmi sofistikovaný stroj. | Zdroj: BYD

YangWang U8 Zdroj: BYD

YangWang U8 | Zdroj: BYD

Podle výrobce je U8 „milionovým autem,“ myšleno v čínských jüanech. V přepočtu by tak mělo stát zhruba 3,3 milionu korun. Zdroj: BYD

Podle výrobce je U8 „milionovým autem,“ myšleno v čínských jüanech. V přepočtu by tak mělo stát zhruba 3,3 milionu korun. | Zdroj: BYD

YangWang U9 Zdroj: BYD

YangWang U9 | Zdroj: BYD

Z dálky trochu připomíná současné McLareny, zaujme také průhlednou ploutví v zadní části. Zdroj: BYD

Z dálky trochu připomíná současné McLareny, zaujme také průhlednou ploutví v zadní části. | Zdroj: BYD

YangWang U9 Zdroj: BYD

YangWang U9 | Zdroj: BYD

Na 100 km/h zrychlí za dvě sekundy – další podrobnosti si automobilka zatím nechává pro sebe. Zdroj: BYD

Na 100 km/h zrychlí za dvě sekundy – další podrobnosti si automobilka zatím nechává pro sebe. | Zdroj: BYD

Překvapivou novinkou je sportovní vůz U9, vybavený stejným hnacím ústrojím (ale jistě bez rámu). Zdroj: BYD

Překvapivou novinkou je sportovní vůz U9, vybavený stejným hnacím ústrojím (ale jistě bez rámu). | Zdroj: BYD

Umí také trik s otočkou na místě, při němž se kola na jedné straně točí dopředu a na opačné dozadu. Výkon se má pohybovat okolo 820 kW, což je lehce přes 1100 koní, a zrychlení na 100 km/h by mělo nastat za zhruba tři sekundy. Zdroj: BYD
YangWang U8 Zdroj: BYD
Jde o vůz s délkou 5,3 metru a více než třímetrovým rozvorem, stojí na žebřinovém rámu, ale má jít o velmi sofistikovaný stroj. Zdroj: BYD
YangWang U8 Zdroj: BYD
13
Fotogalerie

Tesle roste zdatná konkurence. Čínský BYD zaujal krásným supersportem a jeho SUV se otočí na pětníku

Za rudou čínskou oponou už dávno sílí automobilky, které zatím jen opatrně pronikají na zahraniční trhy. Mírný šok přivodila automobilka BYD, když oznámila, že za rok 2022 dodala zákazníkům 1 830 000 elektromobilů. To je o půl miliónu víc, než Tesla (1,31 mil.).

Oprava: BYD do prodejnosti počítá i hybridní vozy, „čistých“ elektromobilů byl necelý milión, tedy prvenství je diskutabilní.

Tesla si pro rok 2022 předsevzala 60% růst oproti roku předchozímu, v červnu už odhad stáhla na 50% růst a na konci roku byl výsledkem „pouze“ 40% růst. Určitě to nelze označit za zklamání, ale trhy jednoduše čekaly víc. Čínský BYD těží z nižších cen, postupně zvyšuje kvalitu, pracuje na designu a vytrvale roste.

Že v případě BYD nejde pouze o tupou kvantitu, ale sílí i technologické pozadí. Dokládá mimo jiné fakt, že Tesla na podzim 2022 začala testovat baterie BYD Blade. První je má používat berlínská Gigafactory, ostatní (paradoxně včetně Šanghajské) stále používají zavedené dodavatele: CATL, LG a Panasonic.

Zaujmou i nové modely

BYD v minulosti sklidil silnou kritiku za to, že jeho model Seal až příliš připomíná Teslu Model S. Posuďte sami:

BYD-Seal-EV-feature-e1649036401288.jpgDJWo96uBYe2-2.pNdq-UGkw.jpg
Vlevo BYD Seal, vpravo Tesla Model S

Čerstvě představené modely však jdou vlastní cestou. Velké SUV YangWang U8 měří 5,3 metru, má výkon 1100 koní, na 100 km/h zrychlí za tři sekundy a zaujme čtveřicí elektromotorů. Každý má na starost jedno kolo, což umožňuje jemnou regulaci točivého momentu a prý reaguje 100× rychleji než tradiční pohony.

Díky tomu umí otočku na místě, kdy se kola na jedné straně točí dopředu a na druhé dozadu:

Zaujme i design s neobvyklými světlomety. Stojí za ním Wolfgang Egger, který dříve pracoval pro Alfu Romeo. Vlastností známou spíše z odolných smartphonů je stupeň krytí IP86 – znamená to, že pohon i karoserie zvládnou brodit ve velké hloubce (přesnou hodnotu neznáme). U8 bude stát milion jüanů, tedy asi 3,3 milionu korun.

yangwang-u9-ev-supercar-5.jpgyangwang-u9-ev-supercar-2.jpg
Druhou novinkou je sportovní YangWang U9. Dostal stejné hnací ústrojí, ale díky nižší hmotnosti zrychlí na 100 km/h za 2 sekundy. Víc ale bohužel nevíme.

Určitě si přečtěte

Články odjinud