Za rudou čínskou oponou už dávno sílí automobilky, které zatím jen opatrně pronikají na zahraniční trhy. Mírný šok přivodila automobilka BYD, když oznámila, že za rok 2022 dodala zákazníkům 1 830 000 elektromobilů. To je o půl miliónu víc, než Tesla (1,31 mil.).
Oprava: BYD do prodejnosti počítá i hybridní vozy, „čistých“ elektromobilů byl necelý milión, tedy prvenství je diskutabilní.
Tesla si pro rok 2022 předsevzala 60% růst oproti roku předchozímu, v červnu už odhad stáhla na 50% růst a na konci roku byl výsledkem „pouze“ 40% růst. Určitě to nelze označit za zklamání, ale trhy jednoduše čekaly víc. Čínský BYD těží z nižších cen, postupně zvyšuje kvalitu, pracuje na designu a vytrvale roste.
Že v případě BYD nejde pouze o tupou kvantitu, ale sílí i technologické pozadí. Dokládá mimo jiné fakt, že Tesla na podzim 2022 začala testovat baterie BYD Blade. První je má používat berlínská Gigafactory, ostatní (paradoxně včetně Šanghajské) stále používají zavedené dodavatele: CATL, LG a Panasonic.
Zaujmou i nové modely
BYD v minulosti sklidil silnou kritiku za to, že jeho model Seal až příliš připomíná Teslu Model S. Posuďte sami:


Vlevo BYD Seal, vpravo Tesla Model S
Čerstvě představené modely však jdou vlastní cestou. Velké SUV YangWang U8 měří 5,3 metru, má výkon 1100 koní, na 100 km/h zrychlí za tři sekundy a zaujme čtveřicí elektromotorů. Každý má na starost jedno kolo, což umožňuje jemnou regulaci točivého momentu a prý reaguje 100× rychleji než tradiční pohony.
Díky tomu umí otočku na místě, kdy se kola na jedné straně točí dopředu a na druhé dozadu:
Zaujme i design s neobvyklými světlomety. Stojí za ním Wolfgang Egger, který dříve pracoval pro Alfu Romeo. Vlastností známou spíše z odolných smartphonů je stupeň krytí IP86 – znamená to, že pohon i karoserie zvládnou brodit ve velké hloubce (přesnou hodnotu neznáme). U8 bude stát milion jüanů, tedy asi 3,3 milionu korun.


Druhou novinkou je sportovní YangWang U9. Dostal stejné hnací ústrojí, ale díky nižší hmotnosti zrychlí na 100 km/h za 2 sekundy. Víc ale bohužel nevíme.