Tesla vjela na středový pás a airbagy řidičce vyrazily zuby. Soud rozhodl, že Autopilot nenese vinu | Zdroj: tesla.com.

Zdroj: tesla.com.

Tesla vjela na středový pás a airbagy řidičce vyrazily zuby. Soud rozhodl, že Autopilot nenese vinu

Tesla v pátek 21. dubna vyhrála důležitý soudní spor, ve kterém stála na pranýři její technologie Autopilot. Právě ta měla dle žalující strany způsobit dopravní nehodu, při níž řidička Modelu S Justine Hsu utrpěla vážná zranění. V žalobě se uvádí, že při nehodě v červenci 2019 se airbag aktivoval tak prudce, že „způsobil četné zlomeniny čelisti řidičky a ztrátu několika zubů“.

Porota kalifornského státního soudu přisoudila Tesle jasné vítězství, když rozhodla, že funkce Autopilot neselhala při bezpečném provozu ve zřejmě prvním soudním procesu souvisejícím s nehodou, do níž byl zapojen částečně automatizovaný řídicí software,“ uvedla agentura Reuters.

Autopilot za to nemohl

Justine Hsu tvrdila, že technologie Autopilot v jejím autě nefungovala správně a způsobila, že vůz při odbočování vybočil do středového dělícího pásu tak rychle, že neměla čas zareagovat. Následkem toho došlo k havárii a aktivaci airbagů. Řidička musela podstoupit tři operace a nadále vyžaduje lékařské ošetření. Hsu požadovala odškodné přes tři miliony dolarů (tj. v přepočtu asi 64 milionů korun).

Tesla argumentovala tím, že „Hsu používala Autopilota v městských ulicích, přestože uživatelská příručka Tesly před tím varuje“ a odmítla jakoukoli odpovědnost za nehodu. Porota se přiklonila na její stranu – zamítla tvrzení žalobkyně, že v jejím vozidle selhal airbag a že jí automobilka záměrně nesdělila příslušné skutečnosti. Žalobkyni proto nepřiznala žádnou náhradu škody.

Po vynesení rozsudku porotci agentuře Reuters sdělili, že Tesla jasně upozornila, že software pro částečně automatizovanou jízdu není autonomním systémem a na vině je tudíž nepozornost ze strany řidičky. Po vynesení rozsudku se Hsu před soudní síní rozplakala. Jeden z jejích advokátů – Donald Slavik – vyjádřil zklamání z výsledku.

Obrovská výhra pro Teslu

Ed Walters, který vede kurz o autonomních vozidlech v Právnickém centru Georgetownské university, označil rozsudek za „obrovskou výhru“ pro Teslu. „Tento případ by měl být pro majitele vozů Tesla varováním: neměli by se se příliš spoléhat na Autopilota a musí být opravdu připraveni převzít kontrolu,“ řekl.

Lze očekávat, že Tesla bude kvůli své technologii částečně autonomního řízení čelit dalším soudním procesům. V jednom z probíhajících případů podalo žalobu pět texaských policistů, kteří byli zraněni v únoru 2021, když Tesla Model X v režimu Autopilota narazila do policejních vozidel, která byla odstavena na krajnici a měla zapnutá výstražná světla.

Nezávisle na tom probíhá také vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu, týkající se nehod vozů Tesla využívajících režim Autopilot.

Určitě si přečtěte

Články odjinud