Tesla vydává očekávanou beta verzi softwaru – značně vylepšuje schopnosti autonomního řízení

Americká automobilka Tesla po několika odkladech vydává v rámci programu předběžného přístupu beta verzi svého softwaru. Beta 9.0 má přinést především lepší schopnosti plně autonomního řízení, nicméně stále se jedná o ranou testovací verzi a výrobce upozorňuje uživatele na nutnost používat ji jen s nejvyšší opatrností.

V seznamu provedených změn verze 2021.4.18.12 je mimo jiné uvedeno: „Může udělat chybu v nejhorší možnou chvíli, takže je nutné vždy držet ruce na volantu a věnovat zvýšenou pozornost dění na vozovce.“ Každopádně jde o jednu z největších aktualizací softwaru „Full Self Driving“.

Novinky v autonomní jízdě

S novou verzí softwaru by automobily Tesla měly být schopné provádět změny jízdních pruhů i mimo dálnici, správně se řadit na křižovatkách a sledovat trasu podle navigace, navigovat kolem jiných vozidel a objektů a odbočovat vlevo i vpravo.

V rámci nového softwaru a schopností autonomního řízení byla také vylepšena vizualizace, zobrazující se na palubní obrazovce. Ta by nyní měla ukazovat více podrobností o dění v okolí auta, nicméně řidiči, které by rozšířený režim rozptyloval, ho mohou vypnout v nastavení.

Tesla myslí i na situaci, kdy často monotónní autonomní jízda vyvede řidiče z koncentrace. Pro takové případy lze, kromě kontroly držení volantu, aktivovat také sledování kamerou ve zpětném zrcátku namířenou do interiéru. Pokud vozidlo se zapnutým Autopilotem zjistí, že osoba za volantem nevěnuje náležitou pozornost situaci, upozorní ji na to zvukovým signálem.

Tesla – auto, které vylepšují aktualizace

Aktualizace na sestavení softwaru 2021.4.18.12 začala v pátek 9. července a je instalována přes internetové připojení (OTA – „Over The Air“). Původně sliboval Elon Musk uvolnění verze 9 již v srpnu roku 2018, nicméně, jak už to někdy s jeho sliby bývá, majitelé si nakonec museli počkat – v tomto případě skoro tři roky.

Není pochyb o tom, že Tesla je ochotnější než její konkurenti testovat na svých zákaznících beta verze funkce Autopilot v zájmu sběru dat a odstranění případných chyb v systému. A zákazníkům Tesly to většinou nevadí – často zaplavují Muskův Twitter prosbami o přijetí do programu předběžného přístupu.

Díky tomu má Tesla na veřejnosti pověst lídra v oblasti autonomního řízení, přestože její vozy stále nedosahují toho, co většina odborníků považuje za definici samořídícího automobilu.

Nejnovější verze naznačuje, že došlo k určitému pokroku, nicméně stále je poměrně nepravděpodobné, že bychom se v dohledné době dočkali skutečně autonomního řízení, které bude schopné se zcela obejít bez dohledu řidiče.

Diskuze (12) Další článek: Rusko přišlo s návrhem vybudovat na Marsu jadernou elektrárnu

Témata článku: Software, Elektromobily, Twitter, Elon Musk, Tesla, Aktualizace, Tesla Motors, Automobily, Autonomní vůz, Volant, Autopilot, Automobilka, Řízení, Schopnost, Beta, Muskův, Autonomní řízení, Verze



Oko, do duše okno: Velikost zornice prozrazuje úroveň inteligence

Oko, do duše okno: Velikost zornice prozrazuje úroveň inteligence

** Kdo má širší zornice očí, má i výkonnější mozek ** Projeví se to při řešení nových problémů nebo při intenzivním soustředění ** Příčinou je zvýšená produkce norepinefrinu v mozkovém kmeni

Jaroslav Petr
ZrakMozek
Rozšíření Expedition pro free-to-play akční RPG Path of Exile je ke stažení

Rozšíření Expedition pro free-to-play akční RPG Path of Exile je ke stažení

Zdarma hratelné akční RPG Path of Exile nabízí čerstvou várku nového obsahu.

Michal Maliarov
VideoRPGFree-to-play
Youtuber vyhrál sázku nad fyzikem. Vozidlo poháněné větrem opravdu může jet rychleji, než je rychlost větru

Youtuber vyhrál sázku nad fyzikem. Vozidlo poháněné větrem opravdu může jet rychleji, než je rychlost větru

** Může se objekt poháněný větrem pohybovat rychleji než vítr? ** Youtuber Muller tvrdí, že ano. Fyzik Kusenko, že nikoli ** Uzavřeli proto sázku o deset tisíc dolarů. Jak to dopadne?

Karel Kilián
Fyzika