Tesla zkouší revoluční 3D tisk z písku. Cílem je další zlevnění výroby

Od roku 2020 automobilka Tesla používá obří roboty na tlakové lití velkých dílů. Říkají jim GigaPress, vyrábí je italská IDRA Group, pracují s tlakem až 9 000 tun a místo řady robotů a desítek dílů, které je pak nutné smontovat, udělá centrální část karoserie pro baterii spolu s předním a zadním pomocným rámem jako jeden kus. Výsledek je přesnější a výrazně levnější:

Muskova firma však stále hledá cesty, jak výrobu dále zlevnit. GigaPress je sám o sobě astronomicky drahý, ale jeho cena se postupně rozpouští do vyrobených dílů. Horší to je s formami. Každá úprava přijde na jednotky miliónů korun, nová forma stojí podle různých odhadů až 90 miliónů korun. Při vývoji auta je takových změn celá řada.

Podle agentury Reuters a jejích zdrojů v Tesle to vypadá, že i tahle situace má řešení. Pro výrobu nových forem Muskovi lidé testují 3D tisk, který tenké vrstvy písku spojuje kapalným pojivem. Více o technologii nevíme, dodavateli jsou blíže nespecifikované specializované firmy z Británie, Německa, Japonska a USA (na jiném místě však Reuters zmiňuje společnost Desktop Metal a její dceru ExOne, která se pískovým 3D tiskem zabývá).

FjRrvJRWQAE78gp.jpgFvMZYE2WwAEC288.jpgFyfHFvpXgAU8URd.jpg
Ukázka pískového 3D tisku od ExOne. Forma pro GigaPress by pochopitelně vyžadovala výrazně větší tiskárnu, což s sebou nese konstrukční komplikace, ale v principu je to možné.

Ještě ukázka pískového 3D tisku v akci:

Tento způsob výroby forem má být řádově levnější, Reuters uvádí pouhá 3 % ceny ve srovnání s konvenční metodou výroby formy. A také je tiskový proces mnohem rychlejší, což je při vývoji neméně důležité. 

2022-06-29-idra-italy-open-house-giga-press-9000t-john-stokes-sandy-munro.jpg
Jak velký je GigaPress?
1666254204616.jpg1694418804619.jpg
Jak velký je GigaPress? Záleží na modelu, ale zrovna Tesla používá ty největší z řady 9000.
scr 2023-09-22 12-31-02.jpgscr 2023-09-22 12-31-10.jpgscr 2023-09-22 12-33-44.jpg
Instalace GigaPressu. Všechny obrázky pochází od výrobce zařízení, společnosti IDRA Group. Tesla své stroje úzkostlivě tají a považuje je za trumf v boji s konkurencí.
2021-01-18-tesla-giga-texas-casting-giga-press-foundations-x3-rebar.jpg
S instalací GigaPressů se počítalo už při stavbě haly v Tesla Gigafactory Texas.

Nová technologie, která umožní vyrobit spodní část auta, ve které jsou umístěny baterie, společně s předním a zadním pomocným rámem v jednom kuse, má být jedním z prvků, který umožní Tesle uvést na trh elektromobil s cenovkou pod hranicí 25 tisíc dolarů (asi 580 tisíc korun). Mělo by se tak stát kolem poloviny dekády.

Společnost Tesla Motors aktuálně provozuje minimálně 11 GigaPressů. Ve většině případů jde o různé modely od italské IDRA Group, v šanghajské Gigafactory jsou tři stroje vyrobené čínskou společností LK Machinery (ta je 70% vlastníkem zmíněné IDRA Group).

Určitě si přečtěte

Články odjinud