Od roku 2020 automobilka Tesla používá obří roboty na tlakové lití velkých dílů. Říkají jim GigaPress, vyrábí je italská IDRA Group, pracují s tlakem až 9 000 tun a místo řady robotů a desítek dílů, které je pak nutné smontovat, udělá centrální část karoserie pro baterii spolu s předním a zadním pomocným rámem jako jeden kus. Výsledek je přesnější a výrazně levnější:
Muskova firma však stále hledá cesty, jak výrobu dále zlevnit. GigaPress je sám o sobě astronomicky drahý, ale jeho cena se postupně rozpouští do vyrobených dílů. Horší to je s formami. Každá úprava přijde na jednotky miliónů korun, nová forma stojí podle různých odhadů až 90 miliónů korun. Při vývoji auta je takových změn celá řada.
Podle agentury Reuters a jejích zdrojů v Tesle to vypadá, že i tahle situace má řešení. Pro výrobu nových forem Muskovi lidé testují 3D tisk, který tenké vrstvy písku spojuje kapalným pojivem. Více o technologii nevíme, dodavateli jsou blíže nespecifikované specializované firmy z Británie, Německa, Japonska a USA (na jiném místě však Reuters zmiňuje společnost Desktop Metal a její dceru ExOne, která se pískovým 3D tiskem zabývá).



Ukázka pískového 3D tisku od ExOne. Forma pro GigaPress by pochopitelně vyžadovala výrazně větší tiskárnu, což s sebou nese konstrukční komplikace, ale v principu je to možné.
Ještě ukázka pískového 3D tisku v akci:
Tento způsob výroby forem má být řádově levnější, Reuters uvádí pouhá 3 % ceny ve srovnání s konvenční metodou výroby formy. A také je tiskový proces mnohem rychlejší, což je při vývoji neméně důležité.

Jak velký je GigaPress?


Jak velký je GigaPress? Záleží na modelu, ale zrovna Tesla používá ty největší z řady 9000.



Instalace GigaPressu. Všechny obrázky pochází od výrobce zařízení, společnosti IDRA Group. Tesla své stroje úzkostlivě tají a považuje je za trumf v boji s konkurencí.

S instalací GigaPressů se počítalo už při stavbě haly v Tesla Gigafactory Texas.
Nová technologie, která umožní vyrobit spodní část auta, ve které jsou umístěny baterie, společně s předním a zadním pomocným rámem v jednom kuse, má být jedním z prvků, který umožní Tesle uvést na trh elektromobil s cenovkou pod hranicí 25 tisíc dolarů (asi 580 tisíc korun). Mělo by se tak stát kolem poloviny dekády.
Společnost Tesla Motors aktuálně provozuje minimálně 11 GigaPressů. Ve většině případů jde o různé modely od italské IDRA Group, v šanghajské Gigafactory jsou tři stroje vyrobené čínskou společností LK Machinery (ta je 70% vlastníkem zmíněné IDRA Group).