Test systému ABS na horském kole. Pořádně stisknout brzdovou páku, neuklouznout a udržet směr

  • Vyzkoušeli jsme horské kolo vybavené systémem ABS
  • Ani při silném stisknutí brzdové páky se nedostane do smyku
  • Kola s ABS se už začínají prodávat

V létě 2022 společnost Bosch představila ABS eBike, tedy systém zamezující zablokování kola při brzdění. Systém se dál vyvíjí a Bosch poskytuje testovacím jezdcům nebo třeba i novinářům kola s tímto systémem na vyzkoušení. Na jednom takovém jsem se svezl.

Nové čidlo na brzdovém kotouči

Princip ABS je jednoduchý – při brzdění elektronika hlídá, zda došlo k zablokování kola a pokud se tak stane, ABS brzdu na okamžik uvolní, protože odvalující kolo má lepší trakci s podkladem. Stane se tak ale jen na okamžik a jakmile kolo získá trakci zpět, brzda se okamžitě opět aktivuje. Díky tomu zabrzdíte bezpečněji, beze smyku a s možností dalšího řízení směru. A platí to jak pro automobily a motocykly, tak nově i pro kola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testované kolo s ABS nese značku Mondraker, ale vlastně si jej moc nevšímejte, klíčová je technologie ABS

Bosch systém vyvinul zatím jen pro elektrokola, kde nasazení této technologie dává větší smysl. Systém se může napájet z akumulátoru elektrokola a také se dá očekávat, že na elektrokolech budou jezdit méně zkušení jezdci, kteří pomoc v podobě ABS více ocení.

Zda dochází k otáčení kol nebo jsou zablokovaná, to kontrolují čidla u předního a zadního náboje kol. Ke své funkci potřebují speciální perforované kotouče, které jsou těsně připevněné k běžným brzdovým kotoučům. Díky tomu dokážou čidla rozeznat pohyb kol v jemném rozsahu jejich otočení a rychle reagovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prvně si asi všimnete druhého kotouče. Právě z něj čidlo (kabelem připojený modul pod třmenem) zjistí zablokování kola. Resp. čidlo posílá surová data do počítače na vidlici, ten identifikuje problém a vydá odpovídající povel brzdovému třmenu

Abyste se přestali bát přední brzdy

Od čidel vedou tenké vodiče do řídicí jednotky, která je připevněná na vnitřní straně levé nohy vidlice. Skrze řídící jednotku prochází také hadice hydrauliky přední brzdy a v případě potřeby je připravena přední brzdu uvolnit. Na zadním kole řídící jednotka chybí, ABS na kole (zatím) kontroluje jen přední brzdu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Řídicí jednotka je na levém sloupku vidlice

Zajištění jen přední brzdy dává smysl. Pokud na kole dojde ke smyku zadního kola, zpravidla to neznamená žádný větší problém, kdežto smyk předního kola může mít fatální následky. S ABS se ani nezkušení jezdci nemusí bát brzdit přední brzdou naplno. Kolo neuklouzne, udrží směr a zajistí přitom i razantní deceleraci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Perforovaný kotouč je i na zadním kole, ale jen získává data, zadní třmen ABS v současné podobě nekontroluje.

Snímač blokace kola je však i na zadním kole a řídící jednotka s informacemi z ní umí pracovat. Pokud jezdec razantně zabrzdí a začne se mu nazvedávat zadní kolo, ABS zabrání tomu, aby se zvedlo příliš a vedlo to až k přeletu řídítek. S ABS zkrátka zůstanete oběma koly na zemi a můžete bezpečně zabrzdit.

Na dalším listu popíšeme naši zkušenost s ABS při jízdě.

Diskuze (33) Další článek: Vyzkoušeli jsme ChatGPT s doplňky. Zatím je to pomalé, ale potenciál je ohromný. AI se konečně osvobodí z okovů

Témata článku: , , , , , , ,