V létě 2022 společnost Bosch představila ABS eBike, tedy systém zamezující zablokování kola při brzdění. Systém se dál vyvíjí a Bosch poskytuje testovacím jezdcům nebo třeba i novinářům kola s tímto systémem na vyzkoušení. Na jednom takovém jsem se svezl.
Nové čidlo na brzdovém kotouči
Princip ABS je jednoduchý – při brzdění elektronika hlídá, zda došlo k zablokování kola a pokud se tak stane, ABS brzdu na okamžik uvolní, protože odvalující kolo má lepší trakci s podkladem. Stane se tak ale jen na okamžik a jakmile kolo získá trakci zpět, brzda se okamžitě opět aktivuje. Díky tomu zabrzdíte bezpečněji, beze smyku a s možností dalšího řízení směru. A platí to jak pro automobily a motocykly, tak nově i pro kola.
Testované kolo s ABS nese značku Mondraker, ale vlastně si jej moc nevšímejte, klíčová je technologie ABS
Bosch systém vyvinul zatím jen pro elektrokola, kde nasazení této technologie dává větší smysl. Systém se může napájet z akumulátoru elektrokola a také se dá očekávat, že na elektrokolech budou jezdit méně zkušení jezdci, kteří pomoc v podobě ABS více ocení.
Zda dochází k otáčení kol nebo jsou zablokovaná, to kontrolují čidla u předního a zadního náboje kol. Ke své funkci potřebují speciální perforované kotouče, které jsou těsně připevněné k běžným brzdovým kotoučům. Díky tomu dokážou čidla rozeznat pohyb kol v jemném rozsahu jejich otočení a rychle reagovat.
Prvně si asi všimnete druhého kotouče. Právě z něj čidlo (kabelem připojený modul pod třmenem) zjistí zablokování kola. Resp. čidlo posílá surová data do počítače na vidlici, ten identifikuje problém a vydá odpovídající povel brzdovému třmenu
Abyste se přestali bát přední brzdy
Od čidel vedou tenké vodiče do řídicí jednotky, která je připevněná na vnitřní straně levé nohy vidlice. Skrze řídící jednotku prochází také hadice hydrauliky přední brzdy a v případě potřeby je připravena přední brzdu uvolnit. Na zadním kole řídící jednotka chybí, ABS na kole (zatím) kontroluje jen přední brzdu.
Řídicí jednotka je na levém sloupku vidlice
Zajištění jen přední brzdy dává smysl. Pokud na kole dojde ke smyku zadního kola, zpravidla to neznamená žádný větší problém, kdežto smyk předního kola může mít fatální následky. S ABS se ani nezkušení jezdci nemusí bát brzdit přední brzdou naplno. Kolo neuklouzne, udrží směr a zajistí přitom i razantní deceleraci.
Perforovaný kotouč je i na zadním kole, ale jen získává data, zadní třmen ABS v současné podobě nekontroluje.
Snímač blokace kola je však i na zadním kole a řídící jednotka s informacemi z ní umí pracovat. Pokud jezdec razantně zabrzdí a začne se mu nazvedávat zadní kolo, ABS zabrání tomu, aby se zvedlo příliš a vedlo to až k přeletu řídítek. S ABS zkrátka zůstanete oběma koly na zemi a můžete bezpečně zabrzdit.
Na dalším listu popíšeme naši zkušenost s ABS při jízdě.
Cit v prstu vs. ABS
Test v praxi ukázal, že principiálně systém funguje. Na přední brzdu jsem mohl sahat jakoukoli silou a k zablokování kola nedošlo. Dalo se bezpečně zabrzdit případně i změnit směr, protože si kolo drželo trakci.
Ovšem pozor na extrémně kluzké povrchy jako je led. Zkoušel jsem to a na ten je i ABS krátké. Sice se snaží a kolo vždy jen krátce zasmykuje než ho systém opět uvolní, ale i krátký přerušovaný smyk dokáže jezdce docela rozhodit a pokud přitom kolo ujede trochu stranou, následuje pád.
Na suchém i mokrém asfaltu, štěrku nebo i na hliněné stezce někde v lese ale systém pracuje docela dobře a spolehlivě. Na přední brzdu se dá bez obav sáhnout naprosto „hulvátsky“ a jezdce to nevytrestá. V extrémních případech je cítit, jak kolo jakoby odskakuje ve snaze zamezit smyku, ale stále si drží trakci a směr.
Na kole pochopitelně přibyla další kabeláž. Za brzdovou páčku můžete brát vší silou.
Při snaze o co nejrychlejší zabrzdění může ale ABS zkušeného jezdce překvapit prodloužením brzdné dráhy. Pokud máte na brzdové páce cit a na kole už nějakou tu zkušenost, budete schopni bez ABS zabrzdit rychleji, a to i na sypkém povrchu jako je štěrk. Nezkušený jezdec bude mít ale pravděpodobně obavy zapojit při brzdění přední brzdu naplno a ABS mu pomůže tento strach odstranit. ABS tedy takovým jezdcům naopak pomůže brzdnou dráhu zkrátit.
Kdy to dává smysl
U městských elektrokol tedy dává ABS na kolech smysl. Tam se dá očekávat, že budou jezdit běžní jezdci bez bližších zkušeností s agresivním brzděním. Pokud dojde na náhlou událost, jako když například vběhne před kolo pes, a jezdec vezme instinktivně naplno za brzdy, nebude automaticky následovat neřízený pád. Kolo razantně zpomalí bez ztráty stability, a to s dynamikou, kterou je schopen běžný jezdec ustát. Nějaký zkušenější by třeba zabrzdil s kratší brzdnou drahou, ale už k tomu potřebuje právě tu zkušenost s prací s těžištěm a dávkováním brzd.
Protože jsem dostal k dispozici celoodpružené horské kolo, zkusil jsem ABS v terénu. Nějakou tu zkušenost s ježděním na horském kole už mám, ostatně se ježděním na kole živím v rámci projektu Trail Hunter nebo i jako instruktor horské cyklistiky. ABS jsem vnímal jako prvek, který umožňuje v terénu jezdit absolutně bez citu na brzdě. Chcete zabrzdit? Tak za to pořádně vemte! Kolo začne zpomalovat, ale udrží si stopu a přední kolo neujede.
Jenže na zadní brzdě ABS není, takže pozor, smyk zadního kola je stále ve hře. A v mém případě k němu docházelo častěji než při jízdě bez ABS. Důvodem je skutečnost, že na brzdu s aktivovaným ABS je potřeba sahat trochu větší silou než normálně. A jakmile jsem začal zabírat trochu razantněji levou brzdovou pákou, automaticky jsem silněji sahal i za tu pravou.
Na kole v terénu trávím poměrně dost času, a tak už mám v rukou vypěstovaný cit pro brzdy. Zjistil jsem, že bez ABS se mi jezdí příjemněji. Nejenže obě brzdové páky reagují stejně, ale od předního kola dostávám více zpětné vazby a můžu brzdu citlivěji dávkovat. Ale vypěstovat tento cit mi trvalo několik let. ABS může pomoci začínajícím nebo rekreačním jezdcům, kteří tento cit ještě vypěstovaný nemají a mají obavy z přední brzdy.
Je v ABS na kole budoucnost, nebo jen marný pokus?
Tohle by mohl být nový standard
K ovládání systému jinak slouží jednotka pro ovládání elektrokola. Na displeji cyklopočítače najdete v menu položku ABS a můžete si nastavit, v jak agresivním režimu má pracovat, anebo jej zcela vypnout.
ABS je plně integrované do palubního systému elektrokola, kompatibilní je pochopitelně pouze s komponenty značky Bosch.
U zkušenějších jezdců jsem se setkával nejčastěji s názorem, že je ABS na kole zbytečnost a že se kvůli tomu lidé nenaučí správně brzdit na kole. Jenže tihle zkušení bajkeři tráví na kole mnoho času, je to pro ně zábava a chtějí se na kole učit novým dovednostem. Je tu ale daleko větší skupina cyklistů, kteří berou kolo jako dopravní prostředek nebo náčiní na občasné rekreační výlety. A takoví ABS ocení.
Sám nepochybuju o tom, že se ABS postupně stane standardem na elektrokolech. Začne to u větších nákladních (cargo) elektrokol, kde to dává smysl úplně největší a příplatek se snadno ztratí v celkové ceně. Postupně pronikne i do městských a rekreačních elektrokol, ale nebude výjimkou ani u horských kol. Třeba v takových půjčovnách to určitě ocení. Technologie se mezitím zmenší, bude na kole nenápadně zakomponovaná a odpadne krabička na vidlici či zdvojené kotouče.
Pro kolo s jednou brzdovou pákou
Marek Lutonský
Kolo s ABS jsem také vyzkoušel. Jiný model, konkrétně Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS 750, který se už prodává. Mé zkušenosti jsou podobné: Kolo civilizovaně zpomalí i po velmi hrubém stisknutím brzdové páky, na jaké bych si ani běžně netroufl. Musel jsem to dost přehánět, při mém způsobu jízdy by se jinak ABS asi nikdy neaktivovalo.
Jenže zatímco přední kolo nikdy s ABS neztratilo trakci, se zadním jsem vždycky oral brázdu. Nedařilo se mi zvyknout, abych levou rukou brzdil úplně naplno a pravou výrazně mírněji, aby se zadní kolo nezablokovalo. Je-li cílem bezpečně zastavit, úkol byl splněn, ale myslím, že by se technologie mohla posunout ještě dál.
Stejně jako v autě nemáte jeden brzdový pedál pro přední a druhý pro zadní nápravu, proč by nestačila jedna páka i u kola? Elektronika by brzdný výkon vhodně rozdělila na obě kola tak, aby je efektivně zpomalila. Stačila by jedna páka, za kterou můžete zabrat úplně naplno a s velkou jistotou, že to pokaždé dopadne dobře. Aktivní sportovci by si to neužili, ale pro běžné cyklisty nebo půjčovny kol by takové řešení bylo vhodné: bezpečné, jednoduché.
Detail kotouče pro přesné snímání otáček na předním a zadním kole
Přemýšlel jsem i o jakémsi asistentu brzdné síly, jako jsou BAS/EBA v automobilech. V nouzových situacích samy přidají brzdnou sílu, protože se ví, že člověk nešlápne na pedál tak silně, jak by měl. Na kole, kde není cyklista upoutaný pásem v sedačce, by to ale bylo nebezpečné. Tady je potřeba vždy vědět, jak budou brzdy na stisknutí páky reagovat.
Ale jedna páka na celé kolo, to by mi teď s ABS dávalo smysl.