Americká firma Aurora Innovation spustila v Texasu počáteční fázi komerčního provozu služby dálkové nákladní dopravy s plně autonomními těžkými nákladními vozidly třídy 8 na veřejných komunikacích. Jezdí mezi Dallasem a Houstonem, přičemž flotila už má za sebou přes 1900 kilometrů ostrého provozu bez zásahu člověka. Jde o zásadní milník, protože už nejde jen o testování, ale o reálnou službu pro platící zákazníky, jako jsou Uber Freight a Hirschbach Motor Lines. Zdroj:  Aurora

Americká firma Aurora Innovation spustila v Texasu počáteční fázi komerčního provozu služby dálkové nákladní dopravy s plně autonomními těžkými nákladními vozidly třídy 8 na veřejných komunikacích. Jezdí mezi Dallasem a Houstonem, přičemž flotila už má za sebou přes 1900 kilometrů ostrého provozu bez zásahu člověka. Jde o zásadní milník, protože už nejde jen o testování, ale o reálnou službu pro platící zákazníky, jako jsou Uber Freight a Hirschbach Motor Lines. | Zdroj: Aurora

Za úspěchem stojí roky vývoje, testování a budování partnerství s výrobci i technologickými firmami. Aurora Driver, jak se autonomní systém jmenuje, využívá pokročilou sadu senzorů: LiDAR, klasické radary, kamery a mikrofony. LiDAR dokáže v noci detekovat chodce až na vzdálenost 450 metrů, tedy asi o 11 sekund dříve než člověk při běžné dálniční rychlosti. Zdroj:  Aurora

Za úspěchem stojí roky vývoje, testování a budování partnerství s výrobci i technologickými firmami. Aurora Driver, jak se autonomní systém jmenuje, využívá pokročilou sadu senzorů: LiDAR, klasické radary, kamery a mikrofony. LiDAR dokáže v noci detekovat chodce až na vzdálenost 450 metrů, tedy asi o 11 sekund dříve než člověk při běžné dálniční rychlosti. | Zdroj: Aurora

Kamion bez řidiče se zvládne vyhýbat překážkám, a dokonce rozpoznat agresivního řidiče, který se ho snaží předjet. Systém je navíc navržen s důrazem na redundanci – klíčové části jako brzdy, řízení nebo napájení jsou zdvojené. Aurora nyní provozuje kamiony mezi logistickými uzly, přičemž první a poslední míli zajišťují lidé. Vozidla aktuálně nejezdí za silného deště, sněžení nebo větru. Zdroj:  Aurora

Kamion bez řidiče se zvládne vyhýbat překážkám, a dokonce rozpoznat agresivního řidiče, který se ho snaží předjet. Systém je navíc navržen s důrazem na redundanci – klíčové části jako brzdy, řízení nebo napájení jsou zdvojené. Aurora nyní provozuje kamiony mezi logistickými uzly, přičemž první a poslední míli zajišťují lidé. Vozidla aktuálně nejezdí za silného deště, sněžení nebo větru. | Zdroj: Aurora

Z technologického pohledu jde podle SAE (Society of Automotive Engineers) o autonomii čtvrté úrovně, což znamená, že vozidlo zvládne jízdu bez lidského zásahu v předem definovaných podmínkách. Aurora Driver kombinuje strojové učení s pravidly, která zajišťují dodržování dopravních předpisů a předvídatelné chování. Důležitou součástí je vzdálená asistence: specialisté v řídicím centru mohou vozidlu navrhnout řešení v nestandardních situacích, ale konečné rozhodnutí dělá stále samotný systém. Zdroj:  Aurora

Z technologického pohledu jde podle SAE (Society of Automotive Engineers) o autonomii čtvrté úrovně, což znamená, že vozidlo zvládne jízdu bez lidského zásahu v předem definovaných podmínkách. Aurora Driver kombinuje strojové učení s pravidly, která zajišťují dodržování dopravních předpisů a předvídatelné chování. Důležitou součástí je vzdálená asistence: specialisté v řídicím centru mohou vozidlu navrhnout řešení v nestandardních situacích, ale konečné rozhodnutí dělá stále samotný systém. | Zdroj: Aurora

Jedním z klíčových prvků je pochopitelně bezpečnost. Aurora před nasazením úspěšně uzavřela svůj bezpečnostní rámec (tzv. safety case), což byla podmínka provozu bez řidiče. Před ostrým spuštěním najely vozy přes 4,8 milionu kilometrů v režimu se záložním řidičem a absolvovaly tisíce simulací včetně extrémních scénářů. Firma také transparentně komunikuje s regulátory a zveřejňuje své bezpečnostní zprávy, což je v tomto odvětví spíše výjimka. Zdroj:  Aurora

Jedním z klíčových prvků je pochopitelně bezpečnost. Aurora před nasazením úspěšně uzavřela svůj bezpečnostní rámec (tzv. safety case), což byla podmínka provozu bez řidiče. Před ostrým spuštěním najely vozy přes 4,8 milionu kilometrů v režimu se záložním řidičem a absolvovaly tisíce simulací včetně extrémních scénářů. Firma také transparentně komunikuje s regulátory a zveřejňuje své bezpečnostní zprávy, což je v tomto odvětví spíše výjimka. | Zdroj: Aurora

Z ekonomického hlediska má autonomní nákladní doprava potenciál zásadně snížit náklady na přepravu – ať už díky nižším výdajům na pracovní sílu, optimalizované spotřebě paliva, nebo vyššímu využití vozidel, která mohou jezdit prakticky nonstop. Zdroj:  Aurora

Z ekonomického hlediska má autonomní nákladní doprava potenciál zásadně snížit náklady na přepravu – ať už díky nižším výdajům na pracovní sílu, optimalizované spotřebě paliva, nebo vyššímu využití vozidel, která mohou jezdit prakticky nonstop. | Zdroj: Aurora

Očekává se postupná adopce a transformace pracovního trhu: řidiči se přesunou na kratší a složitější trasy nebo do nových rolí v logistice a údržbě. Studie amerického ministerstva dopravy odhaduje, že úbytek míst bude primárně řešen přirozeným odchodem do důchodu, spíše než hromadným propouštěním. Celé odvětví dlouhodobě trpí nedostatkem šoférů, hlavně na dlouhé trasy. Zdroj:  Aurora

Očekává se postupná adopce a transformace pracovního trhu: řidiči se přesunou na kratší a složitější trasy nebo do nových rolí v logistice a údržbě. Studie amerického ministerstva dopravy odhaduje, že úbytek míst bude primárně řešen přirozeným odchodem do důchodu, spíše než hromadným propouštěním. Celé odvětví dlouhodobě trpí nedostatkem šoférů, hlavně na dlouhé trasy. | Zdroj: Aurora

Auroru a celý obor však čekají velké výzvy: technologické (například jízda v dešti, sněhu), regulační (roztříštěná legislativa, požadavky na bezpečnostní prvky), i společenské (skeptická veřejnost, obavy o práci). Další expanze je plánována do El Pasa a Phoenixu. Zdroj:  Aurora

Auroru a celý obor však čekají velké výzvy: technologické (například jízda v dešti, sněhu), regulační (roztříštěná legislativa, požadavky na bezpečnostní prvky), i společenské (skeptická veřejnost, obavy o práci). Další expanze je plánována do El Pasa a Phoenixu. | Zdroj: Aurora

Aurora sází na model „řidič jako služba“ („Driver as a Service“; DaaS) – jde o komerční službu, kdy zákazníci platí za softwarově řízené řízení, nikoli za vozidlo jako celek. Vývoj tak očividně míří k tomu, aby se autonomní kamiony staly běžnou součástí amerických dálnic. Zdroj:  Aurora

Aurora sází na model „řidič jako služba“ („Driver as a Service“; DaaS) – jde o komerční službu, kdy zákazníci platí za softwarově řízené řízení, nikoli za vozidlo jako celek. Vývoj tak očividně míří k tomu, aby se autonomní kamiony staly běžnou součástí amerických dálnic. | Zdroj: Aurora

Nutno dodat, že Aurora není jediným hráčem. O trh bojují i další firmy jako Kodiak či Torc Robotics (dceřiná společnost Daimleru). Jenže zatímco mnozí konkurenti kvůli problémům ustupují nebo mění strategii, Aurora si razí cestu vpřed – nejen díky technologii, ale i díky chytré spolupráci s partnery a rozumnému postupu. Zdroj:  Aurora

Nutno dodat, že Aurora není jediným hráčem. O trh bojují i další firmy jako Kodiak či Torc Robotics (dceřiná společnost Daimleru). Jenže zatímco mnozí konkurenti kvůli problémům ustupují nebo mění strategii, Aurora si razí cestu vpřed – nejen díky technologii, ale i díky chytré spolupráci s partnery a rozumnému postupu. | Zdroj: Aurora

Texasem se začínají prohánět autonomní kamiony Aurora. V jejich kabině opravdu nikdo nesedí Zdroj:  Aurora

Texasem se začínají prohánět autonomní kamiony Aurora. V jejich kabině opravdu nikdo nesedí | Zdroj: Aurora

Za úspěchem stojí roky vývoje, testování a budování partnerství s výrobci i technologickými firmami. Aurora Driver, jak se autonomní systém jmenuje, využívá pokročilou sadu senzorů: LiDAR, klasické radary, kamery a mikrofony. LiDAR dokáže v noci detekovat chodce až na vzdálenost 450 metrů, tedy asi o 11 sekund dříve než člověk při běžné dálniční rychlosti. Zdroj:  Aurora
Kamion bez řidiče se zvládne vyhýbat překážkám, a dokonce rozpoznat agresivního řidiče, který se ho snaží předjet. Systém je navíc navržen s důrazem na redundanci – klíčové části jako brzdy, řízení nebo napájení jsou zdvojené. Aurora nyní provozuje kamiony mezi logistickými uzly, přičemž první a poslední míli zajišťují lidé. Vozidla aktuálně nejezdí za silného deště, sněžení nebo větru. Zdroj:  Aurora
Z technologického pohledu jde podle SAE (Society of Automotive Engineers) o autonomii čtvrté úrovně, což znamená, že vozidlo zvládne jízdu bez lidského zásahu v předem definovaných podmínkách. Aurora Driver kombinuje strojové učení s pravidly, která zajišťují dodržování dopravních předpisů a předvídatelné chování. Důležitou součástí je vzdálená asistence: specialisté v řídicím centru mohou vozidlu navrhnout řešení v nestandardních situacích, ale konečné rozhodnutí dělá stále samotný systém. Zdroj:  Aurora
Jedním z klíčových prvků je pochopitelně bezpečnost. Aurora před nasazením úspěšně uzavřela svůj bezpečnostní rámec (tzv. safety case), což byla podmínka provozu bez řidiče. Před ostrým spuštěním najely vozy přes 4,8 milionu kilometrů v režimu se záložním řidičem a absolvovaly tisíce simulací včetně extrémních scénářů. Firma také transparentně komunikuje s regulátory a zveřejňuje své bezpečnostní zprávy, což je v tomto odvětví spíše výjimka. Zdroj:  Aurora
11
Fotogalerie

Texasem se začaly prohánět autonomní kamiony Aurora. V jejich kabině opravdu nikdo nesedí

  • Aurora provozuje těžké autonomní kamiony bez řidiče mezi Dallasem a Houstonem
  • Systém využívá pokročilé senzory a zvládá jízdu i bez lidského zásahu
  • Technologie má snížit náklady a řešit nedostatek řidičů v dopravě

Americká firma Aurora Innovation spustila v Texasu počáteční fázi komerčního provozu služby dálkové nákladní dopravy s plně autonomními těžkými nákladními vozidly třídy 8 na veřejných komunikacích. Jezdí mezi Dallasem a Houstonem, přičemž flotila už má za sebou přes 1900 kilometrů ostrého provozu bez zásahu člověka. Jde o zásadní milník, protože už nejde jen o testování, ale o reálnou službu pro platící zákazníky, jako jsou Uber Freight a Hirschbach Motor Lines.

Za úspěchem stojí roky vývoje, testování a budování partnerství s výrobci i technologickými firmami. Aurora Driver, jak se autonomní systém jmenuje, využívá pokročilou sadu senzorů: LiDAR, klasické radary, kamery a mikrofony. LiDAR dokáže v noci detekovat chodce až na vzdálenost 450 metrů, tedy asi o 11 sekund dříve než člověk při běžné dálniční rychlosti.

Autonomní kamiony

Kamion bez řidiče se zvládne vyhýbat překážkám, a dokonce rozpoznat agresivního řidiče, který se ho snaží předjet. Systém je navíc navržen s důrazem na redundanci – klíčové části jako brzdy, řízení nebo napájení jsou zdvojené. Aurora nyní provozuje kamiony mezi logistickými uzly, přičemž první a poslední míli zajišťují lidé. Vozidla aktuálně nejezdí za silného deště, sněžení nebo větru.

Z technologického pohledu jde podle SAE (Society of Automotive Engineers) o autonomii čtvrté úrovně, což znamená, že vozidlo zvládne jízdu bez lidského zásahu v předem definovaných podmínkách. Aurora Driver kombinuje strojové učení s pravidly, která zajišťují dodržování dopravních předpisů a předvídatelné chování. Důležitou součástí je vzdálená asistence: specialisté v řídicím centru mohou vozidlu navrhnout řešení v nestandardních situacích, ale konečné rozhodnutí dělá stále samotný systém.

Bezpečné i ekonomicky výhodné

Jedním z klíčových prvků je pochopitelně bezpečnost. Aurora před nasazením úspěšně uzavřela svůj bezpečnostní rámec (tzv. safety case), což byla podmínka provozu bez řidiče. Před ostrým spuštěním najely vozy přes 4,8 milionu kilometrů v režimu se záložním řidičem a absolvovaly tisíce simulací včetně extrémních scénářů. Firma také transparentně komunikuje s regulátory a zveřejňuje své bezpečnostní zprávy, což je v tomto odvětví spíše výjimka.

Texasem se začínají prohánět autonomní kamiony Aurora
 Texasem se začínají prohánět autonomní kamiony Aurora

Z ekonomického hlediska má autonomní nákladní doprava potenciál zásadně snížit náklady na přepravu – ať už díky nižším výdajům na pracovní sílu, optimalizované spotřebě paliva, nebo vyššímu využití vozidel, která mohou jezdit prakticky nonstop.

Očekává se postupná adopce a transformace pracovního trhu: řidiči se přesunou na kratší a složitější trasy nebo do nových rolí v logistice a údržbě. Studie amerického ministerstva dopravy odhaduje, že úbytek míst bude primárně řešen přirozeným odchodem do důchodu, spíše než hromadným propouštěním. Celé odvětví dlouhodobě trpí nedostatkem šoférů, hlavně na dlouhé trasy.

Budoucnost plná výzev

Auroru a celý obor však čekají velké výzvy: technologické (například jízda v dešti, sněhu), regulační (roztříštěná legislativa, požadavky na bezpečnostní prvky), i společenské (skeptická veřejnost, obavy o práci). Další expanze je plánována do El Pasa a Phoenixu.

Aurora sází na model „řidič jako služba“ („Driver as a Service“; DaaS) – jde o komerční službu, kdy zákazníci platí za softwarově řízené řízení, nikoli za vozidlo jako celek. Vývoj tak očividně míří k tomu, aby se autonomní kamiony staly běžnou součástí amerických dálnic.

Nutno dodat, že Aurora není jediným hráčem. O trh bojují i další firmy jako Kodiak či Torc Robotics (dceřiná společnost Daimleru). Jenže zatímco mnozí konkurenti kvůli problémům ustupují nebo mění strategii, Aurora si razí cestu vpřed – nejen díky technologii, ale i díky chytré spolupráci s partnery a rozumnému postupu.

Zdroje a další informace: Aurora, New Scientist, The Verge, Forbes, Electrek, EV Magz

Určitě si přečtěte

Články odjinud