Tohle byl původně papír! Grafik proměnil staré mapy v plastickou fotografii

Tohle byl původně papír! Grafik proměnil staré mapy v plastickou fotografii

  • Sean Conway má na Instagramu skvělou galerii
  • Převádí staré mapy do fotorealistických 3D modelů
  • Nad někdejším papírem poletují mraky a svítí večerní Slunce

Topografická mapa zamlženého Grand Canyonu z roku 1948

Sean Conway miluje staré mapy a na svém instagramovém profilu geo_spatialist jim vdechuje nový život. Pomocí výškových dat, kartografického softwaru ArcGIS a modelačního programu Blender jim dodává třetí rozměr, perspektivu a občas se nad 70 let starou topografickou mapou Grand Canyonu přežene i nějaký ten fotorealistický mráček.

Podívejte se na několik povedených 3D projekcí a v závěru i na hrubý nástřel toho, jak si můžete něco podobného udělat i doma na počítači.

Pokračování 2 / 11

Topografická mapa ostrova Arran z roku 1948

A toto je už nádherný ptačí 3D pohled na skotský ostrov Arran. Proslavil se svými palírnami whisky, Conway se mu na svém Instagramu věnuje hned několikrát a v tomto případě posloužila jako podklad topografická mapa z roku 1948 a výšková data z detailního leteckého lidaru doplněná satelitním výškovým modelem Země.

Pokračování 3 / 11

Animace Apalačského pohoří

Conway se neomezuje jen na statické snímky, ale jeho Instagram se plní také animacemi. Tato názorně ukazuje, jak se stará topografická mapa části amerického Apalačského pohoří (oblast Cumberland) postupně promění v plastický 3D terén.

Pokračování 4 / 11

Mapa státu Kalifornie z roku 1944

V tomto případě si autor pohrál nejen se samotnou mapou, ale efekt plastičnosti přidal třeba i legendě. Detailní záběry najdete na dalších snímcích Conwayova příspěvku.

Pokračování 5 / 11

Mapa hory svaté Heleny z roku 1998

18. května roku 1980 explodovala hora sv. Heleny a došlo k destrukci podstatné části masivu. V roce 1998 vydala americká geologická služba USGS novou topografickou mapu a takto ji Conway velmi efektně převedl do 3D.

Pokračování 6 / 11

Mapa hory Mt. Blanc jako 3D pohled z jejího vrcholu

Jak by vypadal pohled do údolí z nejvyšší hory Evropy, kdyby povrch vypadal jako podrobná topografická mapa z roku 1862? V této ukázce si Conway pohrál s perspektivou, hloubkou ostrosti, přidal podvečerní zlatou hodinku, padající mlhu a výsledek je úžasný. Mimochodem, z jeho Google Disku si můžete stáhnout snímek ve vysokém rozlišení jako wallpaper.

Pokračování 7 / 11

Mapa Islandu z roku 1901 s oblaky

A toto je už zase geologická mapa Islandu z roku 1901. Conway přidal plastický efekt a nad starý papír promítl také fotorealistická oblaka.

Pokračování 8 / 11

Mapa sopky Mauna Loa z roku 1928 v oblacích

Podvečerní pohled při zlaté hodince na sopku Mauna Loa (Havajské ostrovy). Jako podklad posloužil topografický mapový list USGS z roku 1928. Všimněte si perfektního výškového detailu.

Pokračování 9 / 11

Výškový model Havaje

Na Havaji ještě chvíli zůstaňme, Conway totiž připravil i minimalistický pohled na celý stejnojmenný a největší ostrov. Níže vystupuje sopka Mauna Loa (4 169 m n. m.) s jasně patrným kráterem, v horní části pak její o pár desítek metrů vyšší souputník Mauna Kea (4 205 m n. m.).

Pokračování 10 / 11

Mapa marsovské sopky Olympus Mons

Na závěr opustíme zemský povrch a zamíříme na Mars, Conway totiž do 3D převedl také geologickou mapou marsovského povrchu. Tuto sopku jistě všichni poznáte – ano, je to samozřejmě Olympus Mons. Se svými 21-26 kilometry (záleží na stanovení základní hladiny, protože na Marsu chybí oceán) se jedná o nejvyšší známou horu Sluneční soustavy.

Pokračování 11 / 11

Jak na to

Na závěr si stručně vysvětlíme, jak se dá podobný model vytvořit. Budete potřebovat výšková data dané oblasti, přičemž je v omezeném měřítku seženete i zdarma. Jak na to, jsme si loni ukázali v článku, kdy jsme Česko zatopili biblickou potopou.

3725473f-fb3c-4ce4-86e9-e94707c15b00889587d9-580c-4266-b649-5c18f52f89ee1945b107-1b65-4dd4-bae8-6c39f884d410aeef7483-c3f3-4c52-9d9c-0d8548333229
Technika sama o sobě není nikterak nová. Takto jsem si před 14 lety převáděl do 3D modelu topografické mapy Špindlerova mlýna v modelačním programu Rghinoceros

Rastrová výšková data mají zpravidla podobu černobílého obrázku, kdy každému z odstínu odpovídá konkrétní výška. S takovými daty pak umí pracovat i většina 3D modelačních pokročilých nástrojů. Šedý snímek promění v trojrozměrný vektorový reliéf, na který stačí zobrazit libovolnou texturu – mapu, pohrát si se světlem apod. Stručný návod najdete třeba zde.

Určitě si přečtěte

Články odjinud