Tohle jinde nezažijete. V Turíně se můžete autem projet po střeše kdysi supermoderní továrny

Značku FIAT patrně znáte. Věděli jste ale, že jde o zkratku výrazu Fabbrica Italiana Automobili Torino? Automobilka dnes vyrábí na více místech, ale její historie je nedílně spjatá právě s továrnou v turínské čtvrti Lingotto.

Nejvíce se proslavila umístěním testovací dráhy na střeše. Do přízemí asi půl kilometru dlouhé budovy vstupovaly suroviny a z nejvyššího patra odjížděl hotový Fiat odborně testovaný na oválné dráze se dvěma klopenými zatáčkami.

Nenapodobitelnou architekturu hranaté budovy s výrobní linkou do nebe prosadil tehdy 47letý Giacomo Mattè-Trucco. Sedmiletý stavební cyklus vyvrcholil otevřením avantgardní, vlivné a působivou budovy, jak ji popisují dobové komentáře. Zhruba 80 různých modelů aut vyrábělo šest tisíc pracovníků na ploše o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních, toho času Fiat kraloval největším a nejmodernějším montovnám na světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Historické záběry z turínské supertovárny.

Efektivní opatření pro úsporu místa v městské zástavbě fungovalo 59 let do roku 1982. Po patrech rozdělenou výrobní linku vystřídalo megalomanské společenské a kulturní centrum, střešní okruh zůstal jen místem zvláštních příležitostí, reklamních akcí či společensky významnějších setkání. Okusit pocit klopení zatáčky v pátém patře mohli jen vyvolení, dokud se nevrátil Fiat.

Díky obnovenému působení automobilky vznikla nová příležitost projet střechu vůbec první podobně modulární stavby z pilířů a železobetonu. Nejvyšší části výrobny Lingotto byly přeměny na obrovskou venkovní zahradu, která respektuje vedení testovacího polygonu. Na klopenou atrakci mezi udržovanou zelení se vrátil automobilový život díky programu La Pista 500.

Okruh je přístupný pouze ve Fiatu 500 z tamní půjčovny a v rámci ekologie jezdí mezi květinami výhradně na elektřinu. Malé kabriolety jsou k mání za poplatek a po novém poznání dráhy ve výšce téměř 30 metrů se nabízí turínská panoramata dostupná zpoza volantu otevřeného hatchbacku.

Pod koly a tedy o patro níž sídlí muzeum Casa 500 a kavárna FiatCafe500. Expozice věnované ikonickému Fiatu 500 se rozkládá na více než 700 metrech čtverečních zaplněných vzpomínkami na tři generace kompaktní legendy. Působení drobného hatchbacku je v programu muzea věrně popsáno ve vztahu k italské kultuře, která by bez zakulaceného modelu nebyla kompletní.

Klepněte pro větší obrázek
La pista del Lignotto na Google Mapách

Zbytek budovy dále slouží víceúčelovým aktivitám, betonový komplex zůstává symbolem průmyslového designu. Lingotto má své místo ve všech turistických průvodcích coby věčná dominanta města. Zásluhou obnovené tradice se nejen místní mohou pokochat výhledy z ptačí perspektivy a přitom najíždět do jedné z klopených zatáček.


Článek vyšel na Auto.cz

Váš názor Další článek: Dvouterové SSD s ohromným výkonem teď koupíte pod 6000 Kč. Hodí se k PC i PS5

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,