Představte si, že se lehce vznášíte nad mraky v tichém dopravním prostředku, který se uvnitř podobá luxusní jachtě. Takové zážitky má cestujícím přinést luxusní verze hybridní vzducholodě Airlander 10.

Představte si, že se lehce vznášíte nad mraky v tichém dopravním prostředku, který se uvnitř podobá luxusní jachtě. Takové zážitky má cestujícím přinést luxusní verze hybridní vzducholodě Airlander 10.

Již při svém prvním zkušebním letu v roce 2016 vyvolala hybridní vzducholodi velký rozruch. Nyní ohromil novým zpracováním designu interiéru, který navrhlo britské studio Design Q. 

Již při svém prvním zkušebním letu v roce 2016 vyvolala hybridní vzducholodi velký rozruch. Nyní ohromil novým zpracováním designu interiéru, který navrhlo britské studio Design Q. 

Původně byl Airlander 10 určen pro komerční a vojenské nasazení, později výrobce oznámil, že chce plavidlo používat pro „luxusní expediční turistiku“ a tomu nyní přizpůsobil i interiér.

Původně byl Airlander 10 určen pro komerční a vojenské nasazení, později výrobce oznámil, že chce plavidlo používat pro „luxusní expediční turistiku“ a tomu nyní přizpůsobil i interiér.

A takhle vzudcholoď vypadá zvenku. Je to obdivuhodné plavidlo, u kterého zaujme například fakt, že zásobník plynu zajišťuje jen 60 % zdvihu, o zbytek se stará aerodynamický vztlak.

A takhle vzudcholoď vypadá zvenku. Je to obdivuhodné plavidlo, u kterého zaujme například fakt, že zásobník plynu zajišťuje jen 60 % zdvihu, o zbytek se stará aerodynamický vztlak.

Airlander zaujal impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, „balon“ má objem 38 000 m³.

Airlander zaujal impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, „balon“ má objem 38 000 m³.

Zatímco ve standardní verzi se do kabiny vejde až 48 osob, luxusní verze nabídne prostor jen pro 19 cestujících a posádku. Budou mít k dispozici veškerý komfort, dostatek prostoru a především skvělé výhledy

Zatímco ve standardní verzi se do kabiny vejde až 48 osob, luxusní verze nabídne prostor jen pro 19 cestujících a posádku. Budou mít k dispozici veškerý komfort, dostatek prostoru a především skvělé výhledy

Počítá se s třídenními cestami, během kterých se návštěvníci podívají do různých koutů světa. Jako ryzí transportní prostředek se vzducholoď moc nehodí, dokáže totiž „plout“ maximálně 146 km/h. 

Počítá se s třídenními cestami, během kterých se návštěvníci podívají do různých koutů světa. Jako ryzí transportní prostředek se vzducholoď moc nehodí, dokáže totiž „plout“ maximálně 146 km/h. 

Generální ředitel Stephen McGlennan k tomu poznamenal: „Letecká doprava se stala důležitou díky schopnosti dostat cestující co nejrychleji z bodu A do bodu B. To, co nabízíme my, je způsob, jak si cestu opravdu užít.“

Generální ředitel Stephen McGlennan k tomu poznamenal: „Letecká doprava se stala důležitou díky schopnosti dostat cestující co nejrychleji z bodu A do bodu B. To, co nabízíme my, je způsob, jak si cestu opravdu užít.“

Žádné stísněné sklápěcí sedačky jako v ledtadle, tady si užijete postel jako v hotelovém pokoji. 

Žádné stísněné sklápěcí sedačky jako v ledtadle, tady si užijete postel jako v hotelovém pokoji. 

Cestující si budou moci užívat luxus, pohodlí a prostor – k dispozici budou mít vlastní pokoje s koupelnou a společenský salónek s prosklenou podlahou.

Cestující si budou moci užívat luxus, pohodlí a prostor – k dispozici budou mít vlastní pokoje s koupelnou a společenský salónek s prosklenou podlahou.

Je to obdivuhodná obluda na obloze. Oproti letadlům však úsporná a relativně tichá. 

Je to obdivuhodná obluda na obloze. Oproti letadlům však úsporná a relativně tichá. 

Airlander 10 se dokáže udržet ve vzduchu s mimořádně nízkými náklady na palivo a může přistát a vzlétnout z téměř jakékoliv rovné plochy.

Airlander 10 se dokáže udržet ve vzduchu s mimořádně nízkými náklady na palivo a může přistát a vzlétnout z téměř jakékoliv rovné plochy.

Pohon zajišťuje čtveřice osmiválcových dieselových motorů, z nichž má každý má výkon 325 koní (242 kW)

Pohon zajišťuje čtveřice osmiválcových dieselových motorů, z nichž má každý má výkon 325 koní (242 kW)

Navzdory nehodě v roce 2016, která přerušila testování na téměř celý rok, dokončil Airlander 10 již šest úspěšných testovacích letů.

Navzdory nehodě v roce 2016, která přerušila testování na téměř celý rok, dokončil Airlander 10 již šest úspěšných testovacích letů.

Jak vývoj vůbec začal? Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu.

Jak vývoj vůbec začal? Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu.

O rok později U. S. Army z projektu vycouvala, ale výrobce přesto pokračoval ve vývoji

O rok později U. S. Army z projektu vycouvala, ale výrobce přesto pokračoval ve vývoji

Než bude moci přivítat na palubě první cestující, čeká ho na obloze ještě 200 hodin, které se musí obejít bez jakéhokoli incidentu.

Než bude moci přivítat na palubě první cestující, čeká ho na obloze ještě 200 hodin, které se musí obejít bez jakéhokoli incidentu.

K prvnímu zkušebnímu letu došlo 17. srpna 2016 na základně RAF Cardington v anglickém hrabství Bedfordshire. Let trval 30 minut.

K prvnímu zkušebnímu letu došlo 17. srpna 2016 na základně RAF Cardington v anglickém hrabství Bedfordshire. Let trval 30 minut.

Výhodou je nízká spotřeba paliva, tichý chod a schopnost přistát i mimo letiště. Může být využita pro armádní i civilní účely, např. k dopravě osob a nákladů nebo ke vzdušnému průzkumu.

Výhodou je nízká spotřeba paliva, tichý chod a schopnost přistát i mimo letiště. Může být využita pro armádní i civilní účely, např. k dopravě osob a nákladů nebo ke vzdušnému průzkumu.

24. srpna 2016 při druhém zkušebním letu při konečném přiblížení narazil nos vzducholodi do země a došlo k rozsáhlému poškození kokpitu.

24. srpna 2016 při druhém zkušebním letu při konečném přiblížení narazil nos vzducholodi do země a došlo k rozsáhlému poškození kokpitu.

Neskončí to ale zase nějakou ohnivou katastrofou? K obavám prý není důvod. Konstruktéři Airlanderu 10 totiž vysoce hořlavý vodík nahradili vzácným heliem.

Neskončí to ale zase nějakou ohnivou katastrofou? K obavám prý není důvod. Konstruktéři Airlanderu 10 totiž vysoce hořlavý vodík nahradili vzácným heliem.

Vzducholoď byla opravena a vybavena nafukovacími „nožičkami, které mohou být užity do 15 sekund, tak aby chránily kokpit při nouzovém přistání.

Vzducholoď byla opravena a vybavena nafukovacími „nožičkami, které mohou být užity do 15 sekund, tak aby chránily kokpit při nouzovém přistání.

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Vzducholoď Airlander 10

Již při svém prvním zkušebním letu v roce 2016 vyvolala hybridní vzducholodi velký rozruch. Nyní ohromil novým zpracováním designu interiéru, který navrhlo britské studio Design Q. 
Původně byl Airlander 10 určen pro komerční a vojenské nasazení, později výrobce oznámil, že chce plavidlo používat pro „luxusní expediční turistiku“ a tomu nyní přizpůsobil i interiér.
A takhle vzudcholoď vypadá zvenku. Je to obdivuhodné plavidlo, u kterého zaujme například fakt, že zásobník plynu zajišťuje jen 60 % zdvihu, o zbytek se stará aerodynamický vztlak.
Airlander zaujal impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, „balon“ má objem 38 000 m³.
26
Fotogalerie

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

  • Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou
  • Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely
  • Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Představte si, že se lehce vznášíte nad mraky v tichém dopravním prostředku, který se uvnitř podobá luxusní jachtě. Tyto a mnohé další zážitky má cestujícím přinést luxusní verze hybridní vzducholodě Airlander 10.

Již při svém prvním zkušebním letu v roce 2016 vyvolala hybridní vzducholodi velký rozruch. Kromě faktu, že tent typu letecké přepravy je dnes považován spíše za okrajový, zaujal Airlander impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, „balon“ má objem 38 000 m³.

Původně byl určen pro komerční a vojenské nasazení, nicméně později britská společnost Hybrid Air Vehicles oznámila, že chce toto plavidlo používat pro „luxusní expediční turistiku“. Cestující se vydají na třídenní cestu a navštíví několik zajímavých koutů světa.

Jedním z lákadel této atrakce má být luxus, který Airlander 10 svým cestujícím nabídne. Design interiéru navrhla renomovaná britská firma Design Q. Zatímco ve standardní verzi se do kabiny vejde až 48 osob, luxusní varianta nabídne prostor pro 19 cestujících a posádku.

U vzducholodě asi nikdo nečeká dosahování převratných rychlostí – Airlander 10 dokáže plout po obloze rychlostí až 146 km/h, proto také expedice mají trvat tři dny. Generální ředitel HAV Stephen McGlennan k tomu poznamenal: „Letecká doprava se stala důležitou díky schopnosti dostat cestující co nejrychleji z bodu A do bodu B. To, co nabízíme my, je způsob, jak si cestu opravdu užít.“

Cestující si budou moci užívat luxus, pohodlí a prostor – k dispozici budou mít vlastní pokoje s koupelnou a společenský salónek s prosklenou podlahou. Na palubě bude také bar a jídelna s vybranými lahůdkami.

Airlander 10 se dokáže udržet ve vzduchu s mimořádně nízkými náklady na palivo a může přistát a vzlétnout z téměř jakékoliv rovné plochy – včetně ledu, pouště nebo vody. To znamená, že se dokáže dostat do míst, která jsou pro běžné letadlo nedostupná.

Navzdory nehodě v roce 2016, která přerušila testování na téměř celý rok, dokončil Airlander 10 již šest úspěšných testovacích letů. Než bude moci přivítat na palubě první cestující, čeká ho na obloze ještě 200 hodin, které se musí obejít bez jakéhokoli incidentu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud