Papír je oblíbeným materiálem začínajících modelářů, ale využití najde i při tvorbě pokročilých modelů. Až do extrému to předvádí modelář  Michal Traj , který z papíru dokáže vyrobit neuvěřitelně realistické modely. Zdroj:  Michal Traj Facebook

Papír je oblíbeným materiálem začínajících modelářů, ale využití najde i při tvorbě pokročilých modelů. Až do extrému to předvádí modelář Michal Traj, který z papíru dokáže vyrobit neuvěřitelně realistické modely. | Zdroj: Michal Traj Facebook

Takto detailně vypadá jeho papírový model Tatry 815. Předlohou mu byl reálný vrak vozu odstavený v poli.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Takto detailně vypadá jeho papírový model Tatry 815. Předlohou mu byl reálný vrak vozu odstavený v poli.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Úroveň detailů bere dech. Sebemenší kontury, vícevrstvá patina, prorůstající rostliny i s lístečky... základem je přitom papír.   Zdroj:  Michal Traj Facebook

Úroveň detailů bere dech. Sebemenší kontury, vícevrstvá patina, prorůstající rostliny i s lístečky... základem je přitom papír.   | Zdroj: Michal Traj Facebook

Výroba takového modelu trvá několik měsíců.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Výroba takového modelu trvá několik měsíců.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Autor modelu před reálnou předlohou. Model, který drží v rukou, trochu splývá s pozadím. Je své předloze totiž dokonale podobný.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Autor modelu před reálnou předlohou. Model, který drží v rukou, trochu splývá s pozadím. Je své předloze totiž dokonale podobný.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Model položený na reálném vzoru Zdroj:  Michal Traj Facebook

Model položený na reálném vzoru | Zdroj: Michal Traj Facebook

Ocel vs. papír Zdroj:  Michal Traj Facebook

Ocel vs. papír | Zdroj: Michal Traj Facebook

V pozadí je fotografie rálného interiéru odstavené Tatry, do popředí je pak přenesen výřez snímku z modelu. Dokonce i interiér kabiny je zvárněn do posledních detailů a nechybí ani odpadky na zemi nebo prodření na sedačce.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

V pozadí je fotografie rálného interiéru odstavené Tatry, do popředí je pak přenesen výřez snímku z modelu. Dokonce i interiér kabiny je zvárněn do posledních detailů a nechybí ani odpadky na zemi nebo prodření na sedačce.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Tatra 815 AT-802. Hotový model na dřevěném podstavci včetně nejbližšího okolí. I to stojí za pozornost, protože s trávou je rovněž neuvěřitelná piplačka... Zdroj:  Michal Traj Facebook

Tatra 815 AT-802. Hotový model na dřevěném podstavci včetně nejbližšího okolí. I to stojí za pozornost, protože s trávou je rovněž neuvěřitelná piplačka... | Zdroj: Michal Traj Facebook

Jsou tu drny základní trávy, ale také sem tam prosklý drn a jiné druhy travin Zdroj:  Michal Traj Facebook

Jsou tu drny základní trávy, ale také sem tam prosklý drn a jiné druhy travin | Zdroj: Michal Traj Facebook

S modelováním přírodních objektů pomohou připravené modelářské entity, které se dají koupit. Autor si tak může trochu ušetřit práci a nemusí vyrábět vlastní tlející listí...  Zdroj:  Michal Traj Facebook

S modelováním přírodních objektů pomohou připravené modelářské entity, které se dají koupit. Autor si tak může trochu ušetřit práci a nemusí vyrábět vlastní tlející listí...  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Vyrobit věrohodně vypadají keř je ale velmi náročná práce, při které se lepí lísteček po lístečku Zdroj:  Michal Traj Facebook

Vyrobit věrohodně vypadají keř je ale velmi náročná práce, při které se lepí lísteček po lístečku | Zdroj: Michal Traj Facebook

Ukázka prorůstajích kopřiv Zdroj:  Michal Traj Facebook

Ukázka prorůstajích kopřiv | Zdroj: Michal Traj Facebook

A tady vzniká větev stromu. Na pozadí je předtištěná šablona papírových listů Zdroj:  Michal Traj Facebook

A tady vzniká větev stromu. Na pozadí je předtištěná šablona papírových listů | Zdroj: Michal Traj Facebook

Ale zpět k technice, takto začal vznikat další projekt Michala Traje, buldozer CHTZ T-130. V tomto surovém stavu je ještě jasně patrné, že se jedná o papírový model.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Ale zpět k technice, takto začal vznikat další projekt Michala Traje, buldozer CHTZ T-130. V tomto surovém stavu je ještě jasně patrné, že se jedná o papírový model.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Když se nanesou barvy a patina, už by papír na podkladu nikdo nehádal Zdroj:  Michal Traj Facebook

Když se nanesou barvy a patina, už by papír na podkladu nikdo nehádal | Zdroj: Michal Traj Facebook

V nenabarveném stavu vynikne preciznost práce s papírem i na sebemenších detailech. Vše je přesné, nikde známky po špatném oříznutí nebo po lepidle. Není divu, že autor díky své preciznosti sbírá ocenění i na modelářských soutěžích.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

V nenabarveném stavu vynikne preciznost práce s papírem i na sebemenších detailech. Vše je přesné, nikde známky po špatném oříznutí nebo po lepidle. Není divu, že autor díky své preciznosti sbírá ocenění i na modelářských soutěžích.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

A takto stejný díl vypadá po nabarvení.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

A takto stejný díl vypadá po nabarvení.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Připravený motor v základové barvě... Zdroj:  Michal Traj Facebook

Připravený motor v základové barvě... | Zdroj: Michal Traj Facebook

...a takto pak vypadá po důkladném obarvení.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

...a takto pak vypadá po důkladném obarvení.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Aby byla věrnost modelu dokonalá, řídí se autor i technickými plány a specifikacemi stroje, pokud je má k dispozici.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Aby byla věrnost modelu dokonalá, řídí se autor i technickými plány a specifikacemi stroje, pokud je má k dispozici.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Model připravený na osazení pásy.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Model připravený na osazení pásy.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Po dalších desítkách až stovkách hodinách práce model opět pokročil. Zde už je ve finálním stavu Zdroj:  Michal Traj Facebook

Po dalších desítkách až stovkách hodinách práce model opět pokročil. Zde už je ve finálním stavu | Zdroj: Michal Traj Facebook

Doplňkový řetez z papíru není, ale téměř všechno ostatní ano Zdroj:  Michal Traj Facebook

Doplňkový řetez z papíru není, ale téměř všechno ostatní ano | Zdroj: Michal Traj Facebook

Stavbu autor podrobněji popsal v prestižním modelářském časopise Damaged, na jehož stránkách model stojí  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Stavbu autor podrobněji popsal v prestižním modelářském časopise Damaged, na jehož stránkách model stojí  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Model buldozeru na své reálné předloze Zdroj:  Michal Traj Facebook

Model buldozeru na své reálné předloze | Zdroj: Michal Traj Facebook

Zde můžete porovnat úroveň detailů modelu s realitou. Každá hadice a trubka z odkrytého motorového prostoru odpovídá.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Zde můžete porovnat úroveň detailů modelu s realitou. Každá hadice a trubka z odkrytého motorového prostoru odpovídá.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Ačkoli se Michal Traj zabývá především vraky stavebních strojů, zde se pustil i do budovy. Zdroj:  Michal Traj Facebook

Ačkoli se Michal Traj zabývá především vraky stavebních strojů, zde se pustil i do budovy. | Zdroj: Michal Traj Facebook

Toto je reálná předloha. Novostavbu nečekejte... opět jde především o výzvu, jak přenést na model "zub času". Zdroj:  Michal Traj Facebook

Toto je reálná předloha. Novostavbu nečekejte... opět jde především o výzvu, jak přenést na model "zub času". | Zdroj: Michal Traj Facebook

Zde už je model v pokročilém stádiu tvorby Zdroj:  Michal Traj Facebook

Zde už je model v pokročilém stádiu tvorby | Zdroj: Michal Traj Facebook

Takto vypadá reálná omítka stavby... Zdroj:  Michal Traj Facebook

Takto vypadá reálná omítka stavby... | Zdroj: Michal Traj Facebook

...a zde ji můžete porovnat s modelem. Každý odpadlý kus omítky odpovídá.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

...a zde ji můžete porovnat s modelem. Každý odpadlý kus omítky odpovídá.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Zde si opět prohlédněte venkovské stavení na reálné fotografii, následovat bude model... Zdroj:  Michal Traj Facebook

Zde si opět prohlédněte venkovské stavení na reálné fotografii, následovat bude model... | Zdroj: Michal Traj Facebook

...a tady už je model dokončený včetně terénních úprav nejbližšího okolí.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

...a tady už je model dokončený včetně terénních úprav nejbližšího okolí.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Záclonky v oknech, ozdobná skalka před domem, mech na střeše, vyvrácené staré okapy... vše je přeneseno na model.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Záclonky v oknech, ozdobná skalka před domem, mech na střeše, vyvrácené staré okapy... vše je přeneseno na model.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Ale zpět ke stavebním strojům. Tady je papírový základ domíchávače na voze Tatra 148 Zdroj:  Michal Traj Facebook

Ale zpět ke stavebním strojům. Tady je papírový základ domíchávače na voze Tatra 148 | Zdroj: Michal Traj Facebook

Detail motoru před nástřikem Zdroj:  Michal Traj Facebook

Detail motoru před nástřikem | Zdroj: Michal Traj Facebook

Motor po „zestárnutí“ Zdroj:  Michal Traj Facebook

Motor po „zestárnutí“ | Zdroj: Michal Traj Facebook

A zestárla také nástavba. Opět jde o stroj odstavení někde ve křoví, do kterého už se zakousla rez Zdroj:  Michal Traj Facebook

A zestárla také nástavba. Opět jde o stroj odstavení někde ve křoví, do kterého už se zakousla rez | Zdroj: Michal Traj Facebook

Hotový model Zdroj:  Michal Traj Facebook

Hotový model | Zdroj: Michal Traj Facebook

Opět s neuvěřitelnou precizností Zdroj:  Michal Traj Facebook

Opět s neuvěřitelnou precizností | Zdroj: Michal Traj Facebook

Každý drát, hadice, lístek, nářadí odložené na nárazníku... Všechno v modelu musí být. Většinovým konstrukčním materiálem je přitom i v tomto případě papír.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Každý drát, hadice, lístek, nářadí odložené na nárazníku... Všechno v modelu musí být. Většinovým konstrukčním materiálem je přitom i v tomto případě papír.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Tatra 148 je nákladní automobil vyráběný v letech 1972-1982. Vepředu vykukuje osmiválcový motor, vzadu je nástavba s domíchávačem betonu.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Tatra 148 je nákladní automobil vyráběný v letech 1972-1982. Vepředu vykukuje osmiválcový motor, vzadu je nástavba s domíchávačem betonu.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Tohle už je další stroj v rozpracovaném stavu -  IMR-1. Vyprošťovací tank, kterým v Černobylu odklízeli trosky po výbuchu jaderné elektrárny. Zdroj:  Michal Traj Facebook

Tohle už je další stroj v rozpracovaném stavu -  IMR-1. Vyprošťovací tank, kterým v Černobylu odklízeli trosky po výbuchu jaderné elektrárny. | Zdroj: Michal Traj Facebook

V tomto případě si autor pomohl plastovými pásy a koly, rovněž použil tzv. lepty, neboli drobné doplňky vytvořené leptaným kovem. Základním materiálem však stále zůstává papír.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

V tomto případě si autor pomohl plastovými pásy a koly, rovněž použil tzv. lepty, neboli drobné doplňky vytvořené leptaným kovem. Základním materiálem však stále zůstává papír.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

A tady už je model IMR-1 hotový Zdroj:  Michal Traj Facebook

A tady už je model IMR-1 hotový | Zdroj: Michal Traj Facebook

Poházené součástky, sem tam spadlý list... každá drobnost představuje pečlivou práci s pinzetou.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Poházené součástky, sem tam spadlý list... každá drobnost představuje pečlivou práci s pinzetou.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Toto už je další stroj, který mnohé překvapí - jedná se totiž o něco tak "nudného", jako je kompresor na vozíku.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Toto už je další stroj, který mnohé překvapí - jedná se totiž o něco tak "nudného", jako je kompresor na vozíku.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Je to ale ideální model na trénink zpracování motoru, který se pak může hodit při stavbě větších strojů. Zdroj:  Michal Traj Facebook

Je to ale ideální model na trénink zpracování motoru, který se pak může hodit při stavbě větších strojů. | Zdroj: Michal Traj Facebook

Jedná se o kompresor DK-661 využívaný Československou armádou. Má vzduchem chlazený osmiválcový dieslový motor a dokázal přivádět 660 kubických metrů vzduchu za hodinu pod tlakem 0,7 MPa Zdroj:  Michal Traj Facebook

Jedná se o kompresor DK-661 využívaný Československou armádou. Má vzduchem chlazený osmiválcový dieslový motor a dokázal přivádět 660 kubických metrů vzduchu za hodinu pod tlakem 0,7 MPa | Zdroj: Michal Traj Facebook

Stroj byl umístěn na podvozku s jednou nápravou, který byl určený k tažení za nákladním automobilem.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Stroj byl umístěn na podvozku s jednou nápravou, který byl určený k tažení za nákladním automobilem.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Také s tímto unikátním modelem se Michal Traj dostal na stránky zahraničního modelářského magazínu.  Zdroj:  Michal Traj Facebook

Také s tímto unikátním modelem se Michal Traj dostal na stránky zahraničního modelářského magazínu.  | Zdroj: Michal Traj Facebook

Takto detailně vypadá jeho papírový model Tatry 815. Předlohou mu byl reálný vrak vozu odstavený v poli.  Zdroj:  Michal Traj Facebook
Úroveň detailů bere dech. Sebemenší kontury, vícevrstvá patina, prorůstající rostliny i s lístečky... základem je přitom papír.   Zdroj:  Michal Traj Facebook
Výroba takového modelu trvá několik měsíců.  Zdroj:  Michal Traj Facebook
Autor modelu před reálnou předlohou. Model, který drží v rukou, trochu splývá s pozadím. Je své předloze totiž dokonale podobný.  Zdroj:  Michal Traj Facebook
52
Fotogalerie

Tohle že je z papíru? Český modelář tvoří neuvěřitelně realistické papírové modely

Papír je oblíbeným materiálem začínajících modelářů, ale využití najde i při tvorbě pokročilých modelů. Až do extrému to předvádí modelář Michal Traj, který z papíru dokáže vyrobit neuvěřitelně realistické modely.

O jednom jeho díle jsme na VTM již informovali před třemi lety, když ztvárnil detailně propracovanou Tatru, od té doby se však ještě zdokonalil a vyrobil několik dalších papírových modelů nejen zašlých stavebních strojů.

Podívejte se v galerii výše na tvorbu Michala Traje, který patří na špičku ve svém modelářském oboru. Se svými papírovými modely se úspěšně účastní i soutěží a publikuje o nich ve zdejších i zahraničních modelářských časopisech. Jeho práci můžete průběžně sledovat na Facebooku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud