Věda | NASA | Mars

Toulky po Marsu s vytrvalostí a bez děr. Nový rover Perseverance má odolnější kola

• Na cestu na Mars se chystá nový americký rover Perseverance
  • Je podobný Curiosity, který na Marsu pracuje už osm let, ale bude mít jiné úkoly
  • Rover se dočkal i několika změn a to včetně odolnějších kol

Za tři měsíce se má k Marsu vydat nový rover Perseverance (původně Mars 2020). Na první pohled jako by z oka vypadl Curiosity. Jeho úkoly ale budou jiné. Perseverance se pokusí zjistit, zda na rudé planetě někdy byl život nebo alespoň podmínky k němu.

Kromě vědeckého náčiní existuje i několik technických rozdílů. Mezi ně patří kola. Curiosity s nimi měla problém...

Díry v kolech

Curiosity se po Marsu pohybuje pomoci šesti autonomních kol o průměru 50,8 cm a šířce 40 cm. Už pár měsíců po přistání (srpen 2012) se v kolech objevily díry. NASA rychle uklidnila veřejnost, že z technického hlediska to nepředstavuje problém.

Dokonce i kdyby se plášť kola úplně roztrhal, mohl by se rover pohybovat po planetě pomoci pouhých paprsků kola. Jeho vyjížďky nejsou moc dlouhé (řádově metry až menší desítky metrů) a pohybuje se velmi pomalu. Pomáhá také třetinová gravitace. NASA navíc upravila trasu roveru, aby se vyhnula špičatějším kamenům.

Největší škody tak utrpělo PR úřadu. Jen si to představte. Pošlete na Mars rover za miliardy, který dosedne velmi cool stylem (viz video níže) a nakonec máte děravá kola...

Rover Perseverance bude mít podobná kola, ale mnohem odolnější. Nesouvisí to ani tak s pošramocenou pověstí NASA, jako spíše s vyšší hmotností (1025 kg u Perseverance versus 899 kg u Curiosity).

Plášť kola je v případě Curiosity vyroben z hliníku – konkrétně slitiny AA7075-T7351. Jeho tloušťka je jen 0,75 mm. Tenčí už kvůli výrobě být ani nemohl. V případě Perseverance bude plášť o téměř milimetr silnější. Posíleny byly také titanové paprsky. Kola jsou navíc větší – mají průměr 52,5 cm.

Na kolech Curiosity jsou dobře patrné výčnělky. V případě Perseverance byl upraven tvar a zdvojnásoben jejich počet na 48. Výčnělky mají částečně ochránit hliníkový povrch pláště, ale především zabránit prokluzování a zajistit lepší trakci v písku nebo jemné půdě. Kráter Jezero, kde rover přistane, je ale méně písčitý než kráter Gale, v němž pracuje Curiosity.

Není to žádný závodník

Rychlost roveru není nikterak závratná. Maximálně může jet 4,2 cm/s, což je o něco méně než v případě Curiosity. Není to ale tak podstatné, protože Curiosity zřídka kdy překročí rychlost 1,5 cm/s.

NASA se nedávno pochlubila snímky kol, které jsou obaleny alobalem, aby se zabránilo možnému elektrostatickému výboji.

Start roveru se očekává v polovině července. Podle NASA má vysokou prioritu, takže by přípravy neměla ohrozit situace okolo koronaviru. Start je možné odložit, ale jen do 5. srpna, kdy se uzavře startovací okno pro cestu k Marsu.

Diskuze (2) Další článek: Google ukázal, jak se u nás a ve světě snížil provoz na veřejných místech. Karanténa v Česku se rozvolňuje