Japonská Toyota dost možná ve svých elektromobilech obnoví zážitek z jízdy v autě s manuální převodovkou. Nedávno zveřejněná patentová přihláška totiž ukazuje detaily virtuální manuální převodovky, na které automobilka pracuje. V podstatě využívá klasickou řadicí páku typickou pro vozy s manuální převodovkou, která je nakonfigurována pro různé způsoby řazení a charakteristiky točivého momentu. Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Japonská Toyota dost možná ve svých elektromobilech obnoví zážitek z jízdy v autě s manuální převodovkou. Nedávno zveřejněná patentová přihláška totiž ukazuje detaily virtuální manuální převodovky, na které automobilka pracuje. V podstatě využívá klasickou řadicí páku typickou pro vozy s manuální převodovkou, která je nakonfigurována pro různé způsoby řazení a charakteristiky točivého momentu. | Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Virtuální manuální převodovka by nebyla omezena jen na šest rychlostních stupňů a uživatelé si budou moci vybírat z různých vzorů průběhu točivého momentu, které budou odpovídat jejich stylu jízdy. Přihláška uvádí, že z technického hlediska neexistuje žádný limit, kolik „rychlostních stupňů“ může takové zařízení mít. Obrázky zveřejněné s přihláškou ukazují až 14 rychlostí. Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Virtuální manuální převodovka by nebyla omezena jen na šest rychlostních stupňů a uživatelé si budou moci vybírat z různých vzorů průběhu točivého momentu, které budou odpovídat jejich stylu jízdy. Přihláška uvádí, že z technického hlediska neexistuje žádný limit, kolik „rychlostních stupňů“ může takové zařízení mít. Obrázky zveřejněné s přihláškou ukazují až 14 rychlostí. | Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Patent popisuje scénář, ve kterém uživatel volí převodový stupeň stejně jako u běžného automobilu s manuální převodovkou, ale jak postupuje nahoru, virtuální schéma mu nabídne další sadu převodových stupňů.  Pokud je tedy zvolen šestý rychlostní stupeň, zobrazí se na displeji další dostupné převodové stupně, které řidiči umožní řadit dál. Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Patent popisuje scénář, ve kterém uživatel volí převodový stupeň stejně jako u běžného automobilu s manuální převodovkou, ale jak postupuje nahoru, virtuální schéma mu nabídne další sadu převodových stupňů.  Pokud je tedy zvolen šestý rychlostní stupeň, zobrazí se na displeji další dostupné převodové stupně, které řidiči umožní řadit dál. | Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Toyota již tuto technologii testuje v modelu Lexus UX300e EV. Ti, kdož měli možnost řídit koncept elektromobilu s manuální převodovkou, popisují zážitek z jízdy jako zábavný. Například motoristický novinář Joel Stocksdale z webu Autoblog doslova napsal, že mu tato zkušenost „zamotala hlavu“. Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Toyota již tuto technologii testuje v modelu Lexus UX300e EV. Ti, kdož měli možnost řídit koncept elektromobilu s manuální převodovkou, popisují zážitek z jízdy jako zábavný. Například motoristický novinář Joel Stocksdale z webu Autoblog doslova napsal, že mu tato zkušenost „zamotala hlavu“. | Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Dle Stocksdala je provedení navzdory složitosti manuální verze poměrně jednoduché. Řadicí páka a spojkový pedál nejsou spojeny s ničím dalším, přičemž jsou vybavené senzory pro detekci polohy řadicí páky a spojkového pedálu. Vše ostatní ovládal software, který upravoval točivý moment v závislosti na otáčkách, rychlosti vozidla a převodovém stupni. Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Dle Stocksdala je provedení navzdory složitosti manuální verze poměrně jednoduché. Řadicí páka a spojkový pedál nejsou spojeny s ničím dalším, přičemž jsou vybavené senzory pro detekci polohy řadicí páky a spojkového pedálu. Vše ostatní ovládal software, který upravoval točivý moment v závislosti na otáčkách, rychlosti vozidla a převodovém stupni. | Zdroj: patentová přihláška Toyoty

Virtuální manuální převodovka by nebyla omezena jen na šest rychlostních stupňů a uživatelé si budou moci vybírat z různých vzorů průběhu točivého momentu, které budou odpovídat jejich stylu jízdy. Přihláška uvádí, že z technického hlediska neexistuje žádný limit, kolik „rychlostních stupňů“ může takové zařízení mít. Obrázky zveřejněné s přihláškou ukazují až 14 rychlostí. Zdroj: patentová přihláška Toyoty
Patent popisuje scénář, ve kterém uživatel volí převodový stupeň stejně jako u běžného automobilu s manuální převodovkou, ale jak postupuje nahoru, virtuální schéma mu nabídne další sadu převodových stupňů.  Pokud je tedy zvolen šestý rychlostní stupeň, zobrazí se na displeji další dostupné převodové stupně, které řidiči umožní řadit dál. Zdroj: patentová přihláška Toyoty
Toyota již tuto technologii testuje v modelu Lexus UX300e EV. Ti, kdož měli možnost řídit koncept elektromobilu s manuální převodovkou, popisují zážitek z jízdy jako zábavný. Například motoristický novinář Joel Stocksdale z webu Autoblog doslova napsal, že mu tato zkušenost „zamotala hlavu“. Zdroj: patentová přihláška Toyoty
Dle Stocksdala je provedení navzdory složitosti manuální verze poměrně jednoduché. Řadicí páka a spojkový pedál nejsou spojeny s ničím dalším, přičemž jsou vybavené senzory pro detekci polohy řadicí páky a spojkového pedálu. Vše ostatní ovládal software, který upravoval točivý moment v závislosti na otáčkách, rychlosti vozidla a převodovém stupni. Zdroj: patentová přihláška Toyoty
5
Fotogalerie

Toyota si patentuje virtuální manuální převodovku pro elektromobily. Má mít až 14 převodů

Jednou z mnoha věcí, kterými se elektromobily liší od automobilů se spalovacími motory, je absence převodovky. Důvod je prostý: elektrické motory mohou generovat vysoký točivý moment od nízkých až po velmi vysoké otáčky, což znamená, že dokážou efektivně pohánět vozidlo při různých rychlostech bez nutnosti používat odlišné převody.

Japonská Toyota ale dost možná ve svých elektromobilech obnoví zážitek z jízdy v autě s manuální převodovkou. Nedávno zveřejněná patentová přihláška totiž ukazuje detaily virtuální manuální převodovky, na které automobilka pracuje. V podstatě využívá klasickou řadicí páku typickou pro vozy s manuální převodovkou, která je nakonfigurována pro různé způsoby řazení a charakteristiky točivého momentu.

Virtuální manuální převodovka

Počátkem letošního léta Toyota oznámila řadu nových futuristických technologií pro své elektromobily, které by měly být vybaveny funkcemi pro ovládání řízení pohonu a spojky. Uvedený patent je zřejmě součástí této iniciativy. Podrobnosti přináší magazín TechSpot.

Virtuální manuální převodovka by nebyla omezena jen na šest rychlostních stupňů a uživatelé si budou moci vybírat z různých vzorů průběhu točivého momentu, které budou odpovídat jejich stylu jízdy. Přihláška uvádí, že z technického hlediska neexistuje žádný limit, kolik „rychlostních stupňů“ může takové zařízení mít. Obrázky zveřejněné s přihláškou ukazují až 14 rychlostí.

Patent popisuje scénář, ve kterém uživatel volí převodový stupeň stejně jako u běžného automobilu s manuální převodovkou, ale jak postupuje nahoru, virtuální schéma mu nabídne další sadu převodových stupňů.  Pokud je tedy zvolen šestý rychlostní stupeň, zobrazí se na displeji další dostupné převodové stupně, které řidiči umožní řadit dál.

Zábavný zážitek z jízdy

Toyota již tuto technologii testuje v modelu Lexus UX300e EV. Ti, kdož měli možnost řídit koncept elektromobilu s manuální převodovkou, popisují zážitek z jízdy jako zábavný. Například motoristický novinář Joel Stocksdale z webu Autoblog doslova napsal, že mu tato zkušenost „zamotala hlavu“.

Dle Stocksdala je provedení navzdory složitosti manuální verze poměrně jednoduché. Řadicí páka a spojkový pedál nejsou spojeny s ničím dalším, přičemž jsou vybavené senzory pro detekci polohy řadicí páky a spojkového pedálu. Vše ostatní ovládal software, který upravoval točivý moment v závislosti na otáčkách, rychlosti vozidla a převodovém stupni.

Zatím není jasné, kdy by tato technologie mohla být k dispozici v sériově vyráběných elektromobilech z koncernu Toyota. Jedním z prvních modelů s virtuální manuální převodovkou může být koncept FT-Se, představený na Japan Mobility Show 2023.

Toyota podala patentovou přihlášku v Japonsku již v roce 2022. Aktuální zveřejnění patentové přihlášky ve Spojených státech naznačuje, že automobilka uvažuje o nasazení technologie simulované převodovky i na tomto trhu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud