V zásadě má nejlepší tepelnou účinnost pro spalovací motor automobilový benzín, a to při nejnižších nákladech na palivo a jeho distibuci a nejvyšší bezpečnosti. Vodík samotný ani benzín samotný nehoří a jako palivo nemůže sloužit. Vždy potřebuje kyslík, což je u vodíku řádově delikátnější než u benzínu. Obecně je pak vodíková infrastruktyra přirozeně nákladnější než ropná a benzínová. Nafťáky nemám, neměl jsem a mít nebudu, protože jejich exhalace jsou nejhorší.
Toyota ani po desítkách let vývoje nebyla schopná přijít s funkčním vodíkovým pohonem. Ať už spalovací varianta, nebo palivový článek. Obojí pořád naráží na jednu zásadní věc, fyziku. On ten vodík má tu zatracenou vlastnost, že to je nejmenší prvek periodické tabulky (AFAIK) a dost blbě se s ním pracuje, zvlášť když při vysokém tlaku proleze jakýmkoliv materiálem. Takže si takhle jeden natankuje za dva tři tisíce nádrž s kterou ujede asi 500km, nechá auto stát před domem, protože pojede na dovolenou (například) a za dva týdny má nádrž z poloviny prázdnou. A taky vyrobit tlakové nádoby na vodík není zrovna láce, a každých deset let se MUSÍ vyměnit. Což v případě Toyota Mirai je náklad cca 450-490tis Kč. To jen tak na okraj k těm blábolům jak je drahá oprava baterie v EV. Lidi vůbec neví jak neskutečně drahý je provoz vodíkových aut. Zkapalnění vodíku je fajn, ale ta energetická náročnost je brutální. A v okamžiku když se vodík zahřeje, zase nastávají problémy které jsem popsal výše. Celková energetická účinnost je u vodíku jen lehce nad účinností spalováku. A cena je asi tak 2x větší než u benzínu / nafty. Takže mně z této rovnice vychází jakožto jediný použitelný elektrický pohon, kdy už současné BEV mají v přepočtu spotřebu mezi 1-2l benzínu / 100km. To spalováky nedokázaly ani za cca 120 let vývoje. A BEV to dokáží reálně už dnes, a to jsme teprve na začátku investování do vývoje baterii.Chápu, že někteří zpátečníci se tady budou bít v prsa a prosazovat spalováky, ale já si dobře pamatuju, že takhle kolem let 2012-2014 oni a nebo jim podobní vyřvávali, že si nikdy nekoupí smartphone, že jim stačí obyčejný hloupý telefon. A dneska hloupý telefon používají jen někteří důchodci s jako nouzový telefon pro přivolání pomoci, když spadnou. A už ani to většinou ne. A velmi podobně to bude i s těmi spalováky. Za deset let už bude tato debata naprosto bezpředmětná, protože BEV bude mít obsazenu většinu trhu. Můžete proti tomu protestovat, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je asi tak všechno.
Takže elektřina vyráběná stále spalováním uhovodíků se do Vaší kalkulace nevešla, že? Viděl jsem i nabíječky elektromobilů, které živil dieseagregát. Vaše kalkulace jsou hausnumera.
Pro pohon třeba MHD, kdy vozidlo ráno natankuje a pak celý den jezdí, asi OK. Ale nutnost chlazení to dost diskvalifikuje na použití (mám auto v garáži/před domem, občas, když potřebuji, vyjedu). To vypadá lépe ten stlačený, na druhou stranu 700 barů je opravdu obrovský tlak a jen stlačení plynu na takový tlak potřebuje hodně energie (jsem potápěč, takže vím, jaké problémy jsou už s 200 bary a že i na ně musí být kompresor o velikosti nejméně přívěsu za auto).Já to zatím pořád vidím na benzín/naftu, ať už vyráběný z ropy, zemědelských plodin (tady to, podle mého názoru, není moc efektivní) nebo plně synteticky (jen z vody a vzduchu). Energetická hustovat, skladovatelnost, vybudovaná infrastruktura...
Nez vyrabet s mizernou ucinnosti synteticke palivo, tak radeji nabiju muj EV a se stejnym mnozstvim energie ujedu 10x tolik km. Synteticka paliva je nesmysl na n-tou. Je to jen oblbovak aby lidi nekupovali EV. Jak se rika, nadeje umira jako posledni. Nejdrive umre spalovaci motor. EV bere vse.
Na přechod na elektromobilitu nemáme infrastrukturu a to jsme díky dědictví těžkého průmyslu na tom v Evropě ještě velmi dobře. Před několika týdny jsme si s kamarády půjčili v USA Teslu. Za týden jsme spotřebovali víc energie, než je spotřeba mého bytu za rok a to bydlím sám. Pokud by jen podstatná část lidí používala elektromobily musela by se nejen produkce, ale hlavně rozvodná síť posílit. A to ne dvakrát, pětkrát, desetkrát, ale více než padesátkrát. Jde to, ale je to běh na dlouhou trať, mnoho desítek let.Továrny na syntetická paliva je možné postavit blízko produkce elektřiny (ať už z jaderných nebo tzv. obnovitelných) elektráren a kapacitu výroby operativně přizpůsobovat případným přebytkům produkce energie.
Dovolím si nesouhlasit. Když budeme trochu počítat, pro jednoduchost jen pro benzín, protože na naftu jezdí lodě, vlaky, kdejaké stavební a zemedělské stroje ......V roce 2022 se prodalo 2,1 miliardy litrů benzínu. (2,1 x 10 na 9). Na litr se ujede tak 15 km, takže to máme 31,5 miliardy ujetých km.Na elektriku ujede auto na 1 kWh tak 5 km, takže na stejný počet km potřebujeme 6,3 miliardy kWh (6,3 x 10 na 9) a to je 6,3 TWh.A v roce 2022 jsme vyrobili a do zahraničí prodali 13,5 TWh elektřiny.Takže když by se nějakým zázrakem přes noc všechna benzínová auta proměnila na elektrická, měli bychom stále elektriky dost. https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/spotreba-po... ... https://cs.wikipedia.org/wiki/Energetika_v_%C4%8Cesku... https://eru.gov.cz/domacnosti-v-roce-2022-re... ... https://eru.gov.cz/sites/default/files/obsah... ...
Názor byl 2× upraven, naposled 9. 6. 2024 23:30
Pekný výpočet, ale postráda účinnosť. Takže vyrobená 1 kWh elektriny nie je 1 kWh, ktorá sa dostane do EV. A už vôbec nie 1kWh, ktorá z neho vyjde.Najpodstatnejšia na tom ale nie je elektrina samotná, tá vyrobená by to možno pokryla aj s tými stratami, ale je tu infraštruktúra, ktorá by asi nabíjanie všetkých dnes používaných áut v prípade EV asi bez problémov nepokryla.
Ale nepostrádá. Když se 13,5 TWh dostane na hranice k prodeji do zahraničí, tak se musí dostat i kamkoliv v republice.A tabulkách v posledním odkazu jsou vyčíslené i ztráty a je to nějaký směšných 4 - 5 %.
Bohužel nikoliv. To, že elektrárna, která je blízko páteřní linky, je schopna touto páteřní linkou dodat elektřinu do zahraniční vůbec neznamená, že její výkon jsme schopni dostat kamkoliv potřebujeme. O tom by mohli vyprávět všichni, kdo se snaží postavit nejen nějaký výrobní provoz (a žádá o rezervací příkonu v síti), ale i běžný rodinný dům.Pro příklad - rodinný dům se dnes obvykle připojuje s jističem 3 x 25 A (maximální příkon necelých 14 kW).Rychlonabíječky Tesly mají příkon 150 nebo 250 kW. Tj. jedna rychlonabíječka potřebuje příkon jako 11 - 17 rodinných domů. Na takovou zátěž většina naší sítě není a ještě mnoho desítek let nebude připravena.Také je třeba počítat s tím, že řada provozů (včetně vytápění domů) čím dál více přechází plně nebo částečně (elektřina je potřeba i pro pohon tepelného čerpadla) na elektřinu na úkor např. pevných paliv. Tj. nároky na přenosovou soustavu stoupají a dále budou stoupat (končící povolení pro řadu kontlů) i bez elektromobilů.
A co když si budeš nabíjet doma menším příkonem? Takovým, abys po 12 hodinách nabíjení měl "plnou nádrž". Auto denně průměrně ujede 50 km, to tam nakapeš přes noc i přes 6 A jistič.Není cíl a smysl nabíjet pořád a všechna auta jen na rychlonabíječkách.
Na vesnici nejspíše ano. Ve městech nereálné. A problém s ovzduším je právě v těch městech. A ve městech je ten rozdíl ještě větší. Malý být je připojen jednofázově 1 x 16 nebo 1 x 25 A (3,6 kW nebo 5,75 kW), větší byty zpravidla třífázově 3 x 16 A (8,9 kW). 1 autonabíječka by tak potřebovala stejný příkon jako 26 - 42 (při 150 kW nabíječce) malých nebo 17 velkých bytů / 44-70 malé, 28 velké (při 250 kW nabíječce).Ano, pro určité případy to použitelné je - ostatně to je cílem celé elektromobility. Z individuální autodopravy udělat luxusní zboží a maximum lidí nahnat do hromadné dopravy (zejména vlaky). Typický zákazník by tak byl člověk mající vlastní dům v nově postaveném satelitním městečku s dostatečně dimenzovanou rozvodnou sítí, který může nabíjet doma. Ještě navíc pobírající dotace za to, že si vlastní auto bude nabíjet solárními panely pořízenými za dotace. A lůza bude jezdit hromadnou dopravou :)Elektromobily jsou auta vhodná pro někoho, kdo auto nepotřebuje. Kdo může do práce nebo na nákup jet hromadnou dopravou, ale nechce. Na delší trasy se totiž bez rychlonabíječky neobejde.
Neřešíme rychlonabíječky. Psal si, že bude potřeba navýšit prokukci a rozvodnou síť 50x. Z výše přilozených odkazů je zřejmé, že to není pravda. Nebo chceš zpochybňovat zprávu Energetického regulačního úřadu? HOWGH
pokud má být elektromobil náhradou (a ne jen dalším autem do rodiny pro účely, kdy auto vlastně není potřeba) spalovacích motorů, tak jsou nutné rychlonabíječky. Majitelů, kteří budou schopni nabíjet ve svém vlastním domě, bude jen velmi málo.Samozřejmě vždy to jde udělat tak, že lidi "nebudou auto chtít", protože na něj nebudou mít. Stane se z toho luxusní statek pro ty, kteří pro to mají podmínky (tj. mají další luxusní statek, jako je vlastní dům v dostatečně zasíťované obci, ideálně nízkonergetický, aby jim v rezervovaném příkonu zbylo dost na nabíjení auta).Je to vidět už teď na růstu cen spalovacích aut. Prostě auto nebude běžnou součástí domácnosti, jako to bylo před rokem 89. Bohatí budou mít aut víc (elektro i spalovací), ti chudší nebudou mít auto žáné. V průměru se tak nic nezmění a budeme moci slavit úspěch greendealu.
Trochu by som tento výrok:"Prostě auto nebude běžnou součástí domácnosti, jako to bylo před rokem 89."poopravil na niečo v zmysleProstě auto nebude běžnou součástí domácnosti, jako to bylo před rokem 2010.Pred rokom 1989 bolo áut pomerne málo a zďaleka neboli tak rozšírené, ako po roku napr. 2010, kde bolo bežné, že 1 rodina mala i viac ako 1 auto. Pred rokom 1989 auto určite nebolo bežnou súčasťou domácnosti. Dnes je, ale ako píšete, pri takomto vývoji už zase nebude.
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 6. 2024 13:56
Ad McMatej"A tabulkách v posledním odkazu jsou vyčíslené i ztráty a je to nějaký směšných 4 - 5 %."Ja som mal ale na mysli všetky straty, nielen v rozvodnej sieti. Kým elektrina príde po finálnu nabíjačku, je to určite viac ako 5% (musí sa dostať z pôvodne roznášaných cca 400 kV na cca 400 V a to ide spravidla zo 400 kV na 22 kV a až potom na 400 V). Plus 1 kW odobraný z nabíjačky nedá do batérie 1 kW, že? Tam je tiež nejaká účinnosť? A 1 kW odobraný z batérie sa nepremení na 1kW mechanickej energie. Takže aby sme z auta zobrali za hodinu jazdy napr. 15 kWh energie, musí sa jej vyrobiť napr. 20 kWh (to bol príklad, nemám to presne spočítané, ale súdim, že ďaleko od pravdy to nebude, možno to bude ešte viac).
Na straně 5 zprávy Energetického regulačního úřadu je ve vysvětlivkách uvedeno: Celkové ztráty = ztráty v sítích provozovatelů jednotlivých distribučních soustav a provozovatele přenosové soustavy.A účinnost nabíjení taky jde snadno dohledat, např. https://www.evexpert.cz/n/ucinnost-nabijeni-elekt... ... , 83 - 94 %Účinnost elektromotoru je známých 90 %.Ztráty energie od vytěžení ropy po načerpání paliva do nádrže posuzeješ taky takto kriticky?
Názor byl 2× upraven, naposled 10. 6. 2024 18:32
Ad McMatej:"Ztráty energie od vytěžení ropy po načerpání paliva do nádrže posuzeješ taky takto kriticky?"Neposudzujem. Ale dôvod je ten, že tie straty sa nepremietnu do finálnej bilancie.Ak by sme riešili účinnosť EV vs. spalovák, tam by to bolo treba brať do úvahy, ale tu sme sa bavili o pokrytí potreby z hľadiska výroby el. energie a nastavení prenosovej sústavy.
OK, ale pokud jde o pokrytí spotřeby elektrickou energií, tak bysme měli uvažovat i to, že na vyrobením 1 litru benzínu se spotřebuje 1,2 kWh elektrické energie.
To je síce asi pravda, ale v bilancii to nehrá aktívnu rolu. Tie rafinérie, ktoré tú elektrinu spotrebúvajú sú na ten príkon prispôsobené. Ale sídlisko, kde by sa mali čoskoro nabíjať stovky či tisíce áut každú noc, nie. Mestá dtto.A propos 1,2 kWh vloženej energie poskytne v palive cca 9,6 kWh na rozdiel od 1 kWh vyrobenej elektrickej energie vs. koľko sa jej nakoniec využije v EV.Táto skutočnosť má samozrejme dopad na CO2 stopu a pod., ale to nie je predmetom tejto dišputy.
Nemohl by si být ohledně nedostatku elektřiny pro elektomobily konkrétnější?Ve zprávě Energetického regulačního úřadu se na straně 6 uvádí:- Celková výroba elektřiny brutto v roce 2022 dosáhla hodnoty 84,5 TWh- Tuzemská brutto spotřeba elektřiny za rok 2022 klesla na hodnotu 70,8 TWh- Stejně jako v předchozích letech bylo i v roce 2022 trvale záporné saldo importu a exportu elektřiny, které za celý rok činilo 13,5 TWh.- Ročního maxima zatížení v soustavě bylo dosaženo dne 14. prosince 2022 ve 13:15 (11 774 MW). Takže 11 774 MW jsou už dnes elektárny schopné vyrobil, přenosová a distribuční soustava přenést ke spotřebitelům.- Roční minimum zatížení soustavy bylo naměřeno dne 7. srpna 2022 v 5:45 (4 617 MW)A dále je ve zprávě mimo jiné, že kolísání spotřeby mezi dnem a nocí je cca 2000 MW. Když by elektromobily odstranily kolísání mezi dnem a nocí, tak by energetici byli štěstím bez sebe.Vážně myslíš, že by byl nedostatek elekřiny?
Ja tie čísla nespochybňujem, aj keď neviem, či sú pravdivé. Asi sme sa nepochopili. Mne nešlo ani tak o elektrinu samotnú ako o kapacity prenosových sústav.Jedna vec je predať MW po VVN vedení niekam do susednej krajiny a iná vec je priviesť navyše dostatočný výkon do nejakej obce alebo mesta ako NN. Lebo EV potrebujú výkon navyše, ostatné elektrospotrebiče nezmiznú.
Voda a vzduch neobsahují uhlík a bez něj neoxidují (nehoří). Jinak ale benzín jako palivo tu bude ještě dlouho, pokud nevyřešíme AMG pohony.
Vzduch uhlík obsahuje - obsahuje oxid uhličitý. A z vody se zase vezme vodík. Kombinací těchto dvou prvků lze vyrobit syntetická paliva. Ať už syntetický benzín, methan nebo jiné uhlovodíkové sloučeniny.Samozřejmě k tomu "aby to hořelo" není nezbytně nutný uhlík. Vodík s kyslíkem hoří celkem dobře a produktem je voda.Jediné, co pro tohle vše potřebujeme je levný zdroj stabilní energie - pravděpodobně nějaké forma jaderné, ať už štěpné reakce nebo fůzní.
Dnes je již nad slunce jasnější, že konce spalovacího motoru se ještě velmi dlouho bát nemusíme. Dokonce se ho většina z nás ani nedožije. Čeho se snad dožijeme, bude potrestání těch, kdo se násilně snažili lidem vnutit jediný, avšak podřadný a dávno překonaný typ pohonu. I přes jejich lži, falšování dat, ohýbaní podmínek, zákazy a křivení trhu, se jim to naštěstí nepovedlo. Již tento víkend dostanou u evropských voleb pověstný políček.
Neříkej "hop" dokud jsi nepřeskočil 😉
Já jsem optimista a věřím, že ČR není země idiotů. Levičácká zelenorudá svoloč potáhne z Bruselu svinským krokem. A lidé jako Zdechovský a Niedermeyer budou překroužkovaní.
No měl bys někdy otevřít branku své zahrádky a vycestovat někam do Asie, Afriky nebo do Jižní Ameriky a být v nějakém městě. Na ten smrad z trabantů jsme dávno zapomněli. Při dnešní intenzitě dopravy si ani nechci představit jak by se dýchalo ve městech byť jen s EURO4, natož s nějakým dvoutaktem. Takže za mě...zaplať pánbůh za ekopošuky a to v mnoha směrech. Samozřejmě vše je třeba dělat s nějakým rozumem.
Ale to já moc dobře vím, jenomže ekopošuci ztratili před 10 lety soudnost. A ti je ten paradox, my si tady likvidujeme pilíře ekonomiky ve jménu fanatické ekovíry a zbytek světa nám utíká.
Evropa byla a stále je na špici se spalováky, ale těžce zaspala s elektroauty a specielně ČR zaspala s rozvojem energetické infrastruktury. V tom nás Čína a USA válcují. Nejsem zrovna pro zákaz spalováků, ale právě podpora vývoje elektroaut a všeho co s tím je spojené nás nakopne dopředu technologicky. Uvidíme jak se přehodnotí cíle v roce 2026. Příští rok by se měla dostat na trh nová generace baterií, která zase znamená nějaký posun. Baterie i vodík mají už dávno smysl v určitých provozech, tak proč to nerozvíjet dál?
BEV je slepá větev. Díky bohu, že v tomto se ČR nikam nehrnula.
Představ si, že byla kdysi dávno doba, kdy bylo na světě stejné množství elektroaut a spalováků. Šok? Docela by mě zajímalo jak by to dnes vypadalo, kdyby nepřišel Ford s levnou K1, kterou si mohlo dovolit kde kdo a nepřeválcoval tím vývoj elektroaut. Já proti elektroautům nic nemám a možná si příště i pořídím, ale jsem trošku náročný na jízdní vlastnosti, které těžké nebo americké auto nemůže zatím splnit. Navíc... zatím nedám dopustit na řadový šestiválec. A je jedno jestli v benzínu nebo v dieslu. Vodíku se věnuje jen Toyota, čas ukáže zda to správný směr. Každá technologie má svoje mouchy. Rozdíl je v tom, že spalovák má za sebou spoustu let vývoje mnohých automobilek. A elektro stačí najít správnou technologii ukládání energie. U vodíku zase dořešit tlak a teplotu. Kdo to rozlouskne první, ten udá směr do budoucna.
Doplním, že vodíku se nevěnuje ani zdaleka pouze Toyota. Z patra ve velkém do vodíku investují BMW, Hyundai/KIA, Honda a mnozí další také.
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 6. 2024 11:23
Jasně, hledají cesty. Ale třeba BMW žádné auto na vodík momentálně neprodukuje.
https://www.bmwusa.com/ix5-hydrogen.html...
Podřadný a dávno překonaný typ pohonu? Každý, kdo trochu rozumí technice a má nějaký pojem o fyzice, ví, že elektromotor je pro pohon vozidel mnohem lepší, než motor spalovací. Jde jen o to, kde tu elektřinu brát. Dovolil jsem si to trochu zobecnit, když vy zobecňujete spalovací motory bez ohledu na typ paliva.
Spalovací auto na vodík tady už bylo, bylo to BMW 7.Celé to skončilo u ledu, a myslím že vodík pro pohon aut je vedlejší kolej.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.