Petr Ježek
18. 6. 2024 • 13:13

V zásadě má nejlepší tepelnou účinnost pro spalovací motor automobilový benzín, a to při nejnižších nákladech na palivo a jeho distibuci a nejvyšší bezpečnosti. Vodík samotný ani benzín samotný nehoří a jako palivo nemůže sloužit. Vždy potřebuje kyslík, což je u vodíku řádově delikátnější než u benzínu. Obecně je pak vodíková infrastruktyra přirozeně nákladnější než ropná a benzínová. Nafťáky nemám, neměl jsem a mít nebudu, protože jejich exhalace jsou nejhorší.

L J (Lumír Jasiok)
10. 6. 2024 • 15:27

Toyota ani po desítkách let vývoje nebyla schopná přijít s funkčním vodíkovým pohonem. Ať už spalovací varianta, nebo palivový článek. Obojí pořád naráží na jednu zásadní věc, fyziku. On ten vodík má tu zatracenou vlastnost, že to je nejmenší prvek periodické tabulky (AFAIK) a dost blbě se s ním pracuje, zvlášť když při vysokém tlaku proleze jakýmkoliv materiálem. Takže si takhle jeden natankuje za dva tři tisíce nádrž s kterou ujede asi 500km, nechá auto stát před domem, protože pojede na dovolenou (například) a za dva týdny má nádrž z poloviny prázdnou. A taky vyrobit tlakové nádoby na vodík není zrovna láce, a každých deset let se MUSÍ vyměnit. Což v případě Toyota Mirai je náklad cca 450-490tis Kč. To jen tak na okraj k těm blábolům jak je drahá oprava baterie v EV. Lidi vůbec neví jak neskutečně drahý je provoz vodíkových aut. Zkapalnění vodíku je fajn, ale ta energetická náročnost je brutální. A v okamžiku když se vodík zahřeje, zase nastávají problémy které jsem popsal výše. Celková energetická účinnost je u vodíku jen lehce nad účinností spalováku. A cena je asi tak 2x větší než u benzínu / nafty. Takže mně z této rovnice vychází jakožto jediný použitelný elektrický pohon, kdy už současné BEV mají v přepočtu spotřebu mezi 1-2l benzínu / 100km. To spalováky nedokázaly ani za cca 120 let vývoje. A BEV to dokáží reálně už dnes, a to jsme teprve na začátku investování do vývoje baterii.Chápu, že někteří zpátečníci se tady budou bít v prsa a prosazovat spalováky, ale já si dobře pamatuju, že takhle kolem let 2012-2014 oni a nebo jim podobní vyřvávali, že si nikdy nekoupí smartphone, že jim stačí obyčejný hloupý telefon. A dneska hloupý telefon používají jen někteří důchodci s jako nouzový telefon pro přivolání pomoci, když spadnou. A už ani to většinou ne. A velmi podobně to bude i s těmi spalováky. Za deset let už bude tato debata naprosto bezpředmětná, protože BEV bude mít obsazenu většinu trhu. Můžete proti tomu protestovat, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je asi tak všechno.

Patrik Chrz (PatrikChrz)
Patrik Chrz (PatrikChrz)
7. 6. 2024 • 8:52

Pro pohon třeba MHD, kdy vozidlo ráno natankuje a pak celý den jezdí, asi OK. Ale nutnost chlazení to dost diskvalifikuje na použití (mám auto v garáži/před domem, občas, když potřebuji, vyjedu). To vypadá lépe ten stlačený, na druhou stranu 700 barů je opravdu obrovský tlak a jen stlačení plynu na takový tlak potřebuje hodně energie (jsem potápěč, takže vím, jaké problémy jsou už s 200 bary a že i na ně musí být kompresor o velikosti nejméně přívěsu za auto).Já to zatím pořád vidím na benzín/naftu, ať už vyráběný z ropy, zemědelských plodin (tady to, podle mého názoru, není moc efektivní) nebo plně synteticky (jen z vody a vzduchu). Energetická hustovat, skladovatelnost, vybudovaná infrastruktura...

Katikakus
Katikakus
7. 6. 2024 • 8:39

Dnes je již nad slunce jasnější, že konce spalovacího motoru se ještě velmi dlouho bát nemusíme. Dokonce se ho většina z nás ani nedožije. Čeho se snad dožijeme, bude potrestání těch, kdo se násilně snažili lidem vnutit jediný, avšak podřadný a dávno překonaný typ pohonu. I přes jejich lži, falšování dat, ohýbaní podmínek, zákazy a křivení trhu, se jim to naštěstí nepovedlo. Již tento víkend dostanou u evropských voleb pověstný políček.

trader-krakra
7. 6. 2024 • 7:57

Spalovací auto na vodík tady už bylo, bylo to BMW 7.
Celé to skončilo u ledu, a myslím že vodík pro pohon aut je vedlejší kolej.

Určitě si přečtěte

Články odjinud