15. dubna 1912 ztroskotal Titanic. Připomeňte si výročí této tragédie dobovými fotografiemi. Pod nimi si pak můžete přečíst zajímavé informace o Titanicu a jeho osudné plavbě.

15. dubna 1912 ztroskotal Titanic. Připomeňte si výročí této tragédie dobovými fotografiemi. Pod nimi si pak můžete přečíst zajímavé informace o Titanicu a jeho osudné plavbě.

Na svou první a současně poslední plavbu Titanic vyrazil 10. dubna 1912 pod velením kapitána Edwarda J. Smithe. Ve své době šlo o největší osobní parník světa, který pojal přes 2500 cestujících.

Na svou první a současně poslední plavbu Titanic vyrazil 10. dubna 1912 pod velením kapitána Edwarda J. Smithe. Ve své době šlo o největší osobní parník světa, který pojal přes 2500 cestujících.

Titanic v doku před dokončením a spuštěním na vodu v roce 1911. Loď se stavěla v loděnicích v Belfastu. Během stavby zahynuli 2 lidé a 246 jich utrpělo zranění.

Titanic v doku před dokončením a spuštěním na vodu v roce 1911. Loď se stavěla v loděnicích v Belfastu. Během stavby zahynuli 2 lidé a 246 jich utrpělo zranění.

Na vodu se Titanic dostal 31. května 1911, následovaly dokončovací práce a testovací plavby. Titanic byl dlouhý 260 metrů a ke svému provozu potřeboval zhruba 600 tun uhlí denně. Do pecí ho házelo 176 lidí.

Na vodu se Titanic dostal 31. května 1911, následovaly dokončovací práce a testovací plavby. Titanic byl dlouhý 260 metrů a ke svému provozu potřeboval zhruba 600 tun uhlí denně. Do pecí ho házelo 176 lidí.

Titanic vyráží na svou první plavbu z anglického Southamptonu. Po zastávkách ve francouzském Cherbourgu a irském Queenstownu se vydal přes Atlantik do amerického New Yorku. Na palubě bylo i s posádkou 2 223 lidí. (foto: Profimedia)

Titanic vyráží na svou první plavbu z anglického Southamptonu. Po zastávkách ve francouzském Cherbourgu a irském Queenstownu se vydal přes Atlantik do amerického New Yorku. Na palubě bylo i s posádkou 2 223 lidí. | (foto: Profimedia)

Na palubě se mj. nacházelo 20 000 lahví piva, 1500 lahví vína a 8000 doutníků - to všechno jen pro potřeby pasažérů cestujících první třídou.

Na palubě se mj. nacházelo 20 000 lahví piva, 1500 lahví vína a 8000 doutníků - to všechno jen pro potřeby pasažérů cestujících první třídou.

Loď byla vybavena nejmodernější technikou. Komunikaci zajišťovaly výkonné rádiové stanice Marconi, osvětlení na celé lodi bylo elektrické a dokonce zde byly instalovány i tři výtahy

Loď byla vybavena nejmodernější technikou. Komunikaci zajišťovaly výkonné rádiové stanice Marconi, osvětlení na celé lodi bylo elektrické a dokonce zde byly instalovány i tři výtahy

Elektřinu dodávaly obří generátory. Loď pohánělo celkem 29 parních kotlů. Ze 4 komínů byl jeden (na zádi) falešný a sloužil jako vývod ventilace. (foto: Profimedia)

Elektřinu dodávaly obří generátory. Loď pohánělo celkem 29 parních kotlů. Ze 4 komínů byl jeden (na zádi) falešný a sloužil jako vývod ventilace. | (foto: Profimedia)

Kormidlo bylo relativně malé. Bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji, z nichž jeden fungoval jako záložní.

Kormidlo bylo relativně malé. Bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji, z nichž jeden fungoval jako záložní.

Loď měla celkem tři lodní šrouby. Prostřední vážil 22 tun a krajní 38 tun.

Loď měla celkem tři lodní šrouby. Prostřední vážil 22 tun a krajní 38 tun.

Uvnitř to byla oáza luxusu, tedy jen v horních palubách určených pro první třídu. Schodiště Grand Staircase bylo vybaveno bronzovými andělíčky, dubovým obložením a obrazy.

Uvnitř to byla oáza luxusu, tedy jen v horních palubách určených pro první třídu. Schodiště Grand Staircase bylo vybaveno bronzovými andělíčky, dubovým obložením a obrazy.

Interiér byl inspirován hotelem Ritz v Londýně.

Interiér byl inspirován hotelem Ritz v Londýně.

Cestující měli mj. k dispozici restaurace, kavárny, tělocvičnu, zimní zahradu...

Cestující měli mj. k dispozici restaurace, kavárny, tělocvičnu, zimní zahradu...

Samozřejmě nechyběly ani kuřácké salony, čítárny a písárny a další společenské prostory.

Samozřejmě nechyběly ani kuřácké salony, čítárny a písárny a další společenské prostory.

Na vybavení se rozhodně nešetřilo - nábytek i doplňky navrhovali přední umělci tehdejší doby.

Na vybavení se rozhodně nešetřilo - nábytek i doplňky navrhovali přední umělci tehdejší doby.

Titanic byl druhou lodí světa, která byla vybavená bazénem. Tou první byl sesterský parník Olympic.

Titanic byl druhou lodí světa, která byla vybavená bazénem. Tou první byl sesterský parník Olympic.

Tělocvična byla zařízena v edvardovském stylu. Podlahu pokrývalo stylové linoleum. Rotopedy dnes nikoho nepřekvapí, stejně jak nástroj pro veslování, raritní jsou ale stroje simulující jízdu na koni v zadním rohu.

Tělocvična byla zařízena v edvardovském stylu. Podlahu pokrývalo stylové linoleum. Rotopedy dnes nikoho nepřekvapí, stejně jak nástroj pro veslování, raritní jsou ale stroje simulující jízdu na koni v zadním rohu.

Titanic proplouval oblastí s vysokým výskytem ledových ker. Tato se mu stala osudným. Značně zchátralý snímek zachycuje kus ledovce poblíž míst ztroskotání Titanicu, na kterém byla odřena červená barva. Mezi jeho zpozorováním a kolizí uplynulo pouhých 37 sekund. Zdroj

Titanic proplouval oblastí s vysokým výskytem ledových ker. Tato se mu stala osudným. Značně zchátralý snímek zachycuje kus ledovce poblíž míst ztroskotání Titanicu, na kterém byla odřena červená barva. Mezi jeho zpozorováním a kolizí uplynulo pouhých 37 sekund. | Zdroj

Červeně vyznačeny vodotěsné přepážky a zeleně trhliny, které způsobil ledovec. Voda vtrhla hned do šesti komor oddělených izolačními přepážkami. K dispozici sice byla čerpadla, ale na tak rychlý postup vody nestačila.

Červeně vyznačeny vodotěsné přepážky a zeleně trhliny, které způsobil ledovec. Voda vtrhla hned do šesti komor oddělených izolačními přepážkami. K dispozici sice byla čerpadla, ale na tak rychlý postup vody nestačila.

Náraz se stal přibližně 20 minut před půlnocí. Za necelé tři hodiny byla loď pod hladinou. Obrázek je malbou jednoho z přeživších.

Náraz se stal přibližně 20 minut před půlnocí. Za necelé tři hodiny byla loď pod hladinou. Obrázek je malbou jednoho z přeživších.

Na Titanicu bylo pouhých 16 dřevěných záchranných člunů a 4 skládací čluny. To samozřejmě nestačilo. Kvůli teplotě kolem -2°C ve vodě málokdo přežil déle než 15 minut. Lodní pekař Charles Joughin to však údajně vydržel dvě hodiny. Zkázu Titanicu obestírá řada mýtů. Ale například to, že lodní kapela hrála do téměř posledního okamžiku, je ale pravda.

Na Titanicu bylo pouhých 16 dřevěných záchranných člunů a 4 skládací čluny. To samozřejmě nestačilo. Kvůli teplotě kolem -2°C ve vodě málokdo přežil déle než 15 minut. Lodní pekař Charles Joughin to však údajně vydržel dvě hodiny. Zkázu Titanicu obestírá řada mýtů. Ale například to, že lodní kapela hrála do téměř posledního okamžiku, je ale pravda.

Informace se rychle dostala na titulní stránky novin (foto: Profimedia)

Informace se rychle dostala na titulní stránky novin | (foto: Profimedia)

Vrak Titaniku byl nalezen až v roce 1985. Vzhledem k hloubce 3,8 km nebyla dlouho k dispozici technika, která by pátrání umožňovala. Vyzdvižení vraku nepřipadá v úvahu. Technické řešení by se možná našlo, ale bylo by to nesmírně nákladné a navíc už se na Titaniku výrazně podepsala koroze. Při zvedání by se rozpadl.

Vrak Titaniku byl nalezen až v roce 1985. Vzhledem k hloubce 3,8 km nebyla dlouho k dispozici technika, která by pátrání umožňovala. Vyzdvižení vraku nepřipadá v úvahu. Technické řešení by se možná našlo, ale bylo by to nesmírně nákladné a navíc už se na Titaniku výrazně podepsala koroze. Při zvedání by se rozpadl.

V případě zájmu k němu ale můžete vyrazit na výlet malou ponorkou. Britská cestovní kancelář Blue Marble Private nedávno takový „zájezd“ nabídla. Jedno místo vás vyjde na 2,5 milionu korun.

V případě zájmu k němu ale můžete vyrazit na výlet malou ponorkou. Britská cestovní kancelář Blue Marble Private nedávno takový „zájezd“ nabídla. Jedno místo vás vyjde na 2,5 milionu korun.

Na svou první a současně poslední plavbu Titanic vyrazil 10. dubna 1912 pod velením kapitána Edwarda J. Smithe. Ve své době šlo o největší osobní parník světa, který pojal přes 2500 cestujících.
Titanic v doku před dokončením a spuštěním na vodu v roce 1911. Loď se stavěla v loděnicích v Belfastu. Během stavby zahynuli 2 lidé a 246 jich utrpělo zranění.
Na vodu se Titanic dostal 31. května 1911, následovaly dokončovací práce a testovací plavby. Titanic byl dlouhý 260 metrů a ke svému provozu potřeboval zhruba 600 tun uhlí denně. Do pecí ho házelo 176 lidí.
Titanic vyráží na svou první plavbu z anglického Southamptonu. Po zastávkách ve francouzském Cherbourgu a irském Queenstownu se vydal přes Atlantik do amerického New Yorku. Na palubě bylo i s posádkou 2 223 lidí. (foto: Profimedia)
24
Fotogalerie

Tragický osud „nepotopitelné“ lodi: Připomeňte si ztroskotání Titanicu

  • 15. dubna 1912 se potopil legendární Titanic
  • Připomeňte si výročí této tragédie dobovými fotografiemi
  • K vraku lodi se pořádá první zájezd

Titanic byl největším osobním parníkem své doby. Jeho kapacita umožňovala přepravovat přes 2500 pasažérů. Přestože byl považován za nepotopitelný, hned na své první plavbě se srazil s ledovcem a po necelých třech hodinách klesl ke dnu. Při této tragédii – především kvůli nedostatku záchranných člunů – zahynulo zhruba 1500 lidí.

Úvodní obrázek: Karl Beutel, CC BY-SA 3.0

Určitě si přečtěte

Články odjinud