Trpíte ekzémem? Zaženou ho bakterie!

• Člověk hostí na kůži pestrou kolekci bakterií
  • Některé vylučují přírodní antibiotika a chrání nás před kožními infekcemi
  • Lidé s ekzémem mají na kůži „zlé“ bakterie – a krém z „hodných“ baterií je vyléčí
 Trpíte ekzémem? Zaženou ho bakterie!

Člověk hostí ve svém těle „zoo“ tvořenou tisíci druhů bakterií. Celkem si jich neseme na povrchu i uvnitř těla asi kilo a půl. Nejsou vidět pouhým okem. Když se nám odněkud vytratí, nastěhují se místo nich choroboplodní mikrobi a následky už obvykle nepřehlédneme.

Lidem trpícím ekzémem chybí jejich „hodné“ bakterie a místo nich se jim na kůži usadili „zlí“ mikrobi vyvolávající záněty. K jedněm z nejčastějších původců ekzémů patří Staphylococcus aureus. Léčba antibiotiky mnohdy selže. Staphylococcus aureus si na léky rychle zvykne a vzdoruje jim. Antibiotika však vyhubí zbylé „hodné“ bakterie a vytvoří těm „zlým“ prostor k dalšímu rozmachu.

Tým vedený dermatologem Richardem Gallo z University of California v San Diegu odebral mikroby z kůže zdravých lidí a testoval jejich schopnost hubit cizí bakterie. Mezi 10 000 různými bakteriemi našli hned několik takových, které produkovaly malé molekuly, tzv. peptidy, s antibiotickými účinky. Tato „přírodní antibiotika“ zřejmě pomáhají „hodným“ bakteriím při likvidaci „zlých“ mikrobů včetně ekzémového Staphylococcus aureus.

Gallo a spol. si tento předpoklad nejprve ověřili na laboratorních myších, které trpěly infekcí kůže vyvolanou Staphylococcus aureus. Přírodní antibiotika z „hodných“ bakterií zánět rychle zlikvidovala a Staphylococcus aureus se z nemocné kůže vytratil.

Na základě těchto povzbudivých výsledků přistoupili vědci k prvním klinickým zkouškám na pacientech trpících těžkými ekzémy. Vyrobili krém s přídavkem „hodných“ bakterií a namazali ho pacientům na zanícenou kůži. Zlepšení se dostavilo velmi rychle a bylo dramatické.

„Máme teď velmi dobrý způsob léčby ekzémů, při kterém dodáme pacientům na kůži nové bakterie,“ přibližuje Richard Gallo výsledky studie publikované v předním lékařském časopise Science Translational Medicine. „Ukazuje se, že pacienti budou muset ošetření opakovat, protože jejich tělo nezajistí příhodné podmínky pro růst léčebných bakterií. Naštěstí to pro ně nepředstavuje velký problém, protože se potřebují jen mazat krémem. Léčebné bakterie potlačují růst zánětlivých bakterií mnoha různými způsoby, a tak není pravděpodobné, že by bakterie vyvolávající zánět získaly proti této léčbě odolnost.“

Zdroj: Science Translational Medicine