Vesmír | Donald Trump | Těžba

Trump podepsal exekutivní příkaz k těžbě surovin na Měsíci a asteroidech

Americký prezident Donald Trump v pondělí podepsal exekutivní příkaz, který podporuje těžbu surovin na Měsíci a asteroidech. Mj. se v něm uvádí, že „Američané by měli mít právo zapojit se do komerčního průzkumu, získávání a využívání zdrojů ve vesmíru, v souladu s platnými zákony.“

Tento příkaz ostře kotnrastuje s myšlenkou, že vesmír je jakýmsi „společným zdrojem“, který by měl být dostupný všem.

„Vesmír je legálně a fyzicky jedinečnou doménou lidské činnosti a Spojené státy ho nepovažují za globální veřejný statek (global commons),“ píše se v dotyčném dokumentu.

Nikoho tak asi nepřekvapí, že kritika na sebe nenechala dlouho čekat. „Jakýkoliv pokus o privatizaci vesmíru v té či oné podobě – a je obtížné hned teď říct, zda toto lze za pokus o privatizaci vesmíru považovat – by byl nepřijatelný,“ komentoval to v úterý mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.

"Snahy o vyvlastnění vesmíru a agresivní plány na… de facto zabavování území jiných planet… jen stěží povzbudí ostatní národy k účasti na plodné spolupráci,“ přispěchal se svou troškou do mlýna zástupce ředitele ruské kosmické agentury Roskosmos Sergey Saveliev.

Diskuze (55) Další článek: Už žádné krvavé filmy pro děti. Netflix dal rodičům nové možnosti, jak mohou ochránit své potomky