Zdraví | Medicína

Co je to tularémie? Infekční choroba zvířat, kterou se může nakazit i člověk

V českých médiích se dnes objevily zprávy, podle nichž se v okolí Litvínova objevila tularémie. Jedná se o infekční chorobu, jejímž původcem je bakterie Francisella tularensis. Trpí jí především zajíci, ale je přenosná i na další zvířata a na lidi.

Člověk se většinou nakazí v důsledku kousnutí krvesajným hmyzem či klíštětem. V takovém případě se na postiženém místě objevuje typický vřed a dochází rovněž ke zvětšení mízních uzlin.

Rozlišují se celkem tři klinické formy tularémie: zevní, vnitřní a generalizovaná. Nejběžnější je první zmíněná, která může mít několik podob. V praxi se setkáte hlavně s kožní (ulceroglandulární) tularémií, mezí jejíž příznaky kromě výše zmíněného vředu patří také zimnice, únava či horečka.

Nakazit se lze rovněž vdechnutím 10-50 bakteriálních buněk (podle jiných zdrojů stačí i menší počet). Pacient si pak stěžuje na bolesti na hrudi, trápí ho kašel a dušnost.

Oproti tomu k infekci orální, resp. alimentární cestou je zapotřebí velká kultura mikrobů (tzv. inokulum). Pokud k ní přesto dojde, rozvíjí se střevní nebo ústní forma. První zmíněná je provázena průjmem a bolestmi břicha, druhá probíhá jako angína.

K léčbě tularémie se používá antibiotikum streptomycin, flourochinolony nebo rifampicin. Úmrtnost neléčených pacientů kolísá mezi 5 a 15 %.

V souvislosti s výskytem v okolí Litvínova Krajská veterinární správa vydala mimořádné opatření. Ve vybraných oblastech nyní platí tříměsíční zákaz odchytu zajíců, který se nicméně nevztahuje na nakažené kusy.

Na pozoru by se tak měli mít především jedinci, kteří s ulovenými infikovanými zvířaty budou muset manipulovat. Právě tato činnost s sebou totiž nese největší riziko onemocnění.

Váš názor Další článek: SSD Samsung 980 Pro je připraveno na PCI Express 4.0. Maximálka bude ale „pouze“ 6,5 GB/s

Témata článku: Zdraví, Zvířata, Medicína, Bakterie, Litvínov, Bolest, Choroba, Vřed, Kašel, Původce, Infekční choroba, Zajíc, Zvíře

Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
EvropaInstagramFacebook Messenger
Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
SoukromíVPNGoogle
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment