Twin Study pokračuje: Na Mezinárodní vesmírnou stanici vyrazilo dvacet myší

V pátek ráno z Cape Canaveral Air Force Station odstartovala raketa Falcon 9, na jejíž palubě se mj. nacházelo několik velice důležitých pasažérů: dvacet laboratorních myší. Cílová destinace? Mezinárodní vesmírná stanice (ISS).

Dotyčné myšky jsou součástí studie prováděné Center for Sleep and Circadian Biology při Northwestern University. Podle dostupných informací by polovina z nich měla strávit na oběžné dráze rekordních 90 dnů, zatímco druhá polovina se na naší planetu vrátí už po 30 dnech.

Vědci tak uvidí, jak pobyt ve vesmíru ovlivňuje cirkadiánní rytmy myší, jejich mikrobiomy atd.

Tento výzkum navazuje na tzv. Twin Study, o níž jsme na VTM již psali. Ze sledování fyzického i psychického stavu astronauta Scotta Kellyho a jeho bratra-dvojčete Marka mj. vyplynulo, že dlouhodobý pobyt ve vesmíru způsobuje genetické změny, z nichž některé mohou být nevratné.

I těchto 20 myší má identické sourozence, kteří zůstali doma, resp. ve výzkumném středisku NASA. Tam budou vystavováni stejným podmínkám jako myši na ISS – pouze s třídenním zpožděním. Odborníci doufají, že díky tomu získají ještě podrobnější poznatky, než přinesla výše zmíněná Twin Study (zatímco Scott pobýval na ISS, Mark na Zemi vedl normální život, což mohlo výsledky do určité míry ovlivnit). Myši a lidé totiž mají téměř totožný genom.

A pokud vám 90 dní připadá jako nepříliš dlouhá doba, vězte, že jde o ekvivalent 9 našich let. „Tyto malé astronautské myši by tedy mohly držet klíč k pochopení toho, co se stane, strávíme-li významnou dobu našeho života mimo zemskou atmosféru,“ komentoval to Futurism.

Foto: Rama, CC BY-SA 2.0 fr

Diskuze (3) Další článek: HTC propustí dalších 1 500 zaměstnanců a centralizuje vývoj VR

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Lidé, Zvířata, Falcon, DNA, Mark, VTM, Northwestern University, Laboratorní myš, Myši, Dostupná informace, Cílová destinace, Zemská atmosféra, Určitá míra, ISS, Fyzický stav, Genetická změna, Druhá polovina, Vesmírná stanice, Oběžná dráha, Dlouhá doba

Mírumilovná Pilsneria čelila největšímu kybernetickému útoku v dějinách

** Počítačové systémy Pilsnerie kolabují! ** Nejprve zaútočil hurikán Mozkyto, pak Sauronia ** Naštěstí jen během cvičení Cyber Czech 2018

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy