Týden po tragické havárii čínského Boeingu 737 se podařilo najít obě černé skříňky

V pondělí 21. března havarovalo v Číně letadlo Boeing 737-800 letící na pravidelné vnitrostátní lince MU5735 z města Kchun-ming (KMG) do Kantonu (CAN). Týden po tragické události je zřejmé, že ji nikdo ze 123 pasažérů a 9 členů posádky nepřežil.

Situaci podrobně sleduje server The Aviation Herald, který již od roku 2008 zveřejňuje zprávy o nehodách a incidentech v komerčním letectví. Dle jeho informací se letadlo zřítilo do hornatého terénu krátce před zahájením sestupu na přistání. Když na místo nehody dorazila pátrací a záchranná jednotka, nenašla žádné přeživší.

Havárie letu MU5735

Na vyšetřování havárie se nyní podílí Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC), který spolupracuje s firmou Boeing a výrobcem motorů CFM. Trosky letadla se nacházejí na dvou místech – na jedné a druhé straně kopce. Z dosavadních informací vyplývá, že let MU5735 odstartoval 21. března ve 13:16 místního času z Kchun-mingu a ve 14:17 vstoupil do letového prostoru Kantonu, přičemž se pohyboval ve výšce 8900 metrů (29 100 stop).

Ve 14:20 letový dispečer zaznamenal, že letadlo prudce klesá. Pokoušel se opakovaně kontaktovat posádku, která však na jeho výzvy nereagovala. O tři minuty později letadlo zmizelo z radaru. Trosky stroje, který během šesti let od uvedení do provozu nalétal 18 239 hodin v 8 986 letových cyklech, pak byly nalezeny nedaleko jihočínského města Wu-čou.

Na tiskovém brífinku ve středu 23. března CAAC oznámil, že se podařilo najít jednu ze dvou černých skříněk. Dodal, že zařízení bylo značně poškozené a v tu chvíli nebylo jasné, zda se jedná o záznamník letových údajů (FDR) nebo záznamník hlasu v kokpitu (CVR).

Hledání černých skříněk

CAAC dále uvedl, že komunikace a řízením letového provozu byla až do ztráty spojení normální – nebylo zaznamenáno žádné tísňové volání ani hlášení o potížích. Počasí bylo příznivé. Kapitán měl nalétáno celkem 6709 hodin, první důstojník 31 769 hodin a druhý důstojník 556 hodin. Letadlo bylo v letuschopném stavu a veškerá údržba byla prováděna v přísném souladu s předpisy a požadavky.

Na třetí tiskové konferenci Čínský úřad pro civilní letectví oznámil, že ačkoli je černá skříňka značně poškozená, paměťová jednotka vypadá neporušeně. Ukázalo se, že se jedná o záznamník hlasu v kokpitu, jež byl následně odeslán do Pekingu ke stažení záznamů.

Ve čtvrtek 24. března pátrací a záchranné týmy oznámily, že prohledaly 46 000 metrů čtverečních a ve snaze najít druhou černou skříňku rozšiřují prohledávanou oblast. Kromě dalších trosek se jim povedlo lokalizovat a vyzvednout části motorů.

Obě černé skříňky byly nalezeny

Tentýž den bylo oznámeno nalezení více než metrového kusu trosek asi 12 kilometrů západně od místa nehody a asi 3,2 kilometrů jihovýchodně od poslední polohy ohlášené systémem ADS-B. Je třeba zdůraznit, že v tuto chvíli nevíme, zda se tato část letadla oddělila ještě před, nebo až během střemhlavého pádu.

V pátek 25. března oznámil CAAC nalezení a vyzvednutí převodové skříně motoru i hlavního podvozku. Některé části letadla údajně vykazovaly stopy po požáru. Ukázalo se také, že paměťový čip ze záznamníku hlasu v kokpitu je poškozený a musí být odeslán výrobci k opravě. V tuto chvíli nejsou k dispozici žádné odhady, kdy bude možné data stáhnout.

Zásadní okamžik přišel v neděli 27. března, kdy se asi 1,5 metru pod povrchem povedlo nalézt a vyzvednout druhou černou skříňku se záznamy letových údajů. Zdá se, že jednotka je relativně neporušená a byla odeslána do Pekingu ke stažení dat. Navzdory nebezpečí sesuvu půdy z kopce po dešti pokračují vyprošťovací činnosti – dosud bylo vyzvednuto 33 777 předmětů. Všechny osoby, nacházející se v době havárie na palubě, byly oficiálně prohlášené za mrtvé.

Diskuze (4) Další článek: Dodávky DPD měří kvalitu ovzduší v Praze. Na webu zjistíte, jestli můžete vyvětrat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,