Tým z Princetonu se pochlubil plazmovým pohonem pro satelity. Mohly by z něj těžit hlavně CubeSaty

Budoucí satelity se budou moct dostat hlouběji do vesmíru než ty stávající. A to díky plazmovému pohonu, který vyvinuli odborníci z Princeton Plasma Physics Laboratory.

Podle oficiální tiskové zprávy má tato inovativní technologie potenciál otevřít nové obzory ve vědeckém výzkumu. Jedním z důvodů je skutečnost, že by konečně mohla umožnit „kapesním“ satelitům (tzv. CubeSatům), aby se pohybovaly mezi dolní a horní hranicí oběžné dráhy.

Současné pohonné systémy, využívající například konvenční raketové palivo, tohle efektivně zajistit nezvládnou – ale plazmové trysky ano.

Monitoring počasí?

Tisková zpráva mj. detailně popisuje, jak by CubeSaty mohly pomocí plazmového pohonu sestoupit na nižší orbitu, z níž by monitorovaly bouře a další atmosférické jevy. Jakmile by svůj úkol splnily, vrátily by se do původní výšky.

Do satelitů (zvláště těch se skromnými rozměry) se pochopitelně vejde jen omezené množství paliva. Jakékoliv řešení, které jim umožní za něj „zahrát hodně muziky“, má tudíž značný význam.

„Tyto miniaturní trysky v zásadě budeme moct použít pro mnoho misí,“ konstatoval princetonský fyzik Yevgeny Raitses.

Diskuze (3) Další článek: Nový hlubokomořský robot se dokáže změnit v autonomní ponorku