Pneumatiky Metl jsou prvním spotřebitelským výrobkem využívajícím NiTinol – slitinu niklu a titanu, kterou vyvinula NASA a která si dokáže pomocí tepla zapamatovat svůj tvar. Ve srovnání s tradičními pneumatikami pro jízdní kola se pneumatiky Metl nikdy nepropíchnou a vydrží celý život – alespoň tak to slibuje firma The Smart Tire Company, která je vyvinula a vyrábí.
The Smart Tire Company – malý startup z města Akron v americkém Ohiu – nedávno spustil crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru. Jejím cílem bylo získat částku 25 tisíc dolarů (v přepočtu asi 574 tisíc korun), nicméně již 27 dní před ukončením se podařilo vybrat přes 86 tisíc dolarů (cca 2 miliony korun).
Doživotní pneumatiky pro jízdní kola
Přispěvatelé mohou v rámci kampaně pořídit dvě nepropíchnutelné 8,5" pneumatiky na koloběžku za 150 dolarů (cca 3 440 Kč) či dvě pneumatiky pro silniční jízdní kolo ve velikostech 700 x 32c, 35c a 38c za 500 dolarů (cca 11 480 Kč). K dispozici jsou také kompletní hliníková nebo karbonová kola s pláštěm Metl za 1 300, respektive 2 300 dolarů (cca 29 860, respektive 52 830 Kč).
Pneumatiky, které se nikdy nevyfouknou, byly vytvořeny ve spolupráci s NASA, která stejnou technologii použila na pneumatiky pro svá planetární vozítka. Koneckonců, opravit defekt na povrchu Měsíce nebo Marsu by bylo dost obtížné. Jsou duté – takže v nich je vzduch, který však není pod tlakem, ani není nutný k tomu, aby pneumatika držela svůj tvar.
Důležité je, že když je NiTinol vystaven tlaku, nejprve se deformuje, ale pak se vrátí do původního tvaru. Tato vlastnost umožňuje pneumatice Metl jemně se stlačovat a odskakovat, což zajišťuje hladkou jízdu stejně jako u klasických pryžových pneumatik.
Základem je NiTinolová pružina
Srdcem každé pneumatiky Metl je pružina podobná pružině Slinky, která obepíná celou pneumatiku. Tato pružina je vyrobena ze slitiny s tvarovou pamětí známé jako NiTinol, která je podle popisu pevná jako titan, ale zároveň pružná jako guma.
Pružina je obalena polykaučukovým materiálem, tvořícím průhledné bočnice pneumatiky a vyměnitelný běhoun. Podle výrobce je v tomto provedení použita pouze polovina pryže oproti běžné pneumatice. Navíc zatímco běhoun bude nutné občas vyměnit (zhruba každých 8 000 až 12 900 kilometrů), samotná pneumatika by údajně měla vydržet po celou dobu životnosti kola.
Dle dostupných informací bude mít první verze pneumatiky pevně danou tuhost, ale budoucí modely mohou uživatelům umožnit zvýšení tuhosti napumpováním většího množství vzduchu. Pneumatiky tedy budou polopneumatické, ale přesto si uchovají svou nepropíchnutelnost.