U Indonésie havaroval Boeing 737-500. Dle dat FlightRadaru se doslova zřítil z oblohy do moře

  • U indické Jakarty havaroval letoun Boeing 737-500 s 56 cestujícími
  • Podle záznamů ADS-B vystoupal do výšky 3,3 km a poté se zřítil
  • Příčina se vyšetřuje, patrně však nesouvisí s haváriemi B737 Max

Sobota 9. ledna se do historie zapíše černým písmem jako datum další letecké katastrofy. Nedaleko Jakarty – hlavního a největšího města Indonésie – havaroval letoun Boeing 737-500 indonéských aerolinek Sriwijaya Air.

Stroj s registrací PK-CLC odstartoval ve 14:36 místního času z dráhy 25R mezinárodního letiště Sukarno-Hatta jako let SJ-182. Jeho cílem bylo město Pontianak v západní části ostrova Borneo, vzdálené vzdušnou čárou přibližně 740 kilometrů. Na palubě bylo dle oficiální zprávy 50 cestujících (40 dospělých, 7 dětí a 3 kojenci) a 6 členů posádky, tedy celkem 56 osob.

Zmizení letu SJ-182

V oblasti sice panovaly bouřky, nicméně v bezprostředním okolí letiště dle dostupných informací jen mírně pršelo. Piloti dostali po startu povolení stoupat do letové hladiny FL290, tedy do výšky 8,8 kilometrů. Stroj během prvních minut postupně nabíral výšku a stáčel se směrem k severu, kde byl cíl jeho cesty.

Po čtyřech minutách letu dosáhl letoun výšky 10900 stop (cca 3,3 kilometrů) a nacházel se asi 11 kilometrů severně od jakartského letiště. Dispečeři v tu chvíli zaznamenali odchylku od trasy a chtěli na ní upozornit posádku, nicméně nepovedlo se jim navázat rádiové spojení. Krátce poté letadlo zmizelo z radarů – poslední zaznamenaná pozice má dle webu The Aviation Herald souřadnice S 5°58.380', E 106°34.056'.

Pád stroje měla zhruba ze vzdálenosti šesti kilometrů zaznamenat posádka lodě, která se pohybovala v Jávském moři. Dle jejího kapitána slyšeli výbuch a viděli pád objektu, nicméně výhled jim komplikoval déšť. Když dorazili na místo, našli na hladině kusy oblečení, zavazadla a lidské ostatky.

Trosky stroje byly později objeveny poblíž ostrova Lancang v hloubce kolem 15 metrů. Dle potápěčů je vrak velmi silně poškozený a nelze předpokládat, že by havárii někdo přežil. Veškeré úsilí se nyní bude soustředit na vylovení „černých skříněk“ – tedy zapisovače letových údajů a záznamníku komunikace v kokpitu.

Jejich polohu se podařilo určit v neděli večer, nicméně v současnosti komplikuje jejich vylovení nepříznivé počasí. Sílu nárazu dokladuje skutečnost, že skříňky byly nalezeny ve vzdálenosti 150 až 200 metrů od místa nehody.

Zase spadl Boeing?

Havárie svým průběhem připomíná dvě tragické nehody Boeingů 737 Max, které se odehrály v říjnu roku 2018 a v březnu 2019. Na tomto místě je však nutné upozornit, že indonéský stroj je starší typ 737-500, který není vybaven stabilizačním systémem MCAS, jež je označován jako nejpravděpodobnější příčina obou havárií.

Dle záznamů služby FlightRadar24, která zachytává signály ADS-B, nic nenaznačuje možným problémům v úvodní fázi letu – stroj postupně nabíral výšku a rychlost. Po dosažení výšky 10 900 stop při rychlosti 287 uzlů (cca 530 km/h) se však během několika sekund propadl do výšky jen několika desítek metrů a následně zmizel z radarů.

Ačkoli nelze brát údaje z ADS-B za směrodatné, podle FlightRadaru byla rychlost stroje před zmizením 358 uzlů, tj. více než 660 km/h (ve skutečnosti však patrně byla mnohem vyšší).

V tuto chvíli je předčasné spekulovat o možných příčinách havárie. Soudě z toho, že posádka nevyslala nouzový signál, lze pouze předpokládat, že se objevil nečekaný a náhlý problém. Letoun s registrací PK-CLC byl více než 26 let starý a v minulosti létal ve službách amerických leteckých společností Continental Airlines a United Airlines.

U aerolinek Sriwijaya Air létal tento stroj od roku 2012 na vnitrostátních linkách a byl relativně hodně vytížený – jen v den nehody se jednalo o jeho již pátý start. Předchozí let i přistání přitom proběhl zcela bez problémů. Příčiny, proč osvědčený letoun doslova zmizel z oblohy, se dozvíme až po zveřejnění výsledků vyšetřování.

Diskuze (4) Další článek: Vyšel Linux Mint 20.1 ve třech příchutích. Má nové funkce a dlouhou podporu

Témata článku: Technika, Doprava, Letadla, Létání, Boeing, Indonésie, Katastrofy, Jávské moře, The Aviation Herald, Letoun, United Airlines, Zapisovač, Hera, Kapitán, Flightradar, Výška, Příčina, Havárie, Obloha, Continental Airlines, Jakarta, Stroj



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Amazon už nechce Googlu platit desátky. Ze své aplikace odebral možnost plateb za digitální obsah

Amazon už nechce Googlu platit desátky. Ze své aplikace odebral možnost plateb za digitální obsah

** Google od 1. června mění podmínky na Google Play ** Velcí vývojáři musí odevzdat 30 procent ze všech příjmů ** Amazon v závislosti na tom na Androidu zablokoval nákup obsahu

Martin Chroust
MonopolGoogle Play
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Procesory AMD Ryzen 7000 přicházejí. Slibují 15% nárůst výkonu, takty až 5,5 GHz a integrovanou grafiku

Procesory AMD Ryzen 7000 přicházejí. Slibují 15% nárůst výkonu, takty až 5,5 GHz a integrovanou grafiku

**AMD představilo novou generaci desktopových procesorů pro tento rok ** Procesory Ryzen 7000 mají novou architekturu i výrobu ** K dispozici budou tři verze čipsetů

Karel Javůrek
RyzenProcesoryAMD
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

** Umíme vyrobit elektřinu ze Slunce ** Potřebujeme ale obrovskou baterii, kam ji uložíme na noc ** Jednou z cest jsou betonové gravitační baterie

Jakub Čížek
EnergetikaObnovitelné zdroje
S jakou navigací na dovolenou? Vybrali jsme 7 nejlepších aplikací, které vám ukážou cestu

S jakou navigací na dovolenou? Vybrali jsme 7 nejlepších aplikací, které vám ukážou cestu

** Vybrali jsme sedm nejlepších navigací pro Android a iOS ** Na své si přijdou řidiči, cyklisté i pěší ** Většinu aplikací lze používat zdarma

Karel Kilián
Pro turisty a cyklistyPro řidičeNavigace