U krystalů na povrchu Titanu by teoreticky mohl existovat život

• Saturnův žlutý měsíc Titan na první pohled není místem, které by bylo příznivé pro život pozemského typu
  • Ale kdo ví, možná tam fungují procesy, s nimiž nemáme zkušenost, a které přitom mohou zajistit výskyt organismů
  • Jednou z takových možností jsou podle vědců tzv. kokrystaly

Saturnův žlutý měsíc Titan je neobyčejný zmrzlý svět, plný organických látek. Na první pohled to není místo, které by bylo příznivé pro život pozemského typu. Ale kdo ví, možná tam fungují procesy, s nimiž nemáme zkušenost, a které přitom mohou zajistit výskyt organismů.

Jednou z takových možností jsou podle vědců kokrystaly. Kokrystaly vznikají tak, že ze směsi krystalizuje více látek najednou a vytvoří smíšený krystal s unikátními vlastnostmi. Takový kokrystal může mít například jinou teplotu tání, než látky, které ho tvoří. Často jde o organické látky a pak se takovým kokrystalům říká organické minerály.

Morgan Cable z Laboratoře tryskového pohonu NASA (JPL) a jeho kolegové si myslí, že by organické kokrystaly na povrchu Titanu mohly sloužit jako zdroj potravy pro mikroorganismy, pokud tam nějaké jsou.

Na Titanu prší metan a krajinu tam zaplavuje etan. Přitom by mohly vznikat kokrystaly z amoniaku a acetylenu.

Vědci již dříve navrhovali, že by na Titanu mohly být kokrystaly z benzenu a etanu. Nově navržené kokrystaly z amoniaku a acetylenu by ale mohly vznikat rychleji a mohly by vydržet v drsném klimatu zmrzlého Titanu.

Takové kokrystaly by přitom nebyly nijak obrovské. Jejich velikost by mohla dosahovat pár mikronů, tedy méně než průměr lidského vlasu. Za určitých podmínek by mohly být na povrchu Titanu i větší kokrystaly a připomínaly by poprašek pozemského sněhu.

Za pozornost stojí hlavně přítomnost amoniaku v kokrystalech. Pokud na Titanu skutečně existují, tak by právě amoniak mohl hrát významnou roli při vzniku případných organismů. A pokud tam nějaké takové organismy reálně žijí, tak by jim amoniak z kokrystalů mohl sloužit jako potrava.

Titan je jediné další těleso Sluneční soustavy kromě Země, o němž spolehlivě víme, že je tam na povrchu kapalina. Není to sice voda, i tak je ale Titan významným cílem pro budoucí průzkumné mise. Díky nim se snad dozvíme, jestli tam skutečně vznikají kokrystaly a jestli se na nich živí nějaké organismy zvláštního světa Titanu.

Ilustrační foto

Diskuze (2) Další článek: Amazon má nápad: na jeho poletující drony budeme křičet a mávat

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Saturn, Chemie, Mimozemský život, První pohled, JPL, Budoucí průzkum, Pozemský typ, Látka, Krystal, Lidský vlas, Titán, Benzen, Vědec, Titan M, Významný cíl, Výskyt, NASA JPL, Tání, Zvláštní svět, Organická látka, Titan, Tryskový pohon, Významná role

Japonský obrněnec. Test barevné LED tiskárny OKI C650

Barevná laserová/LED tiskárna od japonské společnosti OKI najde využití především v kancelářích. Na robustní a zároveň kompaktní LEDce můžete tisknout na řadu různých formátů, od obálky až po půl druhého metru dlouhý banner.

OKITiskárnyTesty