Úchvatné video: Hubble zachytil vyhasínání vzdálené supernovy

• Hubbleův kosmický dalekohled zachytil pokles jasnosti mrtvé hvězdy po výbuchu supernovy
  • Supernova se nachází v cizí galaxii
  • Podívejte se na časosběrné video NASA

V době, kdy se po zemi procházeli dinosauři, došlo v galaxii NGC 2525 k výbuchu mrtvé hvězdy.  Krátce před výbuchem jsme zde měli bílého trpaslíka. Objekt o hmotnosti Slunce ale velikosti jen o něco větší než Země. Jedná se o konečné stádium ve vývoji hvězdy podobné Slunci, která odhodila svou plynnou obálku.

V tomto případě ale nešlo o úplně konečné stádium. Bílý trpaslík kradl materiál ze sousední hvězdy, čímž postupně rostla jeho hmotnost. Tento proces ale není nekonečný. Po dosažení tzv. Chandrasekharovy meze dojde k výbuchu supernovy.

Tato mez je vždy stejná – 1,44 hmotnosti Slunce, takže pokud změříme jasnost supernovy na pozemské obloze, můžeme spočítat její vzdálenost a tím i vzdálenost galaxie, ve které se supernova nachází. Odborně se tomu říká standardní svíčka.  O 70 milionů let doputovalo světlo na Zemi, kde ho 15. ledna 2018 spatřil amatérský astronom Kóiči Itagaki jako supernovu s označením SN 2018gv.

Na supernovu se následně podívaly velké astronomické observatoře i Hubblův kosmický dalekohled. NASA nyní zveřejnila časosběrné video, které zachycuje pokles jasnosti supernovy v dalších týdnech (video níže se třikrát opakuje). Na videu je vidět i světelná křivka (graf závislosti jasnosti na čase).

Podobná pozorování nám umožňují lépe pochopit tento typ supernov, protože to, co jsme napsali výše, že stačí změřit jasnost a získáme vzdálenost, je přece jen trochu zjednodušující.

Pozorování Hubblova dalekohledu vedl Adam Riess, který se výzkumu standardních svíček věnuje dlouhodobě. Před 22 lety vedl jeden ze dvou týmů, který zjistil, že se rozpínání vesmíru zrychluje. Astronomové to dnes vysvětlují existencí tzv. skryté energie. Riess v roce 2011 dostal za svůj objev Nobelovu cenu za fyziku.

Diskuze (6) Další článek: Google Home a Asistent mají plnou podporu YouTube Music a castovat můžete i vlastní hudbu

Témata článku: Video, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Astronomie, Supernova, Slunce, Hubble, SUP, Galaxie, Výbuch, Hvězda, Chandrasekhar, Kosmický dalekohled, Dalekohled, Jasnost, Nobelova cena

MacBook Air M2 bude hit. Apple vsadil na nový design, vrátil MagSafe a displej ozdobil výřezem

** Po dlouhých letech se mění ikonický design MacBooku Air ** Apple zlepšil výkon, obraz i zvuk ** Zůstává přitom pořád skvělá výdrž a dokonale tichý chod

MacBookApple
Recenze cykloradaru Garmin Varia RCT715. Bílé dodávky, všechny si vás natočím

** Garmin do svého stále unikátního cykloradaru přidal kameru ** Snímá a ukládá, co se při jízdě děje za sedlem ** Kromě toho je to jedna z nejsilnějších svítilen na kolo

Testy
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter
Jak nakupovat na německém Amazonu. Tipy, triky a na co dát pozor

** Amazon.de je tím hlavním, přes který byste měli v ČR nakupovat ** Má ale svá úskalí týkající se češtiny, cen a dopravy ** Prozradíme trky, které se vám budou hodit

E-shopyAmazonTipy
Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika