Udržitelná elektronika bude mít desky plošných spojů z hub. Po vyhození se zcela rozloží

Továrny po celém světě chrlí denně miliony kusů nejrůznější spotřební elektroniky. Když pak takové zařízení doslouží, vyvstává tradiční Nerudovská otázka: „Kam s ním?“ V řadě produktů se v hojné míře používají polymery, jež jsou značnou ekologickou zátěží. Odborníci proto hledají alternativy přírodního původu – jako jedno z možných řešení se nabízejí houby.

Podle nové studie, jež byla publikována 11. listopadu v odborném časopise Science Advances, by se houby mohly uplatnit v biologicky rozložitelných elektronických zařízeních. K objevu došli víceméně náhodou vědci Martin Kaltenbrunner, Doris Danninger a Roland Pruckner z Univerzity Johannese Keplera v rakouském Linci.

Copak houby, ale houby!

Institut se houbám věnuje již delší dobu, ale v jiných souvislostech, jako je například izolace ve stavebnictví a využití myceliových materiálů coby alternativy k polystyrenu. Při zkoumání využití hub v roli stavební izolace si výzkumníci všimli, že houba Lesklokorka lesklá (Ganoderma lucidum) z řádu chorošotvaré má obzvláště tvrdou vnější slupku, která chrání spodní dužnatou tkáň před patogeny a jinými druhy hub.

Ukázalo se, že tvrdou slupku lze snadno odstranit a následně vysušit, čímž vznikne „pevný, pružný a žáruvzdorný“ materiál, který vydrží teploty až 250 ºC. To je při konstrukci elektronických obvodů důležitý faktor. K největším výhodám patří skutečnost, že se při ponechání ve vhodném prostředí zcela biologicky rozloží.

S ohledem na tyto vlastnosti by materiál, označovaný jako „MycelioTronic“, mohl v budoucnosti sloužit jako substrát pro desky s plošnými spoji v ohebných elektronických zařízeních. V současné době jsou tyto desky nejčastěji vyráběny z polymerů, které se obtížně oddělují od ostatních složek, což ztěžuje recyklaci.

Prostě to vyhodíme a ono se to rozloží

Naproti tomu po biologickém rozkladu desek na bázi hub by bylo možné zbývající nerozložitelné prvky jednoduše vyjmout a recyklovat. Materiál by pravděpodobně mohl najít využití také v lékařských implantátech, které by mohly být konstruovány tak, aby se neškodně rozpustily v těle, jakmile nebudou potřeba.

V rámci ověřování koncepce vědci sestrojili funkční senzory přiblížení a vlhkosti, v nichž byly na substrát z MycelioTronicu připájeny běžné elektronické součástky. Nyní zkoumají využití materiálu v dalších komponentách s cílem nakonec vyrobit zcela biologicky odbouratelnou desku s plošnými spoji.

Pokud jde o vývoj nových typů baterií, které se skládají převážně z mycelia (podhoubí), je tento materiál zajímavý, protože může bezdrátově napájet elektroniku. Vědci již začali realizovat první pokusy a nyní se snaží přizpůsobit vlastnosti membrán tvořených houbovou tkání různým aplikacím.

Jedním z klíčů by bylo přirozeně vypěstovanou strukturu ještě více homogenizovat, a nakonec na ni umístit elektroniku; ta by byla stejně biologicky odbouratelná jako nosný materiál.

Diskuze (27) Další článek: Dodávky kurýrních služeb v USA (téměř) nikdy neodbočují vlevo. Ušetří tak ročně miliony litrů paliva

Témata článku: Technologie, Výzkum, Výroba, Materiál, Houby, Spoje, Využití, Science Advances, Vyhození, Polymer, Elektronické zařízení, Elektronika, Deska, Plošný spoj, Linec

Test chytrého routeru Synology WRX560. Když vám chybí funkce, tak je prostě doinstalujte

Synology nevyrábí routery jako na běžícím pásu. Když už se do toho ale pustí, stojí to za to.

SynologyRouterTesty
Wear OS 2 pomalu zavírá krám. Po resetu nefungují poznámky ani Google Mapy, a brzy bude hůř

** Google připravil novou verzi aplikací Google Map a Google Keep ** Pokud si resetujete Wear OS 2 hodinky, už je nesputíte ** Je to jen čirá náhoda, nebo taktika, jak vás přimět k upgradu?

Google MapyWear OS