Dovolil bych si jen upozornit na to, že křemík - tj. materiál, ze kterého se vyrábějí čipy, je stříbřitý křehký a neprůhledný materiál. Optická vlákna budou buď plast, nebo sklo - sklo sice v principu z části tvořené křemíkem (oxid křemičitý (SiO2)), ale i tak by spíš vhodnější výraz byl "křemičitá pavučina", byť já osobně bych radši řekl "skleněná pavučina".Zní to jako slovíčkaření, ale VTM vždy býval naučně vědecký server / časopis, kdy by si na to měli trochu dát pozor...
Populární, rozhodně ne naučně vědecký.
Chápu, že to není priorita, a ani nebudou využívání v takovém měřítku, ale jaký to může mít do budoucna dopad na životní prostředí?Pole a louky protkané spoustou skelných vláken... je to sice lepší než minové pole, ale naboso to může být docela problém.A moc to s časem nedegraduje, nedá se sázet na to, že to příroda časem zpracuje.Až ta válka jednou skončí, možná budeme vymýšlet sběradla na optická vlákna podobně, jako se po válkách likvidují ta minová pole.Každopádně, napíšu to pro jistotu ještě jednou, chápu, že v prostředí, kde vybuchují granáty, to nemá úplně smysl řešit.
Žádný. Křemík se v přírodě vyskytuje ve velkém množství. Třeba písek je křemík.
Nejde o množství materiálu, ale jeho formu.Ta vlákna jsou křehká, snadno se lámou, a pak se taky snadno zapichují do kůže, kde vyvolávají záněty. A zůstane to tam na věky.
Zase tak křehká nejsou. Pokud to bude skutečně sklo. Plast by byl horší. Nerezloží se ani jedno. Nicméně sklo je inertní materiál. V tlouštce optického vlákna snad škodit nebude, ne jako osinek (asbest).
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 23:04
Kdyz do nej prastite kamenem, tak ho prerusite. Tj. kdyz budete orat pole, tak ta vlakna postupne fragmentujete na mensi kousky. No a pak v tom pestujte korenovou zeleninu 🙁Zalezi jake plasty, ale jakozto uhlovodiky o tak male tloustce se rozlozi v nejhorsim za nejake desitky let. U skla je to horsi.Rekl bych, ze bude skodit podobne jako skelna vata. Zkuste s ni pracovat bez rukavic. Samozrejme tech vlaken bude podstatne mene, v mnohem mensi hustote. A je to rozhodne mnohem mene skodlive nez nevybuchla munice.
Ptáš se na dopat na životní prostředí a pak mluvíš o pohodlí lidí.Dopad na životní prostředí to může mít v tom, když se do toho zamotají ptáci, poraní se hodně zvířat atd. Ale jinak to přírodě vadit nebude.
Životní prostředí je i pro lidi. Ale vcelku souhlasím.
To množstvo slnečníc to vyváži
Jak dojemné. V neděli kazetová munice (ruská) pozabíjela desítky civilů a von bude řešit optické vlákno (ukrajinského) dronu které není ani eko ani bio. Citlivá duše.Mimochodem první se s drony na optických vláknech které nejdou rušit chlubili stepní mužici. Ale to bylo samozřejmě v naprostém pořádku, to dezolátčici zřejmě brali jako úspěch ruské ťéchniky. Válečné zločiny jsou pro ně patrně projev "silného ducha"...
Dekuji, dekuji.Mrzi me, ze to takhle vnimate. I kdyz jsem to pro jistotu napsal dvakrat, na vas to nezafungovalo ani jednou. Jste vskutku odolny. Zatahnout do toho valecne zlociny, to chce vytrvalost.Komentujete me mene a mene, a uz to ani nema tu energii jako kdysi. Muzu vam nejak pomoct, pridat vam trochu stavu?
V každém bojovém konfliktu vzniká enormní množství odpadu, bez ohledu na následky či bezpečnost. Ve válce nemáte čas a prostředky přemýšlet a řešit “zbytečnosti” a nebudete se ani zabývat otázkou dlouhodobé toxicity (např.: orné půdy) VS6D/VS60D i když velká část ekonomiky žije z exportu produkovaných potravin. Ty miliony protipěchotních min na Ukrajině obsahují právě látky typu VS6D/VS60D a řeší se jen účinnost, protože přes minová pole se těžko prostupuje. Takových PFM-1 (více typů) tam jsou doslova miliony a rozkládat se budou dlouhá desetiletí. Jistě, po ukončení se jich spousta odstraní, ale mnoho z nich přežije (budou dál mrzačit) a kontaminovat půdu, ovšem ve válce to nikoho nezajímá, zásadní je, že přes takový prostor nepřítel neprojde. Vlákna jsou tím nejmeneším problémem, navíc jdou poměrně efektivě odstranit bez dlouhodobých následků.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2025 18:32
Naprosto souhlasím.Ale mě teď zrovna zajímá bordel z těch vláken. Protože zatímco s tím ostatním odpadem se tak nějak počítá, zajímá mě, jaký dopad mohou mít ta optická vlákna.To vůbec není o tom, že bych chtěl třeba ukrajinskou armádu omezovat v jejich použití. Jen mě zajímá, jaké následky může mít třeba zrovna tohle.
Vlákna jsou něco s neznámým dopadem. A vzhledem k rostoucí schopnosti lidstva je nutné, aby pokud státy chtějí pokračovat ve své oblíbené kratochvíli - vraždění si navzájem civilisty a otroky na frontě, a nevyhubit u toho lidstvo, pak je nutné aby se zkoumalo jak velké dopady mají nové prostředky boje.
Ano. Tak se nyní bojuje. Kdepak F35 Ty patří do muzea
Na vojenské přehlídce ale pozemní drony příliš nevyniknou.
Jo takhle se bojuje. Když se navzájem vraždí dva zaostalé postsovětské národy preferující zákopovou válku typu WW1.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 13:03
Tak třeba Rusové jsou velmi vyspělý národ. Kulturně stojí daleko výš než ta směska, co si říká Američani.
Souhlas, pokud je středověk nahoře, tak jsou ruSSáci zdaleka nejvýš.
To je samozřejmě neodpovídající zjednodušení. Když si vezmeme, které státy se nejvíce podobají středověku (evropskému), pak mě napadá jako první Saudská arábie, kde vládne feudalismus.Pak mě napadá třeba Afgánistán pod vládou Talibánu nebo Severní Korea. V Africe to místy taky není žádný med.Takový Bhútán, to je zase uzavřená monarchie, málo technologií, uzavřená společnost.A kdybychom chtěli zůstat v EU, tak některé části Rumunska taky mohou středověk připomínat.Ani v tomhle Rusko úplně nevyniká 🙂
Nadzvukové letadla s doletem ve stovkách či tisících km řízené optickým vláknem, to by byla skutečná revoluce 😃
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 13:41
Pro vyrobce optickych vlaken urcite ano.Jinak je to naprosta kravina.
Samozřejmě. ALe jen si to představte - vrchol války, mohutná formace odlétá na nejdůležitější misi do srdce nepřátelského teriotoria, která rozhodne o osudu celého světa. Odpočítávají se minuty k cíli, adrenalin teče proudem, zbývá třicet sekund k cíli ... a najednou tma. Co se stalo? Nasadil snad protivník přísně tajnou protileteckou zbraň? Ne, vojín Vomáčka kosí trávu kolem runwaye a právě přejel svazky vláken!
Beda Travnicek (tm).
https://youtu.be/BlCI8iXmm_o?si...TC-_xr1PRu
F-35 obsahují ty nejmodernější technologie, zatímco do muzea se dávají naopak historické kousky. To mi moc smysl nedává.
Nekteri maji za ukol na F-35 nadavat, tak to delaji. Od chudaku v internetovych diskusich az po nejbohatsiho idiota na svete.Technicke duvody nebo nedejboze nejakou logiku v tom nehledejte.
Zajímavé, útočit na své názorové oponenty tím, že to "mají za úkol", a nadávat jim do chudáků či idiotů.Já s nákupem F-35 taky nesouhlasím, mám to podle vás tedy taky za úkol? A protože nejsem nejbohatší, jsem tedy chudák?Máte pocit, že je takový způsob diskuze užitečný k něčemu jinému než vyvolání konfliktu?
Vetsina lidi, kteri v internetovych diskusich ten nakup kritizuji, veci zcela zrejme vubec nerozumi. Padaji takove ty NAPROSTE HOVADINY typu: nad republikou se to neotoci, my prece nechceme na nikoho utocit a na obranu je to zbytecne, Americani nam to muzou kdykoli vypnout, je to mnogem drazsi nez (doplnte naprosto cokoli),..Pak je na miste se ptat, proc to delaji. Jsou uplne hloupi? Nekdo to po nich zada? Kombinace obojiho? ;o)PS: A tu hlasku "od chudaka .. po nejbohatsiho idiota" neberte uplne vazne, nejde o zadny utok. Pokud svym hodnocenim nejbohatsiho idiota zasahuji Vase city, pak se omlouvam.
Myslim, ze to bylo dost zbytecne. Ale i ode me. Takovym tonem rozumnou diskuzi nevyvolame. Prinasi to leckdy zabavu, to ano, ale s intago nic moc 🙁A tim nejbohatsim idiotem jste se me dotknul. Jakozto chudy idiot mu muzu jen zavidet. Navici idioti jsou obecne stastnejsi, neco o tom vim. Ale prachy si za stesti nekoupis.
Ehm, opravdu jste chtel s "muzealnikem" zahajit vecnou diskusi? :o))))Jak jsem se Vas mohl dotknout? Vy idiot nejste. On nepochybne ano (ta nemoc je jedna vec, za to nemuze, ale s fetem to dotahnul tam, kde je ted).
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2025 00:40
No... už tolikrát, že bych to ani neměl zmiňovat, protože jestli něco ukazuje, že jsem idiot, tak to, kolikrát jsem se snažil o rozumnou diskuzi s ním 😀
To záleží na tom, jestli to kritizuješ nějak racionálně a s argumenty a nebo jen hloupě nadáváš a plácáš jednu blbost za druhou.
V tomto vlakne Bzuci nakup nijak nekritizoval. Jinde ano, ale vecne a pak je to samozrejme nametem k diskusi.Ja vyse jen podporil jeho nekompromisni pristup k jednomu z trollu. A je chvalyhodne, ze ikdyz je proti nakupu, tak upozornuje na iracionalni pristup nekterych (placenych nebo naprosto vymastenych) takyodpurcu.
Ted se cely cervenam.Jak kdy. Taky obcas provokuju, protoze me to bavi. Jako dneska tady vas. Dekuji za kompliment.Samozrejme kdyz se povede zaprest dobrou diskuzi, je to skvele. Ale to se povede tak vyjimecne, ze to clovek musi brat jako bonus.
No mne hlavne nemile prekvapilo, ze zrovna Vam je potreba psat takove vysvetleni. Necekal jsem to. :o)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.