Bojovníci ukrajinských ozbrojených sil na elektro motorkách od ukrajinského startupu Delfast s britskými protitankovými systémy NLAW. obr.:  twitter

Bojovníci ukrajinských ozbrojených sil na elektro motorkách od ukrajinského startupu Delfast s britskými protitankovými systémy NLAW. | obr.: twitter

Elektrická motorka od firmy Delfast upravená k vojenským účelům obr.:  twitter

Elektrická motorka od firmy Delfast upravená k vojenským účelům | obr.: twitter

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. obr.: Delfast

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. | obr.: Delfast

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. obr.: Delfast

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. | obr.: Delfast

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. obr.: Eleek

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. | obr.: Eleek

...a ukrajinští vojáci elektrické motorky skutečně používají. obr.: Eleek

...a ukrajinští vojáci elektrické motorky skutečně používají. | obr.: Eleek

...a ukrajinští vojáci elektrické motorky skutečně používají. obr.: Eleek

...a ukrajinští vojáci elektrické motorky skutečně používají. | obr.: Eleek

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. obr.: Eleek

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. | obr.: Eleek

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. obr.: Eleek

Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. | obr.: Eleek

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. obr.: Delfast

Sériová podoba elektrické motorky Delfast. | obr.: Delfast

V roce 2021 přestěhovala společnost Delfast hlavní sídlo do USA. obr.: Delfast

V roce 2021 přestěhovala společnost Delfast hlavní sídlo do USA. | obr.: Delfast

Elektrická motorka od firmy Delfast upravená k vojenským účelům obr.:  twitter
Sériová podoba elektrické motorky Delfast. obr.: Delfast
Sériová podoba elektrické motorky Delfast. obr.: Delfast
Ukrajinský výrobce Eleek se začátkem konfliktu nabídnul model upravený pro armádní potřeby. obr.: Eleek
11
Fotogalerie

Ukrajinci vozí rakety na elektrických motorkách. Mají model, který se díky extrémnímu dojezdu zapsal do guinnessovky

Firmy z třetích zemí se distancují od Ruska a často i od Ukrajiny – zkrátka nechtějí své produkty jakkoliv spojovat s válečným konfliktem. Typickým příkladem je značka DJI, jejíž drony se používají ke shazování patron na nepřítele:

Startup Delfast je v úplně jiné roli – je ukrajinský, takže o nestrannosti nemůže být řeč. Hned se začátkem konfliktu nabídl upravené verze svých elektrických motorek vhodné pro armádu a ukrajinští vojáci na nich skutečně válčí proti Rusku. Způsobů využití je více, ale proslavily se zejména jako skvělý prostředek pro převážení britských protitankových systémů NLAW. Elektrobiky jsou speciálně upravené, aby unesly tyto lehké protipancéřové zbraně nové generace.

Samotnou raketu zvládne i pěšák, váží jen 12,5 kilogramu. Pro převoz na delší vzdálenost je však mnohem lepší právě elektrická motorka. Pro vojáka je výstřel z takové zbraně riskantní – musí se dostat na dostřel a v okamžiku výstřelu se vystaví nepříteli, popisuje web Electrek.co. Motorky přispívají k většímu bezpečí, jsou totiž tiché a rychlé, voják tak dosáhne palebné pozice takřka bez hluku.

Udávaný dojezd modelu Delfast Top je 320 km. A není to jen fráze a v praxi nesplnitelná hodnota. Už v roce 2017 se Delfast zapsal do Guinessovy knihy rekordů – jeho motorka na kyjevském velodromu ujela 367 kilometrů na jedno nabití.

Udávaná maximální rychlost je 80 km/h. Díky nízké hmotnosti a podvozku s vysokým zdvihem motorky zvládnou i lehčí terén, na polní a lesní cesty jsou ideální.

Kurýrní služby vyměnily za převoz raket

Startup Delfast vznikl v roce 2014 původně jako doručovací společnost, píše Techcrunch.com. Spoluzakladatelé Daniel Tonkopi a Serhiy Denysenko říkají, že vždy věřili v ochranu budoucnosti. Věděli, že poskytování ekologických způsobů přepravy bude pro provoz firmy zásadní.

Uvědomili si však, že neexistuje elektrická motorka s dojezdem, jaký jejich kurýři potřebují. A tak se rozhodli takovou vyrobit. V roce 2017 společnost na Kickstarteru 165 tisíc dolarů (přes čtyři miliony korun). Hned pak se začaly motorky vyrábět a zákazníky našly po celém světě.

A Delfast není jediný. Ukrajinští vojáci ve válce využívají i elektrické motorky další domácí značky ELEEK. I ta nabízí armádní verzi a na svém instagramu se hrdě hlásí k podpoře Ukrajiny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud