Umělá inteligence exceluje v objevování masivních hvězdných mláďat

• Astronomové stále více využívají umělé inteligence
  • Ty dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat
  • Díky jednomu systému s AI nyní vznikl celý nový katalog „hvězdných mláďat“

Vše nasvědčuje tomu, že se astronomové stále více sžívají s umělými inteligencemi. Jsou neúnavné, trpělivé a dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat, aby v nich nalezli něco zajímavého.

Miguel Vioque z britské University of Leeds a jeho kolegové nedávno použili systém s umělou inteligencí, s jehož pomocí analyzovali data z evropské vesmírné observatoře Gaia.

V těchto datech umělá inteligence vytěžila celkem 2 226 velmi slušných kandidátů na hvězdy typu Herbig Ae/Be. Podle autorů studie je u těchto objektů asi 85procentní šance, že byly zařazeny do této kategorie hvězd správně.

Jde o hvězdy před hlavní posloupností, čili hvězdy ve velmi raném stádiu vývoje, jejichž hmota odpovídá asi 2 až 8 násobkům Slunce. Vědci přitom doposud znali asi jen stovku hvězd typu Herbig Ae/Be a na jejich výzkumu postavili významnou část našich poznatků o vzniku a vývoji hvězd.

Celý nový katalog

Díky Vioqueho týmu a jejich umělé inteligenci teď máme k dispozici celý nový katalog těchto velkých hvězdných mláďat. Badatelé jsou přesvědčeni, že by tyto nově identifikované čerstvě zrozené hvězdy mohly významně rozvinout naše pochopení vzniku hvězd i fungování celých galaxií. Zároveň se jim již podařilo ověřit spolehlivost zmíněné umělé inteligence na 145 vybraných nově objevených hvězdách typu Herbig Ae/Be.

Nová studie je další z řady pozoruhodných výzkumných prací, které využívají mimořádný soubor dat, získaný vesmírnou observatoří Gaia. Tato observatoř, která pracuje od roku 2013, již získala informace zhruba o 1 miliardě hvězd, čili o přibližně 1 procentu hvězd Mléčné dráhy.

Gaia produkuje ohromné množství dat. Je jich tak mnoho, že se v tom lidské mozky poněkud ztrácejí. Proto je pomoc vhodně vytvořených umělých inteligencí velmi užitečná. Právě algoritmy umělých inteligencí velmi pečlivě prosévají nespočet astronomických pozorování a hledají v nich zvolené vzorce.

Díky spojení pozorovací síly observatoře Gaia s mohutným výkonem umělých inteligencí jsme teď svědky zásadních změn, které do budoucna nejspíš promění tvář vědy o vesmíru.

Diskuze (10) Další článek: Nečekejte na Microsoft. S touto aplikací můžete mít moderního Průzkumníka hned teď

Témata článku: Technologie, Vesmír, Umělá inteligence, Výzkum, Astronomie, Slunce, Nový katalog, Data, Množství dat, Gaius, Inteligence, Mládě, Hvězda, Gaia, LEED, OBJ, Mléčná dráha, Ohromné množství

Novela DPH je hotová. Od října se i v Česku bude platit daň za zásilky do 22 eur. Možná…

** V EU se od léta daní všechny mimoevropské zásilky ** Skončilo osvobození pro ty nejlevnější do 22 eur ** Česko nestihlo schválit vlastní novelu a fungovalo zde jakési bezčasí

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Ode dneška se vydávají nové občanky včetně NFC a otisků prstů
eObčankaČeskoeGovernment
Tip: Jak stáhnout ISO Windows 11 a nainstalovat jej na „libovolný“ počítač?
Božský režim je nesmrtelný. Nerdi z Redmondu na něj nezapomněli ani ve Windows 11