Umělá inteligence exceluje v objevování masivních hvězdných mláďat

• Astronomové stále více využívají umělé inteligence
  • Ty dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat
  • Díky jednomu systému s AI nyní vznikl celý nový katalog „hvězdných mláďat“

Vše nasvědčuje tomu, že se astronomové stále více sžívají s umělými inteligencemi. Jsou neúnavné, trpělivé a dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat, aby v nich nalezli něco zajímavého.

Miguel Vioque z britské University of Leeds a jeho kolegové nedávno použili systém s umělou inteligencí, s jehož pomocí analyzovali data z evropské vesmírné observatoře Gaia.

V těchto datech umělá inteligence vytěžila celkem 2 226 velmi slušných kandidátů na hvězdy typu Herbig Ae/Be. Podle autorů studie je u těchto objektů asi 85procentní šance, že byly zařazeny do této kategorie hvězd správně.

Jde o hvězdy před hlavní posloupností, čili hvězdy ve velmi raném stádiu vývoje, jejichž hmota odpovídá asi 2 až 8 násobkům Slunce. Vědci přitom doposud znali asi jen stovku hvězd typu Herbig Ae/Be a na jejich výzkumu postavili významnou část našich poznatků o vzniku a vývoji hvězd.

Celý nový katalog

Díky Vioqueho týmu a jejich umělé inteligenci teď máme k dispozici celý nový katalog těchto velkých hvězdných mláďat. Badatelé jsou přesvědčeni, že by tyto nově identifikované čerstvě zrozené hvězdy mohly významně rozvinout naše pochopení vzniku hvězd i fungování celých galaxií. Zároveň se jim již podařilo ověřit spolehlivost zmíněné umělé inteligence na 145 vybraných nově objevených hvězdách typu Herbig Ae/Be.

Nová studie je další z řady pozoruhodných výzkumných prací, které využívají mimořádný soubor dat, získaný vesmírnou observatoří Gaia. Tato observatoř, která pracuje od roku 2013, již získala informace zhruba o 1 miliardě hvězd, čili o přibližně 1 procentu hvězd Mléčné dráhy.

Gaia produkuje ohromné množství dat. Je jich tak mnoho, že se v tom lidské mozky poněkud ztrácejí. Proto je pomoc vhodně vytvořených umělých inteligencí velmi užitečná. Právě algoritmy umělých inteligencí velmi pečlivě prosévají nespočet astronomických pozorování a hledají v nich zvolené vzorce.

Díky spojení pozorovací síly observatoře Gaia s mohutným výkonem umělých inteligencí jsme teď svědky zásadních změn, které do budoucna nejspíš promění tvář vědy o vesmíru.

Diskuze (10) Další článek: Nečekejte na Microsoft. S touto aplikací můžete mít moderního Průzkumníka hned teď

Témata článku: Technologie, Vesmír, Umělá inteligence, Výzkum, Astronomie, Slunce, Hvězda, LEED, Data, Mléčná dráha, Množství dat, Mládě, OBJ, Gaia, Univerzita of Leeds, Ohromné množství, Inteligence, Nový katalog, Gaius

Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

S novou generací GeForce představila Nvidia další evoluci DLSS pro zvyšování výkonu. Umělá inteligence se naučila generovat rovnou celé snímky.

Adam Vágner