Umělá inteligence | Astronomie

Umělá inteligence exceluje v objevování masivních hvězdných mláďat

• Astronomové stále více využívají umělé inteligence
  • Ty dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat
  • Díky jednomu systému s AI nyní vznikl celý nový katalog „hvězdných mláďat“

Vše nasvědčuje tomu, že se astronomové stále více sžívají s umělými inteligencemi. Jsou neúnavné, trpělivé a dovedou bleskurychle propátrat ohromné množství dat, aby v nich nalezli něco zajímavého.

Miguel Vioque z britské University of Leeds a jeho kolegové nedávno použili systém s umělou inteligencí, s jehož pomocí analyzovali data z evropské vesmírné observatoře Gaia.

V těchto datech umělá inteligence vytěžila celkem 2 226 velmi slušných kandidátů na hvězdy typu Herbig Ae/Be. Podle autorů studie je u těchto objektů asi 85procentní šance, že byly zařazeny do této kategorie hvězd správně.

Jde o hvězdy před hlavní posloupností, čili hvězdy ve velmi raném stádiu vývoje, jejichž hmota odpovídá asi 2 až 8 násobkům Slunce. Vědci přitom doposud znali asi jen stovku hvězd typu Herbig Ae/Be a na jejich výzkumu postavili významnou část našich poznatků o vzniku a vývoji hvězd.

Celý nový katalog

Díky Vioqueho týmu a jejich umělé inteligenci teď máme k dispozici celý nový katalog těchto velkých hvězdných mláďat. Badatelé jsou přesvědčeni, že by tyto nově identifikované čerstvě zrozené hvězdy mohly významně rozvinout naše pochopení vzniku hvězd i fungování celých galaxií. Zároveň se jim již podařilo ověřit spolehlivost zmíněné umělé inteligence na 145 vybraných nově objevených hvězdách typu Herbig Ae/Be.

Nová studie je další z řady pozoruhodných výzkumných prací, které využívají mimořádný soubor dat, získaný vesmírnou observatoří Gaia. Tato observatoř, která pracuje od roku 2013, již získala informace zhruba o 1 miliardě hvězd, čili o přibližně 1 procentu hvězd Mléčné dráhy.

Gaia produkuje ohromné množství dat. Je jich tak mnoho, že se v tom lidské mozky poněkud ztrácejí. Proto je pomoc vhodně vytvořených umělých inteligencí velmi užitečná. Právě algoritmy umělých inteligencí velmi pečlivě prosévají nespočet astronomických pozorování a hledají v nich zvolené vzorce.

Díky spojení pozorovací síly observatoře Gaia s mohutným výkonem umělých inteligencí jsme teď svědky zásadních změn, které do budoucna nejspíš promění tvář vědy o vesmíru.

Diskuze (10) Další článek: Nečekejte na Microsoft. S touto aplikací můžete mít moderního Průzkumníka hned teď