Umělá inteligence Googlu se během čtyř hodin naučila perfektně hrát šachy

Umělá inteligence Googlu se během čtyř hodin naučila perfektně hrát šachy

Umělá inteligence AlphaZero se pouhé čtyři hodiny učila pravidla tzv. královské hry, načež nastoupila proti nejlépe hodnocenému šachovému programu světa – Stockfish. A začaly se dít věci!

V sérii 100 zápasů AlphaZero nad Stockfishem zvítězila 25krát s bílými a 3krát s černými figurami. Zbývající partie skončily remízou. „Nyní víme, kdo je náš nový vládce,“ prohlásil šachový odborník David Kramaley. „Nepochybně to bude znamenat revolucionizaci hry, ale zamyslete se nad tím, jak by se to dalo aplikovat mimo šachy. Tento algoritmus by mohl řídit města, kontinenty, vesmíry…“ dodal.

AlphaZero je vylepšeným pokračovatelem programu AlphaGo Zero, který se specializuje na čínskou stolní hru Go. Letos v říjnu byla představena jeho autonomní verze, která se učí pouze tím, že hraje sama – tzn. nepotřebuje nic „okoukávat“ od lidí. Jak se ukázalo, tato nezávislost AlphaGo Zero umožnila dosáhnout vpravdě vražedné efektivity.

„Je to jako mimozemská civilizace vynalézající vlastní matematiku,“ komentoval to Nick Hynes z MIT. „To, co zde vidíme, je model prostý lidských předsudků i předpokladů.

Vývoj však postupuje tak rychle, že i tato verze už v mezičase stačila poněkud zastarat. Nejnovější AlphaZero kromě klasických šachů zvládne také jejich nejpopulárnější japonskou variantu (Šógi) a samozřejmě i výše zmíněné Go.

„Vždy jsem chtěl vědět, jaké by to bylo, kdyby na Zemi přistály nějaké vyšší druhy a ukázaly nám, jak hrají šachy. Teď už to vím,“ uvedl velmistr Peter Heine Nielsen v rozhovoru pro BBC.

Zdroj: ScienceAlert

Témata článku: Google, Technologie, Programování, Umělá inteligence, Země, Hry, MIT, BBC, AlphaGo Zero, Inteligence, Pouhá hodina, Šach