Umělá inteligence za kniplem. Autonomní vojenská stíhačka úspěšně odlétala 17 hodin

Umělá inteligence za kniplem. Autonomní vojenská stíhačka úspěšně odlétala 17 hodin

Autonomní stíhačka úspěšně absolvovala více než sedmnáct hodin letových zkoušek, obsahujících mimo jiné pokročilé stíhací manévry a souboje na hranici viditelnosti. Firma Lockheed Martin informovala, že letoun X-62A VISTA prošel v první polovině prosince 2022 na Edwardsově letecké základně v Kalifornii dvanácti různými armádními testy.

„Tým X-62A VISTA touto testovací kampaní prokázal, že je schopen provádět komplexní testovací mise s umělou inteligencí, které urychlují vývoj a testování autonomních schopností pro ministerstvo obrany,“ uvedl ředitel výzkumu ve Škole testovacích pilotů amerického letectva Malcolm Cotting.

Umělá inteligence za kniplem

Stroj X-62 začal svůj život jako dvoumístný F-16D Block 30 Peace Marble Il. Poprvé vzlétl v roce 1992, přičemž většinu času strávil ve Škole testovacích pilotů amerického letectva na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. V roce 2021 byl přejmenován z NF-16D – písmeno „N“ označovalo, že jde o speciální zkušební letoun – na X-62A.

Úpravy provedené v průběhu let umožňují simulovat letové vlastnosti jiných letounů s pevným křídlem, což z něj činí efektivní výcvikovou platformu pro lidské zkušební piloty i pro létání pod dohledem umělé inteligence. Na vývoji pracovala utajená výzkumná laboratoř Lockheed Martin Skunk Works spolu s Calspan Corporation.

Umělá inteligence nalétala na cvičném letounu 17 hodin a je to vůbec poprvé, kdy byla AI takto zapojena do taktického letounu. Lockheed Martin uvádí, že již desítky let používá a zavádí tyto technologie, aby svým zákazníkům pomohl maximalizovat výkon, bezpečnost a situační povědomí.

Stíhačka našlapaná softwarem

Mezi nedávné modernizace patří aktualizovaný simulační systém VISTA (VSS), který poskytla společnost Calspan, algoritmus sledování modelu (MFA), který připravil Lockheed Martin, a systém pro autonomní řízení simulace (SACS). Systémy SACS a MFA poskytují nové schopnosti, které lze využívat k provádění pokročilých experimentů v oblasti letových zkoušek s důrazem na autonomii a umělou inteligenci.

Kromě schopností autonomního letu je stroj také vybaven kamerou s vysokým rozlišením, kompaktními rozměry a lehkou konstrukcí, která je dostatečně univerzální, aby ji bylo možné použít pro širokou škálu aplikací, včetně vědeckého výzkumu, sledování, průzkumu, monitorování životního prostředí a reakce na mimořádné události.

„Systém VISTA nám umožní paralelně vyvíjet a testovat špičkové techniky umělé inteligence s novými konstrukcemi letadel bez posádky,“ řekl Cotting. „Tento přístup v kombinaci se soustředěným testováním nových systémů bojových letounů v průběhu jejich výroby umožní rychlé zdokonalení autonomie pro platformy bez posádky a poskytne našim bojovníkům takticky relevantní schopnosti.“

Určitě si přečtěte

Články odjinud