Umělá srdeční tkáň tluče stejně jako skutečná

Vědcům se podařil husarský kousek – vytvořili umělou tkáň srdeční síně. Ta tluče, exprimuje geny a reaguje na léky způsobem napodobujícím tkáň skutečnou, což znamená, že mj. může značně usnadnit vývoj nových farmak na fibrilaci síní a další související srdeční onemocnění.

Tým pracoval s lidskými indukovanými pluripotentními kmenovými buňkami (hiPCSs). „Je to poprvé, kdy lidská atriální srdeční tkáň byla generována in vitro ze v zásadě neomezeného zdroje hiPSCs,“ uvedla Marta Lemme z University Medical Center Hamburg-Eppendorf a dodala:

„To by mohlo být užitečné jak pro akademické laboratoře, tak pro farmaceutický průmysl, protože pro testování potenciálních nových léků potřebujeme udělat in vitro model fibrilace síní a první krok je získat buňky, které připomínají lidské atriální kardiomyocyty.“

Klíčovou roli sehrál metabolit vitaminu A zvaný all-trans-retinová kyselina, který umožnil „přeprogramovat“ donorové buňky do potřebné podoby. Výsledná tkáň je opravdu realistická, nicméně badatelé rozhodně neusnuli na vavřínech.

„Tyto prsní atriální proužky představují skvělou příležitost k modelování fibrilace síní v Petriho miskách a testování léků.“ říká Lemme. „Přesto je stále co zlepšovat – lze dosáhnout ještě vyšší podobnosti s lidskou atriální tkání.“

Mezi další kroky prý bude patřit například zkoušení různých způsobů indukce arytmií či studium mechanismů elektrické remodelace fibrilace síní.

Diskuze (2) Další článek: Po emoji získá vlastní film i Pikachu. Je hraný a do kin přijde příští rok