Umělá srdeční tkáň tluče stejně jako skutečná

Vědcům se podařil husarský kousek – vytvořili umělou tkáň srdeční síně. Ta tluče, exprimuje geny a reaguje na léky způsobem napodobujícím tkáň skutečnou, což znamená, že mj. může značně usnadnit vývoj nových farmak na fibrilaci síní a další související srdeční onemocnění.

Tým pracoval s lidskými indukovanými pluripotentními kmenovými buňkami (hiPCSs). „Je to poprvé, kdy lidská atriální srdeční tkáň byla generována in vitro ze v zásadě neomezeného zdroje hiPSCs,“ uvedla Marta Lemme z University Medical Center Hamburg-Eppendorf a dodala:

„To by mohlo být užitečné jak pro akademické laboratoře, tak pro farmaceutický průmysl, protože pro testování potenciálních nových léků potřebujeme udělat in vitro model fibrilace síní a první krok je získat buňky, které připomínají lidské atriální kardiomyocyty.“

Klíčovou roli sehrál metabolit vitaminu A zvaný all-trans-retinová kyselina, který umožnil „přeprogramovat“ donorové buňky do potřebné podoby. Výsledná tkáň je opravdu realistická, nicméně badatelé rozhodně neusnuli na vavřínech.

„Tyto prsní atriální proužky představují skvělou příležitost k modelování fibrilace síní v Petriho miskách a testování léků.“ říká Lemme. „Přesto je stále co zlepšovat – lze dosáhnout ještě vyšší podobnosti s lidskou atriální tkání.“

Mezi další kroky prý bude patřit například zkoušení různých způsobů indukce arytmií či studium mechanismů elektrické remodelace fibrilace síní.

Diskuze (2) Další článek: Po emoji získá vlastní film i Pikachu. Je hraný a do kin přijde příští rok

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Léky, Tělo, Medicína, Orgány, Neomezené zdroje, Farmaceutický průmysl, Buňka, Fibrilace, Husarský kousek, Vitro, Skvělá příležitost, Klíčová role, Petri, Tkáň, Vitamín a, SKU, Jak, Husa, Testování, Zkoušení, Lék, Síň, HIPS, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence

Stavíme chytrou ventilaci ložnice. Legrační větráčky z počítače jsme vyměnili za turbo

** Loni v létě jsme zkusili větrat ložnici chladičem z počítače ** Fungovalo to, ale trvalo to celou noc ** Proto do boje povoláváme 12V turboventilátor

Chytrá domácnostPojďme programovat elektroniku

Kde nedosáhne signál operátora, můžete volat přes Wi-Fi. Návod na zkrocení funkce VoWiFi

Trpíte špatným příjmem mobilního operátora, ale současně máte dobré připojení k internetu? Telefonujte přes Wi-Fi stejně, jako byste volali přes mobilní síť.

NávodyWi-Fi