Ta značka se jmenuje Zoceli (www.zoceli.cz) a vyrábí kola z oceli. Vtipné, že? Český humor, česká kola, která budí pozornost i ve světě. A humor nekončí. Jednotlivá kola se jmenují Dobordelu, Natvrdo, nebo Narum. To nejnovější, u kterého se dneska zastavíme, se jmenuje Vysoko, protože má zadní odpružení řešené systémem high pivot. Víte, co v angličtině, znamená high, že? :-)
High pivot podrobněji vysvětlím níže. Prozatím se spokojíme s tím, že se obvykle řeší jedním řetězem. Mozek projektu Zoceli Martin Saida použil řetězy dva a ten primární (spojuje středovou osu mezi pedály s horní kladkou) schoval do sedlové trubky. Tam je chráněný před nečistotami, vydrží déle správně namazaný a v neposlední řadě to vypadá hodně cool.


Skrytý primární řetěz rámu Zoceli Vysoko.
Kola Zoceli jsou ruční práce, před objednávkou si můžete říct o barvu, unikátní povrchovou úpravu, či drobné modifikace, a tak asi tušíte, že to nebude úplně levné. U rámu Vysoko svítí cenovka 99 tisíc korun, ale investice tím zdaleka nekončí – sami si musíte sehnat veškeré osazení od kol po poslední páčku na řídítkách.
Takhle Martin vymyslel Vysoko:
Co je high pivot
Po zadním kole horského kola toho chceme až příliš – aby přenášelo sílu našich nohou na podklad, aby vyrovnávalo nerovnosti a aby brzdilo. Při jízdě v terénu jdou tyto požadavky často proti sobě, a tak se kolo brání, neposlouchá a vůbec se chová neefektivně. Většinu těchto problémů řeší geometrie a pohon systému high pivot.
Když je to tak skvělé, proč nemáme high pivot už dávno na všech kolech? Protože je to drahé a těžké, takže high pivot vozí hlavně pokročilejší jezdci v těžkých terénech (právě tam se nejvíce projeví výhody systému) a hlavně při jízdě z kopce, protože tam nevadí vyšší hmotnost.
High pivot u horských kol umožňuje zadnímu kolu pohybovat se při kompresi nejen nahoru, ale i dozadu, což vede k lepšímu překonávání překážek a udržení vyšší rychlosti v náročném terénu. Systém také eliminuje pnutí řetězu a snižování účinnosti podvozku při brždění. Navíc se u tohoto systému kolečko s řetězem posouvá blíže ke středu otáčení zadní stavby, což dále zlepšuje kinematiku odpružení a snižuje vliv šlapání na chování pružení.
Pěkně high pivot vysvětluje náš kamarád a exkolega Trail Hunter (na příkladu s jedním řetězem):