Vesmír | Satelit

Unikátní satelit LightSail 2 úspěšně rozvinul svou solární plachtu

Satelit LightSail 2 neziskové organizace Planetary Society v úterý úspěšně rozvinul svou solární plachtu o velikosti boxerského ringu a začal absorbovat fotony ze Slunce. Ty pro něj představují jediný zdroj energie.

Pokud vše půjde podle plánu, LightSail 2 se stane prvním zařízením svého druhu, které bude putovat vesmírem jen za pomoci slunečního záření.

O nečem podobném se přitom uvažovalo již v 17. století. Německý astronom Johannes Kepler tehdy teoretizoval, že plachty a lodě by jednoho dne mohly být „přizpůsobeny nebeským vánkům“.

V současnosti víme, že sluneční fotony vyvíjejí nepatrný tlak, který by kosmická sonda vybavená „plachtou“ skutečně mohla využívat ke svému pohonu. Díky tomu by nepotřebovala těžké tekuté palivo ani konvenční solární panely. Výhody takového řešení jsou asi jasné.

LightSail 2 se samozřejmě zpočátku bude pohybovat jen velmi, velmi pomalu. Výše zmíněný tlak totiž odpovídá přibližně hmotnosti kancelářské sponky. Rychlost se nicméně bude postupně zvyšovat.

Tento unikátní satelit v červnu vynesla do vesmíru raketa Falcon Heavy. Podle dostupných informací by měl na oběžné dráze Země strávit asi rok. Pak bude jeho kurz upraven tak, aby shořel v atmosféře.

Titulní foto: Josh Spradling/The Planetary Society, CC BY-NC 3.0