Unikátní zákrok by mohl představovat konec jedné z nejběžnějších forem slepoty

Britští lékaři jako první na světě úspěšně použili kmenové buňky k „opravě“ degenerující tkáně v očích dvou pacientů, což zvrátilo proces zhoršování jejich zraku.

Dotyční jedinci trpěli tzv. makulární degenerací, tedy stavem, který je zodpovědný za zhruba polovinu případů slepoty. Zjednodušeně řečeno jde o postižení centrální části oční sítnice (žluté skvrny), které se vyskytuje především u seniorů.

Makulární degenerace obvykle zasahuje pouze pravé či levé oko. Pro jednoho z příjemců nové léčby – šestaosmdesátiletého Douglase Waterse – to tedy v praxi znamenalo ztrátu poloviny zorného pole. „V měsících před operací byl můj stav opravdu špatný, na pravé oko jsem nic neviděl,“ uvedl Waters v rozhovoru pro BBC.

Během zákroku byla do sítnice vložena jakási „záplata“ ze speciálně navržených kmenových buněk. Ta měla rozměry 4 x 6 milimetrů a její tloušťka činila pouhých 40 mikronů. Dotyčné kmenové buňky, jejichž úkolem bylo replikovat buňky v retinálním pigmentovém epitelu, byly potaženy syntetickou sloučeninou, která jim pomáhala zůstat na místě.

Po cca roce došlo k výraznému zlepšení. Transplantované buňky sice nelze označit za perfektní náhražku (některé byly odmítnuty, což způsobilo nerovnoměrné šíření), ale oba pacienti nyní vidí mnohem lépe. Výzkumný tým proto dostal svolení k otestování svého postupu na dalších osmi lidech.

„Doufáme, že to povede k cenově dostupné 'off-the-shelf' terapii, která by pacientům NHS (Národní zdravotní služby, pozn. red.) mohla být k dispozici v příštích pěti letech,“ řekl oftalmolog Pete Coffey z University College London.

Diskuze (5) Další článek: Tuning počítače pro bláznivé fajnšmekry: Hlasem ovládané RGB osvětlení

Témata článku: Výzkum, Medicína, Buňky, Zrak, Stárnutí, Pacient, Makulární degenerace, Oční sítnice, Unikátní zákrok, Výzkumný tým, Zorné pole, Nová léčba, Syntetická sloučenina, Slepota, Zak, NHS, Pravé oko, Zákrok, Příští rok, SLE, Centrální část, University College, Kmenová buňka, Výrazné zlepšení, Degenerace

Když dojdou konektory. Jak vybrat USB-C hub a dokovací stanici

Konektorů není nikdy nazbyt – a u tenkých moderních notebooků to platí dvojnásob. Pokud vám některé chybí, řešením mohou být huby nebo dokovací stanice s konektorem USB-C.

USB-CPříslušenstvíNotebooky