Dceřiná společnost Alphabetu Waymo rozšiřuje své pole působnosti v segmentu samořídících dodávek. Tento týden oznámila uzavření spolupráce s doručovací službou UPS, v jejímž rámci budou autonomní vozy Chrysler Pacifica přepravovat balíčky v rámci Arizony.
Nepůjde však o doručování zásilek zákazníkům, ale o přepravu mezi výdejními místy UPS Store v Phoenixu a distribučním a třídícím centrem v Tempe. Dodávky budou jezdit v autonomním režimu, avšak za jejich volanty budou sedět vyškolení operátoři, připravení zasáhnout v případě potřeby.
Dodávky bez řidiče
Pilotní program bude zahájen v prvním čtvrtletí tohoto roku, tedy nejpozději v průběhu března. Obě firmy ho vnímají jako součást „dlouhodobého plánu“, jehož cílem je prozkoumat možnosti spolupráce. Neznamená to však, že by v dohledné době měly balíčky příjemcům vozit auta bez řidiče.
Cílem projektu je shromažďovat údaje o různých aspektech, včetně „výhod pro zákazníka a provoz“. Vedle toho má také ověřit efektivitu a bezpečnost tohoto způsobu dopravy. „Věříme, že toto strategické partnerství se společností UPS nám pomůže splnit náš cíl zlepšit služby zákazníkům, vylepšit efektivitu sítě a v konečném důsledku učinit silnice bezpečnějšími.“ uvádí Waymo v tiskové zprávě.
Waymo již v Phoenixu veřejně testuje samořídící automobily v rámci lokální taxislužby. Ani v tomto případě však vozidla nejezdí zcela samostatně a na jejich provoz dohlíží člověk. Celkem má Waymo ve svém vozovém parku více než 600 autonomních vozidel, z nichž většina brázdí silnice v Arizoně.
Dodávky na baterky
Kromě autonomních vozidel hodlá UPS rozšířit svou flotilu ve Velké Británii, Evropě a Severní Americe o elektromobily. Konkrétně objednala deset tisíc elektrických dodávek od britského startupu Arrival. Vozidla by měla být postupně nasazována v průběhu následujících čtyř let.
V tuto chvíli jsou známy jen kusé informace o technických parametrech elektromobilů, jež bude UPS používat. Vozidla mají mít baterii s kapacitou kolem 75 kilowatthodin a na jedno nabití ujedou údajně až 250 kilometrů, což by mělo být pro účely rozvážek po městech naprosto dostačující.
UPS bude dále spolupracovat s firmou Arrival na vývoji široké škály elektrických vozidel s pokročilými systémy asistence řidiče (ADAS). Tato technologie je navržena tak, aby zvýšila bezpečnost a efektivitu provozu, včetně možnosti zcela automatizovaného pohybu v rámci dep UPS.