Úředníkům došla trpělivost s autonomními taxíky Cruise. S okamžitou platností pozastavili povolení k provozu bez řidiče | Zdroj: Cruise.

Zdroj: Cruise.

Úředníkům došla trpělivost s autonomními taxíky Cruise. S okamžitou platností pozastavili povolení k provozu bez řidiče

Kalifornský úřad pro motorová vozidla s okamžitou platností pozastavil společnosti Cruise povolení k provozu autonomních taxíků. Firma podporovaná koncernem General Motors se v poslední době zapletla do několika dopravních incidentů, z nichž poslední bylo přejetí chodkyně, která po sražení jiným autem zůstala zaklíněná pod vozidlem. O nepříjemném rozhodnutí informuje magazín The Verge a další zahraniční média.

Na oficiálních stránkách úřadu se píše: „Pro kalifornský DMV zůstává nejvyšší prioritou bezpečnost veřejnosti a předpisy tohoto úřadu pro autonomní vozidla poskytují rámec pro bezpečné testování a nasazení této technologie na kalifornských veřejných komunikacích. Pokud dojde k nepřiměřenému ohrožení veřejné bezpečnosti, může DMV povolení okamžitě pozastavit nebo zrušit. Pro pozastavení není stanovena žádná lhůta.“

Autonomní taxíky nejsou bezpečné

Mezi důvody pro pozastavení činnosti byly uvedeny následující skutečnosti: vozidla Cruise „nejsou bezpečná pro veřejný provoz“; společnost údajně „zkreslila“ údaje o bezpečnosti svých vozidel; vozidla Cruise by mohla představovat „nepřiměřené riziko pro veřejnost“; a povolení mohou být zrušena, „pokud výrobce provádí činnost takovým způsobem, že je nutné okamžité pozastavení z důvodu bezpečnosti osob na veřejné komunikaci“.

„Kalifornský úřad pro motorová vozidla (DMV) poskytl společnosti Cruise kroky potřebné k podání žádosti o obnovení pozastavených povolení, které DMV neschválí, dokud provozovatel nesplní požadavky ke spokojenosti úřadu,“ uvádí agentura v dokumentu.

Cruise může stále testovat svá vozidla, ovšem pouze s podmínkou, že za jejich volantem bude sedět člověk dohlížející na bezpečný provoz. Možnost přepravovat cestující v autonomních vozech bez zodpovědné osoby na palubě je tak – přinejmenším dočasně – zcela mimo hru.

San Francisco je městem, ve kterém má Cruise nasazeno nejvíce vozidel. Testuje zde v reálném provozu svou komerční taxislužbu. Pozastavení povolení by mohlo vážně ovlivnit možnost rozšíření na nové trhy. Některá média zdůrazňují fakt, že autonomní taxíky konkurenční společnosti Waymo, spadající pod Alphabet, podobné problémy nemají.

Jedním z důvodů je přejetí chodkyně

Tisková mluvčí Cruise Hannah Lindow v e-mailu potvrdila, že firma obdržela oznámení o pozastavení povolení. „Dnes v 10:30 jsme se dozvěděli o pozastavení povolení k provozu bez řidiče ze strany kalifornského DMV,“ uvedla Lindow v prohlášení. „V důsledku toho pozastavujeme provoz našich autonomních vozidel bez řidiče v San Francisku.“

Pozastavení povolení předcházela celá řada nešťastných událostí. V srpnu se robotaxi Cruise srazilo s hasičským vozem, přičemž došlo ke zranění jednoho cestujícího. V reakci na to provozovatel snížil počet vozidel na polovinu. 2. října se v San Franciscu stala nehoda, při níž byla jiným vozidlem sražena chodkyně, která následně zůstala na nějakou dobu uvězněna pod taxíkem Cruise.

Podle příkazu o pozastavení činnosti je důvodem k tomuto rozhodnutí právě postup při nehodě z 2. října. Kalifornský úřad pro motorová vozidla v dokumentu tvrdí, že zástupci společnosti Cruise zpočátku neukázali celý záznam z palubní kamery, který vozidlo pořídilo.

Představitelé San Francisca, včetně zástupců policejních a hasičských sborů, opakovaně vyjadřovali vážné obavy z toho, že vozidla bez řidiče zasahují do průběhu mimořádných událostí, blokují křižovatky a brání provozu. Rovněž se podílela na řadě drobných nehod a srážek zezadu, které u některých obyvatel vyvolávají obavy z jejich eskalace, jakmile jich bude nasazeno více.

Určitě si přečtěte

Články odjinud